5Drabsaktionen
"Lasse, hvad laver du? Kartoflerne skal over nu." · Mors stemme lyd... [...]
Blandede tekster
10 år siden
23Grænsekontrol
Stemningen i vandtinget var højtidelig. Alle var præget af det fø... [...]
Fantasy
13 år siden
21Slægternes forbandelse
Jan Koefoed traskede langsomt ned i kælderen. · "Jeg er vist snart ... [...]
Noveller · krimi
13 år siden
24Hole in one
"Mads, har du lige tid et øjeblik." Karina kneb læberne sammen og... [...]
Noveller
14 år siden
36Stormfuld kærlighed
Viggo trykkede fraværende på fjernbetjeningen til sit nye TV. · "Go... [...]
Noveller · storm
15 år siden
16Bornholmerne tager affære
Den 8. december 1658 dræbte Villum Clausen den svenske kommandant... [...]
Noveller · kontrafaktisk
15 år siden
12Candomblé missionen
Lamonte sukkede, hvilket man dog ikke skulle misfortolke. Hans kr... [...]
Noveller
16 år siden
5Fliseterapi
"Du skulle prøve hypnose, Ole." Trænerens ord rumsterede vedvaren... [...]
Eventyr og fabler
16 år siden
23Nikes drøm
Der var engang. Sådan begynder de gode gamle eventyr. Og som arab... [...]
Eventyr og fabler · eventyr
16 år siden
16En drøm kaldet frihed
Livia smed notaterne fra sig. Hun havde siddet med dem hele natte... [...]
Noveller
17 år siden
17Drømmen
Anita så det med det samme, da Tina væltede ind gennem halvdørene... [...]
Kortprosa
17 år siden
17Forfatterskolen - mord på afveje
Barnet græder uafbrudt. Af og til hører han en voksen stemme skæl... [...]
Noveller
17 år siden
6Gærkrigen
"Netto har gær, har I hørt det!" · Karin krænger næsten overlæben... [...]
Blandede tekster
17 år siden
13Forfatterskole på vrangen
Der er skrevet mange bøger om det at skrive. · Hvorfor mon det? · No... [...]
Essays
17 år siden
8Progressiv hjerneforskning
Kantinen summede af højlydt pludren og klirrende service, da en e... [...]
Noveller
18 år siden
5I morgen er der heldigvis en ny dag - II
Velsignet være udviklingskurser. Bare det at kunne slippe for den... [...]
Kortprosa
18 år siden
17Trankebar guldets forbandelse
Huset i Søndergade ligger klods op ad den bygning hendes far driv... [...]
Noveller
18 år siden
12Farmors julemand
Julemanden sukker vemodigt. Hans skæg er blevet tyndt og hvidt, n... [...]
Eventyr og fabler
18 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Lars Find-Andersen (f. 1943)
Hun ved afskeden vil blive svær, meget svær.
   Hun kan næsten ikke holde fast på kuglepennen, fordi tårerene løber i en lind strøm ned ad begge kinder, selvom hun prøver at vifte dem væk, skiftevis med højre -, skiftevis med venstre hånd.
   Det eneste konstante hun opnår er, at skrivehånden er som en motorvej med aquaplanning.
   Hun ryster irriteret hænderne og tørrer dem af i sin T-shirt. Hendes T-shirt, den T-shirt hun har fået af Allan. Mindet fremkalder en ny tårestrøm og en utilsigtet skrivepause.

I stedet henter hun fotoalbummet i reolen, starter forfra for ... ja, hvilken gang, mon.
   Det sidste billede i albummet er ... Allan, Allan ... jeg kommer til at savne dig. Vi gik i skole sammen, blev konfirmeret sammen.
   Vi blev hurtigt det ideelle par.
   Selvfølgelig skulle det være os to, det sagde alle. Både de voksne og de unge.
   Om søndagen, efter møderne, når vi gik tur på stranden, hånd i hånd, bekræftede vi hinanden i den opfattelse. Vi hørte sammen.

Hun starter forfra i albummet.
   Mor der løfter mig op fra puslebordet, far der står smilende i baggrunden. Billeder fra den første skoledag. Billeder fra sommerlejrene, med alle de andre voksne og alle børnene.
   Jeg har kun gode minder fra dengang. Jeg har kun gode minder, i det hele taget fra min barndom og ungdom. Og tvivlen der nager på bunden, gør jeg nu det rigtige?
   Hele familiesammenholdet, onkler og tanter, fætre og kusiner, står som minder omkranset af blomsterranker, der sender duftbeskeder til hendes hukommelse.
   Lige med undtagelse af dem på onkel Bents side., husker hun pludselig. Gad vide om de tomme sider i fotoalbummet, dem med rester af lim ... om det var billederne af Onkel Bent og Tante ... Hun har vist glemt navnet. Var de ikke også blevet skilt? Hun tøver, mærker en mærkelig uro og kulde. Hun prøver at huske, men hukommelsen er tom. De har altid været anderledes, så de regnes ikke som rigtige familiemedlemmer. Der havde vist også været noget med farmor, farmor, der holdt med onkel Bent? Det husker Bettina ikke så godt.
   "Jeg var jo også kun fem år, da hun døde," indprenter hun sig selv.
   De havde ikke arvet noget efter farmor, og ville heller ikke have noget. Så onkel Bent arvede det hele. Farmor havde vist været temmelig rig, og fætter Ove ... nej ... hun vil ikke tænke mere på det.
   Pludselig går det op for hende. Skilles ... det er jo fordi hun selv skal skilles, hun mærker uroen og kulden. Skilles, ikke kun fra Allan, men også fra far, mor ... tårerne presser sig atter på ... fra sine søskende. Hun skal sige farvel til sit liv.

Selvom hun klart ser døden, som den eneste løsning på sit problem, er det en svær situation, en svær beslutning.
   Det går først for alvor rigtig galt da hun kommer i gymnasiet. I starten føler hun sig uden for, men det gør ikke så meget, hun har jo kammeraterne, dem hjemmefra. Hun har Allan.
   Det er i 2. G det hele starter, hun kommer til at gå i klasse med Ove, med fætter Ove.
   Hun ser ham stå der, alene som den nye i klassen.
   Rektor havde været i klassen og skældt ud. Der havde været ballade i I G, med ondartet mobning. Ikke fordi Ove var blevet mobbet, men hun havde bare set situationen for sig i forbindelse med rektors bandbulle:
   "Her på skolen mobber vi ikke hinanden." De havde haft besøg af skolefolk og psykologer, der havde tilbudt en foredragsrække om socialt samvær på tværs af diverse forskelligheder. Nutidens socialsygdomme, mobning, stress, spisevægring.
   Det skal II G skrive speciale om, havde rektor foreslået.

Hver gruppe skal lave sin egen redegørelse.
   Det bedste manuskript skal deltage i en landsomfattende konkurrence om mobningsrelateret adfærd i gymnasieskolen.
   Hun kommer i gruppe med Ove.
   "Har du virkelig fået lov til at gå i gymnasiet?" er noget af det første han spørger om.
   Det havde da også holdt hårdt, men lærerne i kommuneskolen havde presset på, og hun elskede jo at gå i skole, elskede at lave lektier.
   "Ja, Bettina, det er jo det der er problemet, det tager for meget af din tid," var hendes fars tilbagevendende kommentar.
   Og hun havde haft dårlig samvittighed, igen og igen.
   Men hun havde alligevel fået lov, blot hun passede sine øvrige pligter samvittighedsfuldt.

Ove har en helt anden forklaring på familieproblemerne, end dem hun er vokset op med.
   Det kan de ikke undgå at tale om, ind i mellem.
   Ove er dygtig til at formulere sig i deres gruppearbejde, og han får trukket hende med.
   Hun bliver rigtig bidt af opgaven.

Den dag de vinder konkurrencen står aktuelt og lyslevende for hende. En glæde der slår ud i oprigtighed, ikke kombineret med den sædvanlige skam og frygt. Frygt for hvad de ville sige.
   Gruppen bliver inviteret til besøg hos undervisningsministeren på Christiansborg. Om aftenen er de i TV2 og bliver interviewet af Hans Pilgaard til Go´ Aften Danmark.
   Hun er euforisk, hun bliver rost, bliver kaldt for inspirerende, får at vide hun er talentfuld.
   Hun vil gerne læse til psykolog, siger hun, vil gerne kunne hjælpe mennesker i nød.
   Hun er desuden blevet bloddonor, noget der i hendes familie er en grænseoverskridende, utilgivelig, synd.
   Hun taler frit, ikke længere hæmmet af den filtrerende knude, der siden hendes barndom har ligget i hendes bryst. Har ligget der og udøvet censur og banket initiativer og personlighed i stumper og stykker.
   Hele den weekend i København funkler i et gyldent skær af personlig optimisme, det er først på vej hjem hun siger til Ove:
   "Hvad skal jeg sige til far?"
   Ove trækker halvt på skuldrene, kniber øjnene sammen, ryster på hovedet:
   "Tja ... sandheden. Men sammen med en gang vaskepulver."
   "Vaskepulver?"
   "Ja, så det fremstår rent og uskyldigt."
   Hun ved godt hendes far ikke køber den. Allan gør heller ikke. Mor gør det måske i sit hjerte, men ikke i sin ydre fremtoning. Det må blive adskillelsen, det må blive døden.
   For dem er det en formssag, de vil næppe sørge, jo, mor måske, i den lille afkrog i hendes hjerterum, som hun holder for sig selv, og aldrig lukker andre ind i. Men afkrogen er der, ved Bettina, og det er her hun henter sin styrke.

Hun når ikke hjem, hendes far står allerede ved stationen, da toget kommer ind. Meddeler kort at han ikke kender hende mere. Hun er ikke længere hans datter.
   Dødsdommen er fuldbyrdet, menigheden kender ikke til barmhjertighed over for frafaldne.
   Hun ved døden bliver hård, sorgen stor og tyngende. Men genopstandelsen ligger forude,
   et liv uden det åg, der hele hendes liv har ligget massivt, ikke blot på hendes skuldre, men på hele hendes sjæl. Hele tiden at skulle bevidne Hans budskab, uden egne fortolkninger, med lukkede øjne og nedkølet bevidsthed.

Hun ser igen ned på sit papir, kan stadig ikke skrive noget, der er jo ikke noget at forklare, ikke noget at undskylde.
   Bægeret med hendes personlige skarntyde saft er drukket.
   Nu handler det om hende selv, og ikke menighedens indoktrinering.
   Da hun får beskeden om at hun er udstødt, vælger hun at se den som beviset på sin genopstandelse. Derpå græder hun, længe og vedvarende, men det er hendes egne tårer, hendes egen sorg, hendes egne følelser.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 11/06-2005 23:38 af Lars Find-Andersen (Bibelot) og er kategoriseret under Noveller.
Teksten er på 1204 ord og lix-tallet er 27.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.