Regn over Mont Segeur


19 år siden 0 kommentarer Kortprosa

1Svend Estridsen – den danske godfather
"Ego facultate mihi ab Apostolic Sede tributa, indulgentiam plena... [...]
Blandede tekster
14 år siden
0Hvad vi mennesker dog tror på!
Hun læner sig frem over det runde mahogni-bord i det lille værels... [...]
Essays
16 år siden
0Simply the best
Et gammelt ord siger, at der bag enhver succesfuld mand står en k... [...]
Essays
17 år siden
2Træftekst 2006
"Det kan ikke passe," råbte Jonas og rejste sig fra bordet i det ... [...]
Kortprosa
17 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Henrik Rudolph (f. 1966)
Han hiver efter vejret, da han endeligt når toppen. Tågen ligger tykt som et skærmende skjold over bjergkammen og skjuler, at han er kravlet de sidste 1000 meter af knoldede og regnvåde stier. I baggrunden står en stedkendt guide og taler monotomt på et sprog, som han ikke forstår, og peger mod ruinen i baggrunden.

Han bøjer sig mod jorden og graver et par sten og lidt jord ud af den hårde regnvåde overflade, hvorefter han lukker sine øjne.

Han ser dem gå ad den smalle snoede sti i deres blå og sorte kapper forbi endeløse rækker af stridsfolk med røde kort og liljer på skjoldene mod bålpladsen ved foden af bjerget.

Han rejser sig, og begynder nedstigningen. Regnen lægger sig som fine små dråber på armene. Skønt de er kølige, så virke de behagelige i kontrast til den lumre tordenvarme, som har lagt sig over Mont Segeur.

Han passerer mindestenen ved foden af bjerget og lukker igen øjnene. I et kort glimt ser han 220 bål sende deres flammer mod himlen og kapperne blive til aske.

Han flår sig tilbage til virkeligheden, og bliver opmærksom på den lille buket på altret ved stenen. Lad mig ligge står der på et fremmed sprog.

I et nu ønsker han, at ville knibe en tåre for de gode mennesker, der døde for deres tro, men han ved, at det blot vil blive endnu en dråbe i regnen ved Mont Segeur.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 06/08-2005 19:46 af Henrik Rudolph (Rudo) og er kategoriseret under Kortprosa.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.