To, ét, tusind eller ingen ben


17 år siden 15 kommentarer Kortprosa

2Julegavebjerget
Der findes lige så mange mavepiner, som dyr i zoologisk have. Det... [...]
Eventyr og fabler · jul, julegaver, engel
7 år siden
3Ulvetider
"Og sikke store, røde Øjne, du har, Bedstemor." · "Det er, for at j... [...]
Noveller · gys, rabies, tjernobyl
7 år siden
5Spilledjævlen
7. marts 2013 · Kære Mikkel · A broken computer for a broken heart · Ær... [...]
Noveller
10 år siden
6ST - Stærk Tobak
Jeg stiger ud af bussen, du ved, Blågårdsgade ved Elite Købmænd, ... [...]
Noveller
10 år siden
3Bare et almindeligt menneske
Drama i ét akt: · Dronning Margrethe: Marianne Gade · Journalist fra ... [...]
Noveller
10 år siden
5Soulmates
1. · Jeg leger...kommer i tanke om en WebCam, jeg har købt til comp... [...]
Noveller
11 år siden
6Fødselsdagssamtale med Søren Kierkegaard
Kåre Kristensen (KK): Pressen taler så meget om, at man kun har a... [...]
Filosofihulen
11 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Kaare Kristensen (f. 1944)
"Ville du også gifte dig med mig, hvis jeg kun havde ét ben?" spurgte Grete
   "Ja, om du så havde tusind ben," svarede Hans, og spidsede munden til et kys. "Ja, når du har fortjent det, men så skal du også læse Svinedrengen op ligeså levende, som du lige har læst 'Den Standhaftige Tinsoldat' op for mig."

Stearinlyset og kuglepennen var knapt så begejstrede, og slet ikke for historien.
   "Skulle det være noget at skrive om, en tinsoldat og en danserinde, der kun har ét ben at stå på? Det ville da være mere besynderligt at have to," hviskede kuglepennen, og stearinlyset nikkede smilende.
   Selv stod hun så rankt i stagen på sit ene ben, mens kuglepennen lå og flød, men når han skrev, så dansede han så dejligt henover papiret på ét ben.
   "Ja, godt man ikke er et tusindben, det er ligegodt Klods-Hans nok," sagde hun og strålede som en hel juleaften. Det gav kuglepennen en lys idé:
   "Men slet ingen ben overhovedet," sagde kuglepennen og kløede sig i kuglehovedet., "Det ville være en rigtig historie for en H. C. Andersen, men han er jo ikke mere."

Så spidsede de ører igen, Hans var begyndt at læse op af Svinedrengen. Det lød så levende, at kuglepennen fik skrivekløe og en fornemmelse af, at den gamle digters ånd måtte være i stuen.
   Kuglepennen hviskede: "Ham Hans er nok selv en svinedreng, som nok sætter næsen op efter at få ti kys af prinsessen."
   "Hva' pyt," svarede stearinlyset, "Det er jo så'n et kjønt ungt par, giftemodne, lige i tyverne."

"Jeg føler mig også lidt giftemoden lige nu," sagde kuglepennen og trillede helt hen til stearinlyset, hvor den rejste sig på ét ben og sagde: "Får jeg måske ti kys af dig, hvis jeg kan overtale den gamle digters ånd til at tage en svingom med mig og skrive en historien om 'ingen ben', før Hans og Grete når at kysse til ti?"
   "Så skal du rubbe kuglehovedet, sagde stearinlyset.
   "Top," sagde kuglepennen og skrev dansende på ét ben: "Skik følge eller land fly," det var til han selv, og "Et kongerige for et æsel," det var til stearinlyset.

Med hver sit sæt bevingede ord fløj de først rundt i sommerhuset, det var der ingen ben i, og så begyndte de at kysse til ti, og det var der slet ingen ben i.

"Snip, snap, snude," skrev kuglepennen i luften, "nu er den fortælling ude," men så blev han grebet af en pludselig svimmelhed og følte sig hvirvlet et helt andet sted hen, hvor han igen kom til sig selv og fortsatte sit skriveri i luften: "Og den næste kan begynde. Og til alle Jer kjære tilhørere, der så smukt går i mit fodspor, ønsker jeg kun, at I må have et godt OktoberTræf 2006, alle I mine kjære kolleger i ordmagi. En speciel tak til de to arrangørerne, Kåemer og Joan, og til Hemingway, der fik banket lidt af den to hundrede år gamle rust af mig. Med kjærlig hilsen, Den Gamle Digter."
Forfatterbemærkninger
På oktoberTræffet 2006 havde Joan givet deltagerne en bunden opgave: På ét A-4 ark skrives en historie, hvori indgår: stearinlys, kuglepen, sommerhus og et ungt par i tyverne.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 01/11-2006 23:27 af Kaare Kristensen (Hemingway) og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 505 ord og lix-tallet er 34.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.