En lille historie


17 år siden 12 kommentarer Kortprosa

1Den evige jæger
Du jager efter lykken, det perfekte, alle vegne, hele tiden, igen... [...]
Digte
17 år siden
6Musik, bare til mig
Sidder og lytter til musikken, dejlig, inciterende, forførende i ... [...]
Kortprosa
17 år siden
2Min livshistorie - Historien om min datter ...
I en søndag i september skulle L lige over til sit hus på Fyn, de... [...]
Livshistorier
17 år siden
0Min livshistorie - Historien om min datter ...
Under hele forløbet med den ældste søns sygdom (se tidligere afsn... [...]
Livshistorier
17 år siden
12En lille historie
Min yngste datter kom ind til mig på kontoret. · "Hvad laver du?" s... [...]
Kortprosa
17 år siden
3Min livshistorie - Genetik og uventede udfo...
Ja, muskelsvindssygdommen Duchennes Muskeldystrofi, som min ældst... [...]
Livshistorier
18 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Pia H. Nielsen (f. 1953)
Min yngste datter kom ind til mig på kontoret.

"Hvad laver du?" spurgte hun

"Jeg er i gang med at lave en opgave til Fyldepenne træffet."

"Det lyder sjovt. Hvad går det ud på?"

"Jo, jeg skal skrive en historie, hvor der indgår et ungt par, et sommerhus, en kuglepen og et stearinlys."

"Jamen så skriv da bare om René og mig" sagde hun og smilede med et glimt i øjet.

"Næh, den går ikke, for det skal være et par i tyverne og du er jo ikke fyldt tyve, det er kun René," sagde jeg lidt drillende.

Jeg elsker simpelthen den indforståede humor, der kan være imellem os.

"Jamen du siger selv at jeg er meget moden og selvstændig," sagde hun og grinte igen.

"Men for resten har René og jeg snakket om at låne Edel og Julius's sommerhus i næste uge. Og jeg har tænkt på at de er de bedste at spørge. Jeg har ikke lyst til at spørge nogen af de andre, for de vil garanteret ikke låne det ud til os, fordi de stadig synes at jeg er et barn. Er det i orden at vi tager af sted? Vi trænger til at have lidt fred og ro uden alle de andre kammerater. Bare ham og mig."

Jeg betragtede min store datter, der stod der med lys i øjnene og brændte af livsenergi og lyst til at udforske verden. Og jeg tænkte tilbage på mine egne forældre og hvordan de ville have reageret. Min mor ville garanteret begynde at græde og min far ville blive stiktosset, hvis jeg havde spurgt om sådan noget som 17-årig.
   Jeg tænkte også, at om 4 måneder fylder hun 18 og kan dermed selv bestemme. Jeg er meget glad for at hun kommer og drøfter næsten alt med mig.

"Jo," sagde jeg, "jeg synes det er en rigtig god idé at spørge Edel og Julius om sommerhuset og selvfølgelig er det helt i orden at I tager af sted. Har du deres telefon nr.?"

"Nej," sagde hun og gav mig en blok og en kuglepen, "kan du ikke lige skrive det ned, så ringer jeg og spørger, om jeg lige må komme forbi i morgen. Så tager jeg René med, så de også kan få hilst på ham."

Min datter og René tog i sommerhus. Hvad de lavede der, ved jeg ikke, men de fik i hvert fald snakket en del. Det regnede det meste af tiden, så de har garanteret haft ild i stearinlysene.

Grunden til at jeg ved at de fik snakket er, at de efter sommerhusopholdet kom hjem, endnu mere forelskede og snakker nu fælles fremtid.

Og jeg har det egentlig helt fint med det. De er unge, javist. Men meget modne begge to. Og i går kom min datter så og sagde "Mor, jeg tror, at det vil være en god idé at få de p-piller?"

Og jeg smiler.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 01/11-2006 23:36 af Pia H. Nielsen (Pia Nielsen) og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 485 ord og lix-tallet er 25.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.