15Uden titel
"Så læg da for Helvede den forbandede kuglepen!" · Det gav et sæt i... [...]
Kortprosa
17 år siden
21En ganske almindelig familie
Udadtil var han en ganske almindelig familiefar. Kun ganske få me... [...]
Noveller
17 år siden
2Stille søndag morgen
Stille søndag morgen · Byen sover · Hjulene drejer langsomt på cyklen... [...]
Digte
17 år siden
0Drømmen danser
Drømmen danser · Uhåndgribeligt · Omkring mig · Jeg rækker ud · Vil danse... [...]
Digte
17 år siden
0På sidevejens sidespor
På sidevejens sidespor · Sidder de · Sammen · Alligevel alene · De faldt ... [...]
Digte
17 år siden
0Lad mig holde din hånd
Lad mig holde din hånd, lad os danse · Danse på en isdækket sø · Lad ... [...]
Digte
17 år siden
0Tårer
Tårer triller · Tavst · Våde øjne · Hvorfor · Vides ikke
Digte
17 år siden

Puls: 3,2

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Lisbeth Angelbo (f. 1962)
"Så læg da for Helvede den forbandede kuglepen!"
   Det gav et sæt i Janne, da hun blev gjort opmærksom på sin dårlige vane, og hun holdt straks op med at klikke på den lille stift, der skød kuglepennens patron frem og tilbage. Hun stirrede forbløffet på Søren. Og inden hun nåede at registrere, hvad han foretog sig, blev hun ramt i hovedet af en genstand, der kom flyvende gennem luften.

"Undskyld, undskyld, undskyld." Med det samme den halvtømte rødvinsflaske havde sluppet hans hånd, gik det op for Søren, hvad han havde gjort. Han bemærkede stearinlysets flamme blafre, da flasken som i slowmotion bevægede sig henover den. Han så Janne synke sammen i den flettede kurvestol. Det, der skulle have været en hyggelig weekend i det lille afsides beliggende sommerhus, var pludselig blevet et mareridt.

"Hvorfor skulle hun også sidde med den kuglepen?" spurgte han sig selv. "Hvorfor Fanden kunne hun ikke have brugt en blyant?" Billeder fra de sidste tre år dukkede op i hans bevidsthed.

Politiet, der kom og hentede ham en tidlig morgen. Han var lige startet på sin uddannelse dengang. Havde lige mødt Janne... Han så over på den livløse skikkelse i stolen. Hvorfor var han havnet, hvor han var?
   Tre år havde han tilbragt inden for murene nu. For noget han ikke havde gjort. For et drab, han ikke havde begået. Janne havde været den eneste, der havde vidnet til fordel for ham dengang. De havde været sammen på det tidspunkt, hvor politiet påstod, at han havde slået en mand ihjel. Janne vidste, at han ikke havde gjort det. Men ingen havde troet på hverken hende eller ham selv. Han var blevet dømt.

Han sad på gulvet ved siden af Janne. Hun var død. En stor flænge i tindingen havde hun fået. Hvordan kunne han gøre det? Det var hans første weekend ude. De havde glædet sig sådan til den. Janne havde sørget for det hele. Han så sig omkring. Resterne af maden stod stadig på bordet. Hun havde virkelig gjort noget ud af det. Gode bøffer, rødvin og stearinlys. Resten af rødvinen lå ud over gulvet nu...
   Der lød et svagt "klonk" af noget, der faldt mod gulvet. Søren rettede blikket mod lyden. Det var den forbandede tingest, der havde udløst det hele.

Han tænkte på, hvordan han det sidste år ikke havde bestilt andet end at skrue kuglepenne sammen. Kuglepenne med skibe. Kuglepenne med nøgne damer. Kuglepenne med... Han var ved at blive vanvittig af kuglepenne!

"Eller måske er jeg allerede blevet det," tænkte han, mens tårerne begyndte at trille ned ad hans kinder.

Han rakte ud efter mobiltelefonen, der lå på bordet og trykkede 112. Så pustede han stearinlyset ud, og lagde sit hoved i Jannes skød..

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 01/11-2006 23:55 af Lisbeth Angelbo (Lang) og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 454 ord og lix-tallet er 26.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.