1Invasion
På den evigt krympende lever · Holder et mellemstort kuld kattekill... [...]
Digte
13 år siden
1Igen
Han rørte forsigtigt ved hendes skulder. "Er du sikker? Skal vi g... [...]
Kortprosa
14 år siden
22I torsdags
I stedet går han indenfor. Han vil ikke være derude. Indenfor er ... [...]
Noveller · storm
15 år siden
9Kage
Scenen er selvskreven: De to damer er ikke et minut under 82, de ... [...]
Blandede tekster
15 år siden
5Måske var der ikke noget at gøre
Måske var der ikke noget at gøre. Måske blev han nødt til at gå h... [...]
Kortprosa
15 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Tenna Lyng Svensson (f. 1984)
Scenen er selvskreven: De to damer er ikke et minut under 82, de mødes tilfældigt foran købmanden et par gange om ugen og taler ikke om noget. Hvorfor bliver de så ved med at stoppe op? Fordi de ville have haft en masse at sige til hinanden, hvis de havde kendt ordene. De kender ikke så mange ord, og det er nok også godt nok, for så er de i det mindste ikke gået fra hjemmet og manden.

Tiden er en anden: De to kære, gamle damer møder hinanden tilfældigt flere gange om ugen i en tid der ikke er deres. Tiden er uendelig og uden begyndelse. De har altid været der, de vil altid være der.

Samtalen er ikke tilfældig:

Noget nyt?
Næh, det går stille og roligt. Jo naboens fik et oldebarn i sidste uge, hørte du det?
Ja, det er deres sjette. Har du set billeder?
Nej, jeg hørte det bare fra Sørensen den anden dag. Man skulle nok hellere kigge ind.
Ja, det skulle man.
Går det ellers godt derhjemme?
Ja, stille og roligt. Verner har ligget i sengen et par dage.
Nå, hvad så?
Jamen det er noget gigt. Han skal bare tage den med ro et par uger, så er han frisk igen.
Nå, jamen sådan må det jo være.
Ja, men sådan er det jo.
Oluf er jo heller ikke så hurtig i bentøjet som han har været, men det er nu værre som han hoster.
Det bliver nok bedre til sommer, mon ikke?
Jo, så det.
Nej, men sådan går det jo så tit.
Nå, har du så fået handlet?
Ja, det har jeg da. Det har jeg da. Og dig?
Jo jo, det har jeg. Så må man jo hellere komme hjemad.
Ja, det var så det. Det må man jo.

Når de så kommer hjem vil de finde telefonlisten frem og strege Verner og Oluf ud. Man kan jo lige så godt være på forkant med udviklingen. Og så roder de i hvert sit gemme og finder en opskrift på den bedste kage de kender. Til begravelsen, du ved.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 11/06-2009 21:44 af Tenna Lyng Svensson og er kategoriseret under Blandede tekster.
Teksten er på 349 ord og lix-tallet er 16.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.