2I midten
Jeg er som vinden. Hans brune øjne kigger på mig fra klaveret. Næ... [...]
Kortprosa
11 år siden
4Hsp
Du ved jo at jeg er lidt anderledes. Og jeg ved, at du ofte har t... [...]
Essays
11 år siden
3Det runde selvportræt
6 stykker snor · på hud · pletter på næsen · blå negle · øjenvipper · somme... [...]
Digte
11 år siden
8B og P og S og K og hov!
Bløde blå brikker · prikker på plukkende · sukkende sinker som · kom kl... [...]
Rim og vers
11 år siden
4Udtryk
Jeg har så mange ord, men ingen af dem fungerer på min tunge. Min... [...]
Blandede tekster
11 år siden
16Påtaget smil
Grav dig selv et smilehul, sagde spaden.
Aforismer og gruk
11 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Sine Simonsen (f. 1995)
Hun er blevet stor nu.
Jeg kan huske dengang vi optrådte foran familie sammen, jeg sang, hun spillede violin.
Og jeg kan huske dengang jeg var så jaloux over at hun fik en ny cykel.
Det er alt sammen væk nu.
Forsvundet i hendes kommuneklippede lyse hår.
Forsvundet i mine flammende lysesorte malerier.
Jeg flettede alle vejene sammen til en, og fulgte den.
Hun voksede ind i den nye religion, fik sig et Jesus løst kors, og gik til arrangementer med sin mor.
jeg blev vegetar, og savnede min far.
Hun blev veganer, og savnede kød.

Jeg magtede ikke livet længere, og jeg blev tyndere.
Men aldrig så tynd som hende. Den lille fugleunge.
Fugleunge, ja det er en god beskrivelse.
Lille, sød, tynd, blød og skrigende.
Alligevel smiler jeg til hende, rækker min hånd henover bordet for at ae hendes naturlige, økologiske-shampoo-hår.

En eller anden vælter en kaffekop.
Jeg stjæler et sekund.
Lader mine øjne glide til den forkerte side.
Stjæler et sekund, og ser på dig.
Du er så smuk.

Vi flyver ud ad døren. Hånd i hånd.
Dine læber brænder mig, og jeg ønsker kun at flyve højere op, længere væk.
Dine øjne ser på mig, de er kloge. Alt, alt for kloge. De bebrejder mig. Skælder mig ud.
De vil ikke have at jeg skal flyve væk med dig. De ønsker det ikke. Til det, er de alt for kloge.
Jeg lander brat på min stol igen.
Alt for mange sekunder er gået, og dine læbers aftryk brænder på min kind som straf.
Det gør ondt.
Så forbandet ondt.

Hun smiler til dig, siger dit navn.
Siger dit navn hurtigt, med sin fuglestemme.
Alt for hurtigt. Ved hun da slet ikke at det skal udtales langsomt?
Helst hviskende, under stjernetæpper, så man får alt det silkebløde med.
Hun er ikke klog. Fugleunger er ikke kloge.
Men du.
Du er alt for klog.

De andre taler med dig.
Tåget, dybt og med lugten af kaffe mellem tænderne, taler de.
Du svarer dem kortfattet.
Jeg kan se at himlen eksploderer udenfor, fordi du smiler.
Hvorfor smiler du ikke til mig?
Er du bange for at jeg også eksploderer?
Du er alt for klog.

Tiden er gået.
Maden er spist.
De rejser sig op, og lader kaffelugten brede sig til resten af huset.
Hun går udenfor, jeg ser efter hende for at være helt sikker.
Da rejser jeg mig.
Da rejser jeg mig, og river dine øjne ud.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 18/02-2011 16:19 af Sine Simonsen (Sinegen) og er kategoriseret under Blandede tekster.
Teksten er på 409 ord og lix-tallet er 21.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.