6Kender du det ? - Om ære og kærlighed
En ung mand var blevet dødsyg. Han havde været det længe og ingen... [...]
Kortprosa
11 år siden
1Om at leve
Kapitel 1 · Lørdag d. 6. december. 1941. · John Moen og Bobby Jones v... [...]
Livshistorier
11 år siden
9Døkti
JEG passer mine unger · DØKTI · Jeg fodrer dem · Døgti · Jeg bader dem · Dø... [...]
Digte
11 år siden
3Den gamle og elefanterne
Det var vinter. Rigtig vinter. Kulden var så bidende, at næsehåre... [...]
Noveller
11 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Peder Rosenkranz (f. 1963)

I begyndelsen var ordet.
Det ene ord tog det andet - nogle blev taget hen over bordet.
Det var ikke til at sige hvem der var stærkest.
Ordene havde ingen magt.
Op dukkede mennesket og tog ordet sin mund.
Mennesket kløjs i starten på flommen.
Ordene var mange og usammenhængende.
Efter en tid talte mennesket i tunger.
Ordsproget kom til og fik tungen på gled.
Mennesket fik ordet i sin magt, og ordet regerede over mennesket. Ord sårer.
Ord heler.
Ord er dobbelttydige som et tveægget sværd.
Skånselsløs og nådegivende på samme tid.
Ord alene er intet, som et sværd der ligger på jorden.
Tager mennesket ordet, sitrer atomerne og luften kløves.
Af gnisterne opstår magien.
Magien fodrer fantasien og ord fødes.
Af ord er du kommet, af ord skal du genopstå ....

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 17/09-2011 11:14 af Peder Rosenkranz (pederilive) og er kategoriseret under Digte.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.