3Bogtyven
Han sad der faktisk allerede fra den første dag, hun kom der. Bib... [...]
Kortprosa
10 år siden
4For din egen skyld...
Skal vi ikke bare se at få det overstået? · Køreturen var alt rigel... [...]
Blandede tekster
10 år siden
4Kaffe med de døde
Langt derude, hvor havet fortættes til himmel og himlen fortættes... [...]
Kortprosa
10 år siden
4Plastiksandalerne
Det forår Kálmán fyldte 6, ankom familien på 5 til Szengai fra Ko... [...]
Kortprosa
11 år siden
3Danserinden
Hun havde altid ønsket at danse. Uanset, hvad de andre omkring he... [...]
Kortprosa
11 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Stine Smith (f. 1950)
Skal vi ikke bare se at få det overstået?

Køreturen var alt rigeligt. Man rusler så sært rundt i sit eget tøj, bliver nærmest hjemløs i det, det er jo blevet alt for stort.

Husk lige at vende mig, så label med stregkode og navn vender væk, ikke?

Nu har de slæbt mig ind og lagt en gang efterårslugt oven på mig, hovedet mod øst, fødderne med skoene ved siden af mod vest. I et rum, jeg aldrig ville drømme om at sætte mine ben i, hvis det stod til mig. Men brormand, brormand, han skal altid blande sig. "For dit eget bedste", sagde han. "Og for vores".

Hov, hende der - det er nogen tid siden, jeg så hende. Gad vide, hvordan hun har fået besked? Hmm, velforberedt som sædvanligt, buket og løsgående rose. Ash! den skal da ikke ligge der ved mine fødder? Og så sætter hun sig tæt på mig - som om vi stadig havde noget tilfælles.

Brormand og svigerskabet står ved døren, kan jeg se. Sorte som fanden selv. Og byder ind til deres fest. "For din egen skyld". "Og for vores".

Der kommer min skeløjede barndomsveninde og hendes mand. Godt, hun fik ham, for hun er ved gud ikke for godt kørende selv.

Og hele kontoret er her sørme også. Det klæder ikke Susanne at snøfte - hun får sådan en rød tud.

Men der har vi jo violinisten med kasse og det hele - skal han spille? Det er brormand igen, altid med fingrene nede i mit liv. "For dit eget bedste". "Og for vores".

Svigerskabet plejede at vende gaflerne om for at se, om jeg havde dækket med det tretårnede. Nogle gange lagde jeg en totårnet ved hyænens kuvert bare for at se hende himle op.

Nå, orgelpræludium har brormand også bestilt. Og i dagens anledning tale af en anden sortklædt djævel.

Så er det violinistens tur. Bach's Air on the G string. Medgivet, ikke så tosset tænkt af brormand og hyænen. Selv om han er nervøs, skroget, så buen dirrer.

Salmesang og bønneklang. Jord i hovedet skal man også have. 3 gange.

Jeg vil ud.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 04/11-2013 10:46 af Stine Smith og er kategoriseret under Blandede tekster.
Teksten er på 355 ord og lix-tallet er 22.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.