0Tidens evige charade
Hvad er det? · der følger ikke nogen · men alle, ALLE følger den? · TID... [...]
Digte
5 år siden
2Udover lunden jeg har aldrig gaaet
Udover det hele · Jeg tror paa at du venter paa mig... · Udover alle ... [...]
Digte
5 år siden
4Ingen gik saa langt
Pludselig · Jeg vil gerne gaa ud over alt stof · At opnaa noget hvor ... [...]
Digte
7 år siden
8Paradoks
Idag skal aldrig være idag igen · Men · Imorgen · ALTID · Er anden dag...
Digte
7 år siden
7Hendes navn var Intet
Hendes navn, var "Intet" · Jeg ved at der en der hedder "Ingen" · Men... [...]
Eventyr og fabler
7 år siden
2Noget at tiden kan ikke tage
Idag bliver jeg til den same ting · Uden svarer · Bare denne foelelse... [...]
Digte
7 år siden
4Kompas
Jeg er her, · så som i går · Jeg er der, · så forskellige fra i morgen · ... [...]
Digte
8 år siden
2Rutine
Hvis husker jeg om mit eget liv? · Det er nemt... · Bygningen med hvi... [...]
Digte · digte, lykke
8 år siden
3Landtange
Gysen mig til at huske dine blå øjne, mens du gik mod havet, mod ... [...]
Essays
8 år siden
1Lys Effekt
Destination viklet ind i, spor af en fortid, som natten verden ne... [...]
Fantasy
9 år siden
2Første Lys
Vinden susede uhyggeligt . · Hele havet syntes vækket til raseri. · L... [...]
Eventyr og fabler
10 år siden
2Den Rigtige Vinkel
Gennem hvilken vinkel skal vi se på verden? · 90°, 180°... Hvis 360... [...]
Digte
10 år siden
1Sidste Blik
Jeg husker godt... Dine blå øjne. Måske de har kastet din sidste ... [...]
Blandede tekster
10 år siden

Puls: 5,2

Publiceret: 0
Afgivet: 1
Modtaget: 0
Anne Russel (f. 1980)
_ Hjælp mig!
   Kom begende stemmen fra bunden af en mørk hull
   Et menneske dukkede sig og rakte ud årmen og tog han væk derfra.
   Udenfor så ud til at livet skulle at fortså
   Han takkede for den hånd som havde reddet ham, men efter det hele, han ikke fik at være lykkelig.
   Han vågnede hver nat med dette ord som gjorde ekko på hans sind:
   _ Hjælp mig!
   Hans egne stemme, hver gang mere rystet og bedende.
   Men han havde været reddet allerede. Så hvad var der galt?
   Der var ingen løsning, han fulgte retningen ned ad bakke, hvor han havde set på en Plade af Psykiater.
   Grøn gade, nogle få resterende palæer i midt af byen lavet af store og grå bygninger. Jamen, i det mindste det var ligesom ham. Et forskellig væsen, i midt af grå masser. Det så ud til at være nogen historie om "hjener", grå stof og alting mere, men han gik til en psykiater, måske var det allerede induktion.
   Da han ankom, han fortalte alt hvad havde sket, i det mindste alt hvad havde ført han indtil der.
   _ Så, du ikke trøde på at have faldt så lav, og din ubevidste har bedt om mere.
   _ Var jeg allerede faldet?
   _ Alle os... Jeg tror på myten om den "falden engel".
   _ Nå?? - han allerede kiggede på udgangsdøren, fodi dette lægen så ud til at være en dårligt valg, alligevel.
   _ Men hvad er mere interessant i dit tilfælde, er at du havde behov for at falde endnu dybbere for at bade om "Frelsen", og dette er en tilbagevendende drøm, ikke? Så, det er præcis punkten mere forstyrrende for dig.
   _ Ja,doktor- lægen nu så ud til at være mere afbalanceret, så han prøvede til at gå videre, fordi han havde betalt for den hele time, så det var, hvad Gud ønskede - Helle natten jeg vågnede med larmen af min egne stemme på drøm, fordi jeg skriger der:
   _ Hjælp mig!
   Lægen skrev noget i sin notesbog og endelig sagde:
   _ Du er religiøs?
   _ Nej...- svarede han ivrig for vejledning af psykiater.
   _ Vi har for vane at tro på virkeligheden og også at tro på at intet er forkert på dette liv. Men mine patienter kommer ikke her, fordi de er "glad". De kommer, fordi et par gange under vores automatiske liv, næsten zombie, sker der noget virkelig vigtigt, hvad provokerer "katarsis" effekt på standby følelser, fordi du ser, lediggang er på alt i denne moderne verden, og endnu mere på følelser. At falde i det hul, har vækket dig til faren, der er i at leve i en mørk, separat af din sande folk, for hvis du var ikke redde, du skulle dø, eller du var nødt til at leve en kummerlig eksistens alene, på mudder, på ukendt, men faktisk fordi vi har levet på denne måde en gang før, dine følelser ville at vågne dig til det rigtig punkt. Din ubevidste skriger: "Hjælp mig!" På den samme måde du selv har råbt før. En hånd kom, det er rigtig, og reddede dig, som du ønskede Men har du fundet noget hvile på det? Tænk på...
   Han tænkte på det seriøs og havde at blive enig med lægen.
   _ Så.. Du er allerede vågnet og nu har behov for en anden hånd, for at tage dig ud fra andet hull, hvor har faldet, ikke denne "sekond" hull, hvorfra har været reddet, men fra den først, hullet hvor din sjæl har været kasttet og fik som pris denne krop, så skrøbelig og dødelig. Det er din sjæl en der bader om FRELSE, og din krop opdagede usikkerheden i eksistens og nu skriger efter Evig Frelse, for at trække dig fra hullet for altid, hullet bare nu forstaæt som det liv.
   Han vidste ikke hvad at tænke på, skræmmende det hele fik mening, hvor kunne han nægte? Men hvad fik ingen mening var at have gaæt indtil psykiater.
   _ Doktor, du fik mig at t ænke på tinge jeg havde aldrig trøt på jeg kunne. Jeg bemærkede, at blive frelst kun her... I denne plan er ikke nok, fordi hvis jeg har blevet frelst fra det falder, i fremtiden noget kan bringe mig ned igen, og det skal ikke være bare en hånd som skal redde mig fra sygdom, alderdom...
   _ Da jeg tænkte... Du fortsatte med at frygte døden. Men det er uundgaæligt, men, forstår hvorfor man lever er hvad blive eksistens værdigt. fordi den mest lever på den samme måde de har kommet til verden og på den samme måde de dør: UVIDENDE.
   _ Og er der Frelsen for hvad jeg beder om, selv i mine drømme?
   _ Ind i dig er alle svar. Du ved, præcis, hvem du må søger efter...
   Han tænkte på at lægen snakkede om Jesus, alligevel, kun nu han havde husket om ord, som nu så ud til at være levende, og før, havde ingen mening til ham.
   O lægen fortsatte:
   _ Du skal bare gå derop i hjørnet og fotokopiere svarene, er der en maskine...
   _ Hvad? - han kiggede forvirret på lægen, men på det øjeblik han var ved at blive bundet op.
   Han var en galning som altid foregav at være lægen.
   Noget typisk, det var hvad sagde til ham, efter at undskylde for hvad der skete.
   Han gik ud hurtigt og ønskede at komme tilbage på dette kontor aldrig mere. Men hvad alligevel han kunne vente på en plads ligesom det, der lå bakke ned?
   Men, da han kom hjem, han følte sig over disse jordiske ting, for den først gang i ro.
   Den skøre alligevel, havde hjulpt ham ud af hullet!

SLUT

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 27/12-2013 11:29 af Anne Russel (ARussel) og er kategoriseret under Noveller.
Teksten er på 947 ord og lix-tallet er 23.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.