Det bedste fra Ballerup - (om brombærrov, brombærrøv og indre værdier)


10 år siden 4 kommentarer Klummen

5Jeg skjuler - Jeg slipper
Jeg skjuler min sårbarhed ude i verden, · for sårbarhed den gør mig... [...]
Digte · udvikling, psykologi, eksistentielt
8 år siden
4Frygtens spind
Du har spundet dig ind i løgne · i takt til den smukkeste sang, · ber... [...]
Digte · livsanskuelse, kamp, livssyn
8 år siden
10Den tungeste sten
I dag faldt en sten fra mit hjerte · og samtidig tog jeg én ind, · je... [...]
Digte · udvikling, tro, eksistentiel
8 år siden
3Det sværeste ord
Det sværeste ord, det er aldrig; · så brat som et lyn det slår ned,... [...]
Digte · afmagt, livsrefleksion, sorg
8 år siden
4Det bedste fra Ballerup - (om brombærrov, b...
Brombær! Findes der noget bedre? I sommers på en cykeltur hjem fr... [...]
Klummen
10 år siden
2Nitrit - Nitrat
Nitrit - Nitrat · Det ville nu være rart · om de lod være med at sprø... [...]
Digte
10 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Tina Canell (f. 1972)
Brombær! Findes der noget bedre? I sommers på en cykeltur hjem fra Ballerup by kørte jeg forbi et langt brombærbed, og måtte stoppe op og plukke...
Selvfølgelig havde jeg noget i tasken, der kan bruges til bær indsamling - som kvinde og som barn!
Da jeg opdagede de mange sorte bær på buskene, havde jeg det, som om jeg havde vundet i Lotto! Yes! Gevinst!
Jeg smagte på de første bær, jeg plukkede "yaddrik" - der var én, der var sur! ... og nu huskede jeg - de skal slippe taget med et suk, før de er søde som en drøm...Hvor mange gange havde man ikke som barn prøvet at vride et bær af busken, kun for at få en syrlig smag i munden..."yrdrk".
Jeg mindes de voksne i barndommen, der sagde:" Tålmodighed er en dyd". Jeg siger det faktisk tit til mig selv.
Det er bare lige det, at "de voksnes råd" forsvinder som dug for solen, når brombærrene er ved at modnes, og alle bær er grønne liiige på nær ét, der er mørkerødt. Man må lige prøve...tænk nu hvis det alligevel er sødt... "yrdrk". Nej...Visse ting ændrer sig vist aldrig?

Mens jeg plukkede flere bær, rev jeg mig på små torne - torne jeg havde glemt alt om fandtes, og min "indre voksne" tænkte et øjeblik, om det ikke var nemmere at tage forbi Føtex, og købe en bakke bær i stedet? Men det gav jo ingen mening... for dette gav mening.
Jeg mødte pludseligt buskenes vogter - "Peter", der dukkede op i øjenkrogen, og jeg fik en fært af den overraskelse, et insekt gør sig, når det pludselig i et slør ser sin overmand for øjnene af sig.
Nu måtte selveste "Insektøren" Peter vige pladsen for dinosaurbarnet, der havde set juraskoven i barndommens land, på vej hjem fra supermarkedet...Blot for en stund, måtte Brombærenes Vogter forlade sin gyldne gren.
Og en god stor håndfuld bær blev det til...

Faktisk var jeg taget lige netop til byen Ballerup, for at handle noget bestemt, som viste sig ikke var der, alligevel. At jeg så skulle finde noget endnu bedre på vejen hjem, kan jeg kun glædes over.
I nuet, fandt jeg ,det indre barn, og evnen til at glædes over det, der er ligetil, det, der intet koster, og det der ofte er lige foran øjnene på os, uden at vi lægger mærke til det.

Denne sommerdag har mindet mig om, hvor det egentlig er, jeg kan hente mine værdier.

Havde jeg nu været barn, og have dette været en røverhistorie, havde titlen på denne tekst nok været "Brombærrov i Ballerup"- og jeg havde sluttet af med at skrive, at jeg var nået over grænsen til Herlev med mine "tyvkoster" - så nu kunne loven ikke røre mig.
Jeg er dog ikke længere barn, og min voksne er vendt tilbage, efter en stund i barndommens rus - så derfor vil jeg "nøjes med at sige", at jeg var ude og handle, og at jeg fik det bedste med hjem fra Ballerup, alt imens jeg tænker, om byen "Balle-rup" nu har fået det pudsige navn, fordi en masse folk gennem tiden har stået med ru(m)pen i vejret og plukket brombær?

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 28/02-2014 11:07 af Tina Canell (catinca) og er kategoriseret under Klummen.
Teksten er på 538 ord og lix-tallet er 22.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.