2Pilot eller idiot - Kapitel 1
Jeg har altid været fascineret af flyvemaskiner og piloter, og so... [...]
Romaner · livet, eventyr
8 år siden
5Pilot eller idiot
Kap.1. · Jeg har altid været fascineret af flyvemaskiner og piloter... [...]
Livshistorier
8 år siden
3Mod afgrunden?
At kunne lege med sproget føles som at kunne flyve rigtigt - mist... [...]
Digte · tanker, psykologi, sanser
9 år siden
2Koldt overblik
Pilotens øjne. · Ikke kun noget en kvinde synes godt om at kigge dy... [...]
Digte
9 år siden
3Overholdelse af etikette
Engelsk er hot Engelsk er godt. · Er du frisk og veludhvilet, så sl... [...]
Rim og vers
9 år siden
3Tænk før du handler
Den ugentlige tur til lufthavnen preflight tjek. OSV. · planlægning... [...]
Rim og vers · spænding
10 år siden
3Kirsebærret - En stenfrugt
Dejlige og røde synes de fleste. · Små og søde for det meste. · Inden... [...]
Digte
10 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Nanette Nielsen (f. 1975)
Den ugentlige tur til lufthavnen preflight tjek. OSV.
planlægning af turen.
Det har jeg gjort så tit.
Når jeg endelig er airborne og instruktøren læner sig tilbage regner med at jeg klarer den.
Nogle gange tænker jeg at det kunne være sejt, bare at snuppe det første og det bedste fly, men hvem stjæler lige et fly? Det vækker også formeget opmærksomhed. Måske en tur hvor en ti årig dreng sidder ved siden af mig, og lige pludselig begynder at spørge.
Hvad er denne knap til? Hvad er denne knap til? Hvad er det for en dims?
Så er det ikke længere den sædvanlige tur.
Så vil der være action i luften. Drengen ville virke distraherende og inderst inde vil jeg få lyst til at slå ham, men gør det ikke, da han måske kan udvikle flyskræk, eller i værste fald som voksen udvikle sig til en grusom seriemorder, der udelukkende vil gå efter piloter.
En dag, hvor vejret er rigtig godt tager jeg ud på flyvepladsen, i første omgang bare for at se på fly, men så får jeg øje på et vidunder af en Cessna 150, sejt! nu skulle der bare laves en flyveplan, hvilket jeg jo også havde prøvet, og så ville jeg en tur til Læsø.
Da jeg havde gjort det, satte jeg mig ind i flyet, fattede tjeklisten og startede flyet. Da jeg taxiede ud, hørte jeg en lille stemme, der spurgte Hvor skal vi hen? Jeg spurgte er her nogen?
Ja! Mig svarede en barnestemme omme fra bagsædet. Hvem er du, og hvad laver du her?
Jeg hedder Søren, og jeg kan godt lide fly, og jeg har fået lov til at sidde her af mine forældre.
Hvor er dine forældre spurgte jeg. De er på den flyveplads, vi lige er lettet fra. For resten du fortalte mig ikke hvor vi skulle hen sagde drengen. Vi skal til Læsø op til nogle af mine pilotvenner.
Wow! pilotvenner udbrød drengen. Sådan nogle vil jeg også have. Rolig nu sagde jeg. vi kan tale med dem når vi kommer der op. Ja så kan jeg få at vide hvad VSI står for.
Det står for Vertical Speed Indicator. Det er variometeret. Det viser om flyet stiger eller falder, og med hvilken hastighed det sker.
Modtaget! kvitterede drengen.
På flyvepladsen var der kaos. Et sted stod en kvindelig pilotelev og græd, da hendes flyvetime var blevet aflyst, P.G.A. det manglende fly. og drengens forældre for forvirrede rundt.
På vej ind til landing på Læsø, ser Søren og jeg en havørn. Nej! Se der! siger Søren.
Det kunne være sjovt at jagte den for senere at studse halefjerene på den, ikke?
Er du tosset knægt? Jeg kan blive meldt til politiet for dyremishandling, plus jeg kan miste retten til at flyve. Ja men alligevel. Pludselig får jeg øje på et jagerfly. Et F16 Søren er helt oppe at køre Wow!
That's flight! Men det er alt andet end en hyggetur nu. Vi er blevet interceptet.
Jeg sætter nødfrekvensen på 121,5 præsenterer mig. Jagerflyet sætter kursen mod flyvepladsen, hvorfra vi lettede og jeg følger med.
Da vi lander står der en politibetjent og to andre personer og venter på os.
Nå, er du klar over at du har sat drengens liv på spil? spurgte betjenten. ja sagde jeg, men jeg ville så gerne ud at flyve, og jeg vidste ikke at der var nogen inde i flyet sagde jeg.
Og da jeg fandt ud af det, var jeg på vej op i luften, så jeg gad ikke vende om, fordi det var så spændende.
SPÆNDENDE! gentog betjenten højt. det kunne være gået rivende galt, og hvad knægten angår, sagde drengens far, så vil jeg i hvert tilfælde mene,
at hvis han nogensinde kommer i tanker om at han hellere vil være politibetjent end pilot, ja så kan han godt skyde en hvid pind efter den idè.
Det passer nu ikke sagde betjenten til drengens far. Han er jo kun ti år.
Nede på flyvepladsen var der en konkurrence i gang. Den gik ud på at man skulle udfylde en kupon, og så kunne man, hvis man var heldig enten vinde en rundflyvning eller en rigtig flyvemaskine.
Konkurrencen hed "Giv dit barn vinger".
Nøj! Det vil jeg prøve sagde Søren til sin far tænk hvis jeg vinder en rigtig flyvemaskine.
Er du klar over hvad det koster at holde sådan en ved lige min ven? sagde faren. Nej, men hvis jeg "piller" ved min egen flyvemaskine, så kan jeg ikke få skældud af piloterne sagde drengen.
Det er rigtigt. Meget udspekuleret, men hvordan vil du have det med at skulle sige farvel til lommepenge, og det at komme på ferie, fordi pengene skal gå til flyveren i stedet for? Nå ja. sagde drengen. " Alt, hvad der lugter den mindste smule af flyvning, det er hundedyrt". Ja sagde faren. Så skulle vi ikke bare køre hjem nu? Det har været en lang dag. jo.
Du skal køre far, sagde drengen. Det er også en slags flyvning.
På den måde kom de hjem, både uden konflikter og de var blevet enige om at det med fornemmelsen for flyvning, var noget med balancekunst og økonomi.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 13/06-2014 21:21 af Nanette Nielsen (ariella) og er kategoriseret under Rim og vers.
Teksten er på 866 ord og lix-tallet er 24.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.