Den indre rejse


9 år siden 2 kommentarer Filosofihulen angst refleksion samfundskritik

2Flyv bort du, mit uskyldige hjerte
Flyv bort du, mit uskyldige hjerte. · Flyv bort inden du oplever de... [...]
Digte · forelskelse
9 år siden
2Den indre rejse
De lange og mørke nætter er startskuddet til sjælens indre rejse.... [...]
Filosofihulen · angst, refleksion, samfundskritik
9 år siden
4Hemmeligheden bag et lykkeligt liv
En dreng tog en dag hen til en spåkone. Ikke fordi han troede på ... [...]
Blandede tekster · livsrefleksion
9 år siden
3Lader følelserne drukne
Mørkets stilhed er øredøvende. Bølgernes lyde beroligende. Mine ø... [...]
Digte
9 år siden
4Offer for uretfærdighed
Født i en verden af bomberegn og had, og nu død i selvsamme verde... [...]
Blandede tekster
9 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Arz Shahabi (f. 1993)
De lange og mørke nætter er startskuddet til sjælens indre rejse. Rejsen mod de ukendte horisonter af eksistensen, som råber efter at blive opdaget. Hvad er vi, hvis ikke vi er i stand til at søge mod disse skæbnesvangre råb? De stille råb, som har varet siden livets gryende morgen, og som på et tidspunkt nok skal overdøve alle andre lyde i hvert enkelt individs liv. Min uroplagede eksistens, din endnu upåvirkede eksistens, ja alle menneskelige eksistenser dirigeres af disse simple råb. De råb, der indebærer alle de vigtige svar på de alskens spørgsmål, som menneskeheden så lidenskabeligt har søgt fundet, men som den samme tid er så angst for at finde. Er det ikke en kendsgerning, at svarene allerede findes i os selv? At alle vores spørgsmål egentlig munder ud i ét og samme svar? Men desværre er angsten stærkere end viljen, og dette kommer ikke bedre til udtryk end i vores samfundsudvikling. Selvfordybelse foragtes, mens den tomme selvdyrkelse påskønnes. Fællesskabet tilsidesættes og individualismen fremmes. Kærligheden undertrykkes og hadet ytres. Dog kan dette menneskelige indgreb ikke kvæle råbene. De vil høres. Og mon ikke de vil blive hørt? Svaret vil derfor også selv søge mod individet. Mod de eksistenser, som har erfaret råbene og som har underkastet sig dem. De eksistenser gøres til ambassadører for råbenes visdom, uden nødvendigvis at have opnået det fuldkomne svar. Og hvem siger vi behøver det fuldkomne svar, når vi først har fundet ud af, at der blot er ét og samme svar på alting? Gud har sagt, at hvis Hans tjenere tager et skridt mod Ham, vil Han ligeledes tage et skridt mod dem. Hvis ikke flere. Desværre glemmer vi mennesker vigtigheden af dette første skridt. Selvfordybelsen som vil åbne døre, vi aldrig havde forestillet os kunne åbnes.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 26/12-2014 15:10 af Arz Shahabi (Ar.Sha) og er kategoriseret under Filosofihulen.
Teksten er på 295 ord og lix-tallet er 35.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.