En morgenstemning


8 år siden 3 kommentarer Blandede tekster årstider refleksion

4Konsekvens?
Spejlet hang knust i sin ramme. Hendes spejlbillede, facetteret o... [...]
Kortprosa · relationer, utroskab fristelse svigt
4 år siden
22 verdener
lyset glimter i vandet, regnen falder, tårerne drypper. · Med forvr... [...]
Blandede tekster
4 år siden
3Sommer - igen
Jeg gemte mig. Spændingen var overvældende og gjorde næsten fysis... [...]
Blandede tekster · tragedie, døden, minder
8 år siden
6En dag i en kats liv
Lav, uspoleret morgensol spiller i den mørke del af kattens pels.... [...]
Kortprosa · kæledyr, splittelse
8 år siden
2Kirketid
Menigheden var allerede samlet i det dunkle kirkerum. Der lød en ... [...]
Noveller · psykose, religion, reflektion
8 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Lisa Høgh Eskildsen (f. 1969)
Natten brusede stadig med stive vindstød, da jeg vågede. Dog var der stjerneglans på himlen; stjernebillederne i hellig og urokkelig tavshed.
Men skyerne begyndte at bruse - at danse - som et ældgammelt minde. I al sin vælde og almagt - og som fra ældgammel tid synes ulve at tude længselsfuldt mod den vigende måne.
Morgenens porte åbnede sig. Himlens bue begynder så småt at tegne sig. Duggen viger ikke godvilligt for solens magt. Solens kampklare stråler toner frem i glæde.
Fra sukken morgenopvågen og næsten ærværdig tavshed til tordnende vældig larm fra menneskene, der alle skal et sted hen.

Trods sirener og motorbrøl fornemmes fuglesang. En sang så smuk, at sommeren pludselig ikke synes så langt borte. Man kan næsten, men også kun næsten, abstrahere fra de tågede omgivelser og pludselig befinde sig på en bounty- strand med mælk serveret direkte fra kokosnødderne. Eller skal vi være mere beskedne; en kold øl i et kolonihavehus.
Fuglesang, kom jeg fra. Som minder om, at sommeren er på vej. Håbet er lysegrønt. Som bladene er det.

På vej til bussen. Vindens får træernes blade til at gynge om man mindes barndommens legepladser. Barndommen, hvor tiden syntes mindre vigtig.

Fugleskaren tier pludselig og man er et andet sted. Man betragter en mark, som bondemanden pløjer i tålmod. Det er sommer! Guddommen stråler over ham; det ser jeg da; Hans afgrøde skal nok bringe ham held i år. Her i Danmarks dale er alt godt.

Men et suk... Jeg står ved busstopstedet. Kulden glider langsomt opad benene. Den råkolde kulde. Ved busstopstede; en mangfoldighed af farver og mønstre. Er det godt eller skidt, at det hele er ændret? Jeg ved det ikke. En hver tid har vel sin charme.
Multinational, det er bussen ind til byen.
Vi funkler i nye tider; sådan vælger jeg at se på det.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 17/06-2015 11:12 af Lisa Høgh Eskildsen (lisae) og er kategoriseret under Blandede tekster.
Teksten er på 305 ord og lix-tallet er 28.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.