Bibliotekets univers


7 år siden 7 kommentarer Blandede tekster eftertænksomhed inspiration eksistens

7Bibliotekets univers
Solstrålerne står ind gennem vinduet, man kan se de små støvkort ... [...]
Blandede tekster · eftertænksomhed, inspiration, eksistens
7 år siden
7Beton junglen
Blokkene ligger som supertankere i det flisebelagte hav, fjernt h... [...]
Blandede tekster · hverdag, mennesketyper, tanker
8 år siden
5Rejsen
Skinnerne ligger i solen og akkumulerer varmen · kun vinden høres i... [...]
Digte · eksistentialisme
8 år siden
8Paranoid
Du tager din medicin, men føler du er til grin. · Du lytter til læg... [...]
Digte
18 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
René Laurs Foged (f. 1968)
Solstrålerne står ind gennem vinduet, man kan se de små støvkort svæve som var de i et lufttomt rum.
Lugten af bøger fornægter sig ikke, da jeg skridt for skridt træder længere og længere ind i et univers af bøger, sætninger, ord.

Bøger der har gjort så stor forskel for så mange.
Bøger der har inspireret, bragt glæde, og gjort deres læsere fjerne i blikket, bragt dem til en anden verden, et andet liv, et andet sted.

Stilheden på bibliotektet brydes da en stol skubbes på gulvet, og der lyder en sagte skramlen, som min hjerne hurtigt identificerer.

Jeg har været her før, kender gangene, krogene, lugten og lydene, men nyder at være her denne Søndag hvor stilheden fylder mere end normalt.

Da jeg går igennem de lange gange på jagt efter inspiration til en ny bog, ser jeg en ung kvinde der ligger henslængt i en sofa og læser i sollyset.
Jeg kan ikke lade være med at smile for mig selv, hvor virker det bare som om hun nærmest bor her.
Forfatterbemærkninger
Hele min barndom boede jeg nærmest på biblioteket, læste alt jeg kunne få fat i, og jeg mener ALT. Biblioteket var min helle og mit fristed, hvilket har betydet noget for hele mit liv. Det her jeg fandt ro. Det var her jeg forsvandt ind i bøgernes verden og glemte alt omkring mig. Følgende tekst er min hyldest til vore biblioteker.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 21/06-2016 13:04 af René Laurs Foged (DOMINUS-DK) og er kategoriseret under Blandede tekster.
Teksten er på 173 ord og lix-tallet er 38.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.