2Årstider
Vinter er barsk og bidende, · kold, med istappetænde, · renser og opf... [...]
Digte · årstider
7 år siden
4Et Øventyr
Øventyr (1) · Der var engang en konge og en dronning. De var gift m... [...]
Smilebåndet
7 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Ian Mason (f. 1956)
Øventyr (1)


Der var engang en konge og en dronning. De var gift med hinanden og havde en søn. Han var en prins. Sådan kan det gå. Prinsen var en plage. Han gik rundt hele tiden og pillede ved ting, som ikke kom ham ved (for det meste andre folks penge), kunne ikke sidde stille i fem minutter og kedede sig uafbrudt.
"Du har virklig ild i røven" sagde kongen.
"Så hent dog noget vand" råbte prinsen.
Hofmarskallen hentede en ildslukker, men prinsens nye bukser var allerede ødelagte.
"Du burde opføre dig som en rigtig prins" sagde dronningen. "Se nu at finde dig en kone, en prinsesse fra et andet kongerige ville være god nok".
Den næste dag drog prinsen afsted. Efter mange, mange minutters rejse kom han til et andet kongerige. (Forstår du, kongeriger var meget små dengang, fordi der var så mange af dem.) Udenfor slottet så han en snes afhuggede hoved på pæle og hvert hoved var en prins' hoved (faktisk 20 Prince, som viser hvor usundt tobaksrygning er!)
"Hvad er det her for noget?" spurgte prinsen en gammel mand, som tilfældigvis kom forbi.
"Det er de prinser, so har bejlet til prinsessen" svarede den gamle mand. "Forstår De, kongen synes, at en rigtig prins skal udføre 3 heltegerninger, inden han kan gifte sig med pigen."
"Nå, det kan jeg sagtens klare" sagde prinsen og han gik ind i slottet og bad om prinsessens hånd.
"Du behøver ikke at nøjes med hånden" sagde kongen "men først er der 3 opgaver som..."
"Ja-ja, det ved jeg godt. hvad er den første?" spurgte prinsen.
"Der er en kæmpe, som bor ud i skoven og hele tiden..."
"Den gamle historie" sagde prinsen "slap da helt af. "Jeg er tilbage om lidt."
Og sandt som det var sagt, lidt efter fløj han igennem vinduet og landede SMÆK!!! på gulvet.
"Hvordan gik det?" spurgte kongen.
"Meget hyggeligt" svarede prinsen. "Vi spillede lidt golf. Kæmpen brugte en træstamme som kølle og mit hoved som bold."
"Pyt med det" sagde kongen. Nu, den anden opgave. Der er en heks..."
"Hende ordner jeg med det vuns" sagde prinsen. Lidt efter hoppede han tilbage til slottet.
"Kvæk-kvæk. I spiser da ikke frølår, vel?" spurgte han, en smule nervøs
"Nej" svarede kongen. "Se nu at komme i den gode rustning. Der er en drage..."
"Nemt nok" sagde prinsen. Jeg drager afsted med det samme."
Der var kun gået en kort tid, så kom han vaklende tilbage til slottet, let stegt og med vinden hylende igennem sine gennemhullede underhylere.
"Den drage har halsbrand" forklarede han. "En bøvs og så..."
"Gør ikke noget" sagde kongen. "Du får min datter alligevel."
Prinsen hørte en buldrende røst:
"Har du fanget en, farmand?" og prinsessen tordnede ind i tronesalen - en solidt bygget pige på 200 kilo og et ansigt der ville være smukt - på et vortesvin.
"I kan tro nej" sagde prinsen og tog benene på nakken og opdagede, at når man tager benene på nakken falder man på næsen. Derfor tog han benene ned igen og brugte dem til at løbe væk med.

Da han kom hjem til sin fars kongerige giftede han sig med en pige fra bread-pudding bageriet, de fik en masse Star Trek DVD'er i bryllups gaver og så levede de lykkeligt til deres dages ende.
Forfatterbemærkninger
Bare et lille stykke morskab jeg skrev for min datter da hun var yngre.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 20/02-2017 13:04 af Ian Mason og er kategoriseret under Smilebåndet.
Teksten er på 551 ord og lix-tallet er 25.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.