En julehistorie


5 måneder, 9 dage siden 5 kommentarer Blandede tekster julehilsen

9Fremtid
Lære · af fortiden · for i nutiden · at forme fremtiden
Aforismer og gruk · tid
1 måned, 23 dage siden
6Ord
Ikke mængden af ord · er afgørende, · men valget af ord.
Aforismer og gruk · refleksion
1 måned, 24 dage siden
3Erfaring
Kunne man dog bare give barnet · den voksnes erfaring når det vokse... [...]
Aforismer og gruk · erfaring
1 måned, 25 dage siden
7Fyldepennen
Jeg giver mig ofte hen, · griber hurtigt til min pen, · skriver tanke... [...]
Aforismer og gruk · pennens magt
1 måned, 25 dage siden
6Multivers
Suser som en forvildet partikel rundt, · hurtigere end mange tror e... [...]
Digte · ferie
1 måned, 25 dage siden
6Tanker
En tanke er som en skygge! · Den styres af den, · der først tænker el... [...]
Aforismer og gruk · lommefilosofi
2 måneder, 1 dag siden
5Moderkærlighed
Dens kraft er opofrende. · Drevet af ønsker for fremtiden, · men har ... [...]
Aforismer og gruk · moderskab
2 måneder, 1 dag siden
2Illusioner
Med åben mund og måbende øjne · sidder en lille dreng ved tryllesho... [...]
Digte · illusion
2 måneder, 2 dage siden
7Synsvinkel
Da jeg var en lille dreng, · var de hvidhårede mænd · alle sammen bed... [...]
Digte · ældes, gro op
2 måneder, 3 dage siden
10Du vil blive husket
Du vil blive bjergbestigeren · der vil bryde ud af dalens mørke dyb... [...]
Digte · livets vej
2 måneder, 5 dage siden
9Vi lever
Vi lever, · lever i smerte, · lever med smerte, · vi lever uden smerte,... [...]
Digte · livets ord
2 måneder, 5 dage siden

Puls: 53,7

Publiceret: 39
Afgivet: 387
Modtaget: 216
Nils Højsager-Jessen (f. 1956)
Det var i de dage da julen nærmede sig. Skolen skulle pyntes op og dresses til jul. Julehyggen var på den pædagogisk rigtige måde, blevet lavet om til et Mee book forløb. Forløbet var på helt korrekt måde indføjet i elevernes og lærernes årsplaner, derpå skemalagt og sat i værk. Forud for dette, havde hele oplægget været behandlet af årgangs teams, fag teams, på afdelingsrådene, i pædagogisk udvalg, drøftet og godkendt på et stort lærermøde, godkendt af ledelsen, og endelig var skolebestyrelsen blevet udførligt orienteret.

Gange og klasseværelser blev på en skemalagt, pædagogisk og metodisk måde forandret, fra at være endeløs tristesse, til at være en klippet og klistret jul. På lærerværelset blev kaktusser erstattet, og årstidens typiske julestjerner blev sat på bordene. Vindueskarmene fik også deres bekomst af jule(forløb). De få pyntere, der forløb sig i forløbet, blev atter formanet og orienteret om omfang, tidstabeller og skemalægning. Skolen blev på helt korrekt måde transformeret til en mini udgave af undervisningsministeriets julekalender.

Der var tidligt blevet lavet et udvalg, der skulle forestå planlægning og afvikling af lærernes julefrokost. Dette udvalg havde i årets løb afholdt flere møder. I starten havde man indgående og meget målstyret drøftet menuen til julefrokosten. Denne skulle selvfølgelig være ernæringsrigtig og tage hensyn til dyrevelfærd. Man havde endog drøftet om menuen skulle være vegansk, men en af mændene syntes med et underfundigt smil, at ordet vegansk havde en seksuel undertone, og selvfølgelig måtte en julefrokost ikke være sexistisk.

Så det ene udvalgsmøde tog det andet, inden man kom frem til, at det jo var evidensbaseret, at en traditionel julefrokost afsluttende med ris a' la' mande altid gjorde lykke. Selv om det havde taget lang tid, var alle tilfredse med det store arbejde i udvalget og det faktum, at resultatet, jævnfør undervisningsministeriets retningslinjer, var evidensbaseret gjorde stor lykke. Underholdning skulle der også til, så en ny serie af udvalgsmøder blev stablet på benene, inden man enedes om, at underholdningen skulle uddelegeres til andre.

I drøftelserne af Mee book juleforløbet var også elevernes sidste skoledag inden juleferien blevet udførligt drøftet. Man var efter udførlig høring af alle argumenter, pro 'er og contra' er blevet enige om, at hver klasselærer selv planlagde forløbet i klasserne, men at ledelsen planlagde tiderne. Forløbet med julegudstjeneste blev ligeledes planlagt af ledelsen. Største problem var, at der ikke måtte klappes i kirken, for præsten var af den klare overbevisning, at den eneste der måtte hyldes i kirken, var gud - og så måske præsten.

Ved lærernes julefrokost skulle der selvfølgelig også være én mandel gave. Der skete dog det, at en nisse havde smidt ikke mindre end 30 hele mandler i ris a' la' manden. Dette affødte naturligvis mindst to reaktioner, den ene var en række skæve smil og den anden var en række stramme og misbilligende ansigtsudtryk. Det endte dog efter et kort møde i julefrokostudvalget med, at man foretog lodtrækning om mandelgaven. Vinderen havde ikke fået smagt på desserten, igen de stramme masker. En problemstilling til næste julefrokostudvalg.

På sidste dag inden juleferien skulle alle i kirken - uanset om det nu var politisk korrekt eller ej. En gruppe piger fra overbygningen sang i kirken, og det lød så smukt, at kristusfiguren bag alteret "næsten" fik tårer i øjnene. Efter sangen var der elever, der i lyset af den smukke sang ikke kunne undertrykke deres lyster. De viste deres begejstring med høje klap af pigerne. Præsten søgte på bedste måde at kvæle al begejstring - ved at stille sig frem for forsamlingen, og med højt hævede arme og hænder at lyse en velsignelse ud over alle i kirken.

Men uden yderligere anfald af begejstring kom man igennem kirke besøget, og eleverne sagde god jul til hinanden og deres lærere, inden de i god - men begejstret - orden tog hjem til juleferien. På lærerværelset havde man lagt alle mistanker om "mandelaffæren" midlertidigt til side. Der blev takket, smilt og hilst af inden man for de næste 14 dage satte alle udvalg i bero og tog på velfortjent juleferie. Pedellen slukkede julen på hovedafbryderen og der blev mørkt.
Nu sænkede julefreden sig endelig over skolen - og mandel nissen.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 17/12-2017 16:04 af Nils Højsager-Jessen (storyteller) og er kategoriseret under Blandede tekster.
Teksten er på 688 ord og lix-tallet er 44.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.