3Velkommen til den nye verden
Dag 1 · Nu er det snart vinter. Bladenes gyldne pragt er dog stadig... [...]
Noveller
13 år siden
0Dagdriver
Hukommelsen signalerer · en etude af Bach · en smule af nordvestenvin... [...]
Digte
18 år siden
0Pligter
Frihed er at have pligter · siges det · frihed til at gøre alt · hvad j... [...]
Digte
18 år siden
0Stenen
En sten med buer som dine øjenbryn · finder jeg på stranden · er/var ... [...]
Digte
18 år siden
0Matador
Nu er vi ene hjemme og skal spille matador · Købe huse på Grønninge... [...]
Digte
18 år siden
1Ventestrategi
At vente er noget af en kunst · en mærkelig stemning rører sig · hvil... [...]
Digte
18 år siden
0Modsætninger
Forrykte tildragelser · en verden fyldt med lidelse · en verden fyldt... [...]
Digte
18 år siden
0Status
Dagens dont tilfreds · såsom nyheder fra det vilde ind og udland · Li... [...]
Digte
18 år siden
0Spillegæld
Villig og fri · går hun fra alterbordet · med stor ærefrygt over den ... [...]
Digte
18 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Palle Finn Jensen (f. 1949)
Kære venner

Tak for bemærkninger til kartoffelhistorien, skønt ikke til alle.

- Nu da vi står her ved baren, vil jeg godt give dig en dobbelt whisky i morgen, hvis du giver mig en enkelt i dag.

- Det var et godt tilbud. Tjener, to enkelte whisky. En til min broder og en til mig.

- Du er sgu da ikke min broder.

- Ak, kære ven. Vi er brødre på et højere plan. Set i den store guddommelige sammenhæng er vi brødre, og hvis du følger med i verdensbegivenhederne vil du vel også give mig ret i at det netop er som brødre vi opfører os.

-Jeg forstår ikke helt hvad du mener.

- Ser du, og du ved det jo også, ingen er i stand til at bekrige hinanden så meget som brødre.

- Har du set den edderkop, der kravler der. Hvorfor fanden skal vi stå her i et møgbeskidt værtshus.

-Her er aldeles ikke møgbeskidt. En edderkop er i stand til at indfange og æde tusinder af modbydelige fluer i løbet af et år. Og det værste af alt er fluer. I går sad der en flue på min leverpostejmad, og da jeg tog fluesmækkeren og daskede til til, havde jeg bagefter et stort besvær med at gøre fluesmækkeren ren og maden var uspiselig. Jeg gav den til rotterne.

- Til rotterne?

- Ja rotterne kan leve de mest modbydelige steder. Så jeg har fem i min stue. De leger med hinanden og boltrer sig i nullermændene.

- Jeg har stor respekt for nullermænd.

- Af hvilken grund om jeg må spørge?

-Nullermænd skabes af intet. Vokser af sig selv uden fodring. De er aldeles lydløse. Og det er denne sidste egenskab , jeg sætter højest ved nullermænd. Selv min susen for ørerne overdøver ganske, selv det største spektakel fra nullermænd.

- Hvor store kan nullermænd blive?

- Jeg har undersøgt det i Salomonsen, og der står det at den største, der er fundet, var som en snebold, over 1 meter i diameter. Den var vokset op hos en tidligere statsminister. Af hensynsfuldhed var navnet udeladt, skønt det ikke havde nogen grund efter min mening.

- Nu gider jeg ikke stå her længere, lad os få fat i en taxa.

De fik bestilt en taxa. Det tog en halv time inden taxaen kom, og de fik efterhånden adskillige genstande. De var begge af temmelig aggressiv natur, og havde i mellemtiden fravristet to læderjakker fra nogle rokkere som også var til stede. Udstyret havde de også taget - en beskidt kæde og to lange knive.

- Husk vi alle er brødre, sagde de i munden på hinanden.

Da taxaen kom var de godt gale og de gav bilen nogle ordentlige buler på taget, motorhjelmen og dørene. Chaufføren stak de ned og smed ham ind i bagagerummet. Den ene havde en fortid som taxachauffør, og de kørte rundt et par timer for at tjene nogle penge på bedste borgerlige vis.

En smuk kvinde bandt de og tog med ind i hendes luksusvilla. Der slog de sig ned og da kvinden havde været ude for både det ene og det andet tog hun det roligt.

- Nu bor vi her, sagde de til hende og hun samtykkede.

Det bankede på døren og ind kom manden.

- Du er ikke en nullermand, sagde den ene broder, og så stak de ham ned og lavede ham til bøffer. Indvoldene åd de råt.

- I er sgu nogle barske fyre, sagde kvinden, der hed Freja.

- Åhh, vi er såmænd bare som folk de er flest.

- Det har I ret i, sagde Freja og gik ud og tog sig et bad.

- Her er smukt, sagde den ene.

- Ja og her er der nogle nullermænd under sofaen, som med årene kan tage anselig størrelse.

- Nu er det jeres tur, sagde Freja til dem, da hun kom ud fra badet.

Hun havde ikke en trævl på kroppen.

- Og så vil jeg godt have varmen i nat.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 01/10-2002 23:36 af Palle Finn Jensen (pallefinn) og er kategoriseret under Blandede tekster.
Teksten er på 666 ord og lix-tallet er 26.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.