Ordet er frit · Det at skrive

10 svar
Senest opdateret 6 år siden · 10 bruger(e) deltager
6 år siden

Hej!
Vil virkelig gerne igang med at skrive igen, og vil høre om i havde nogle gode tips til komme igang?
Kan i evt. Komme med stikord eller genre som idéforslag - det vil ihvertfald være en kæmpe hjælp!

Tak på forhånd

6 år siden
6 år siden

Hvad har du skrevet om tidligere? Og hvad læser du? Hvad savner du at læse?

6 år siden
6 år siden

Læs! Læs en masse. Tove Ditlevsen sagde at "kommer der ikke noget ind, kommer der heller ikke noget ud".

For øvrigt, begynd i øverst venstre hjørne og skriv løs. Spring op og fald ned på om det du skriver er noget værd. Du må bare i gang. Fantasien er som en muskel, den skal bruges, ellers visner den.

Skriv breve, eller mails, må man jo sige i dag. Bare det at bruge sproget får en til at tænke mere frit og spontant, og det er betingelsen for at skrive noget af værdi.

Regn ikke med, at det første du skriver er særlig godt litterært set. Man skal skrive hundrede dårlige sider, for at kunne skrive en god.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

Hvorfor i alverden vil du skrive? :-)
Det giver jo bare hovedbrud, når inspirationen ikke indfinder sig eller når ens fantastiske historie for 117. gang ryger ud af et sidespor. Og der er jo ikke ret mange, der kan leve af det - og endnu færre, der bliver berømte.
hrm. Nå - men det er jo skønt at skrive og hvis du virkelig brænder for at få noget ud, så kan du måske som Kåemer foreslår skrive mails m.v.
Du kan også kaste dig over nogle skriveøvelser. Der er nogle stykker på denne side - hvor du "bundet" af en bestemt opgaveformulering skriver en lille historie.
Du kan også se dig om i verden. hvad sker der? Er den unge mand ved søen far til den hylende pige eller er det hans lillesøster. Hvorfor passer han sin lillesøster? Er deres mor død eller døddrukken? Du skal selvfølgelig ikke dømme de konkrete personer, men lade dig inspirere :-)
Eller hvis du er til fantasy/eventyr: Er svanen i virkeligheden en prinsesse fra Langtbortistan - og mødte den Anders And da den var der? :-)
Skriv! :-)

Pia H

6 år siden
6 år siden

Læs så meget du orker og giv kritik.
En god kritik kan næsten forme et nyt digt

Ellers er stikordslyrik også en måde at forme
digte på.

6 år siden
6 år siden

Begynd at høre mindfullness musik og dyrk yoga. Bagefter får du frigivet en masse energi, som forhåbentligt får dig i skrive humør.

God skrivning

6 år siden
6 år siden

Jeg synes at inspirationen er central. Det er den der sætter igang. Om det så bliver noget bras der kommer ud af det - det må man vurdere bagefter. Men man skal igang, og det beror på en idé.

Et godt drivmiddel kan være kærlighed. Man kan skrive i fantasiverdenen om et menneske som man ikke har mulighed for at møde i virkeligheden. Er man lun på en filmstjerne eller sådan noget, kan man digte/fabulere om ham eller hende.
Kærlighed kan befordre inspiration, for den giver adgang til hjernecentre, som den mere abstrakte intelligens måske ikke kan nå.
Man inspireres, når man føler nødvendigheden, og nødvendigheden kan bero på kærligheden.
Det lyder nok fjollet, men prøv det engang.

6 år siden
6 år siden

Hej tak for jeres svar!

Vil gerne skrive da fet er noget jeg altid har gjort - og savner lidt det med at fordybe sig i et værk eller en historie.

Jeg har fået nogle ideer siden jeg sidst skrev. Jeg tror mit overordnede tema vil være 'fred' eller 'verdensfred' men det skal selvføgelig udstråles gennem en fortælling af action og kærlighed. Som sagt har et par Idéer, og prøver at sætte dem sammen. Idéer modtages gerne både privat eller her på tråden :)
Tak på forhånd!

6 år siden
6 år siden

Noget jeg bruger meget er assoociationsteknik. Hvis temaet er fred og verdensfred, så skriv det du associerer med ordene. Noget af det vil være ord, noget af det sætninger. Noget af det vil du kunne sætte ind i en struktur, noget vil være kaos og af det kaos kan det være at en struktur dukker op på et senere tidspunkt. Man ved sgu aldrig hvad der dukker op at brugbare ting, eller hvor det fører en hen. Fra det du associerer med fred, tager du dette og bruger associationsteknikken på. Fred -> Fred Flintstone -> Wilmaaaa!! (Fred der er lukket ude og banker på døren) -> Områder hvor der ikke kan komme fred? -> Er krig ét sted en forudsætning for at vi kan have fred et andet sted? -> osv.

6 år siden
6 år siden

Tak for det tip:

Associationsteknik!

Det vil jeg da prøve..
Sikke et flot ord som det står der...

helt alene.

6 år siden
6 år siden
#10

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Det at skrive er startet 21/01-2018 23:07 af The Dreamkeeper og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

0Astronautens Poetik
2 dage, 11 timer siden · Tungnemt
0Løn er tabu
2 dage, 18 timer siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
6 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
16 dage siden · AnsuLa
2Digtteknikker: GAS-sætninger
1 måned, 4 dage siden · Tungnemt
4Dage med Ralf.
1 måned, 5 dage siden · MollyTrine
10Berøringsangst mht. kommentarer?
1 måned, 27 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
2 måneder, 9 dage siden · Kafkaesque
43Dagens DJ
2 måneder, 11 dage siden · Ansu
5Digtteknikker: undgå adjektiver
2 måneder, 12 dage siden · Tungnemt
25Digte
2 måneder, 16 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
2 måneder, 17 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
2 måneder, 20 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
2 måneder, 21 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
2 måneder, 23 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
2 måneder, 24 dage siden · Tungnemt
4163Dagens ord
3 måneder, 1 dag siden · Savanti
11Hvad sker der for, at ingen læser m...
3 måneder, 15 dage siden · Løvinde
1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
3 måneder, 24 dage siden · Skriverkunstner

Ordet er frit

1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
3 måneder, 24 dage siden · Skriverkunstner
3Dansk eller Engelsk?
4 måneder, 20 dage siden · cell
521Kontraster
4 måneder, 28 dage siden · Brehmer
1Spørgeskema; Hjælp mig lige med min...
10 måneder, 5 dage siden · Snowlion
1Pennemakker efterlyses (ihærdigt)
10 måneder, 29 dage siden · ScribblyCat
4Se verden i et nyt lys!
1 år, 4 dage siden · heksemutter
35Mellemgaard - et forlag i frit fald
1 år, 1 måned siden · Bullensohn
5Er jeg den eneste, som savner en pe...
1 år, 2 måneder siden · Eddie
0Wadskjær Forlag
1 år, 2 måneder siden · RBAN
4Hvordan håndterer man skriveblokade...
1 år, 3 måneder siden · grkemacar
2Boganmeldelser
1 år, 5 måneder siden · Brit Skovgaard
140Dagens Vits
1 år, 7 måneder siden · leviP
27Chatten
1 år, 7 måneder siden · grkemacar
15Gang i lidt større projekter: Novel...
1 år, 7 måneder siden · Eddie
1Selvudgivelse, momsfritagelse og Am...
1 år, 11 måneder siden · Turse
0Alt er relativt
2 år siden · Ansu
2Feedback søges til min novellepodca...
2 år siden · Stenfisker
4Hjælp ønskes til sangtekster
2 år siden · Den Lianer Gois...
0Presse meddelser
3 år siden · JesperSB