1Skovlen
der ligger hun i mine arme · smuk og bølgende, blid og hysterisk · mi... [...]
Digte
20 år siden
1Sommeren
den er vist lidt genert i år · forsigtigt stikker den næsen frem f... [...]
Digte
20 år siden
1Træmand
jeg har snittet mig en træmand · kløvet år efter år · i mine årer · ... [...]
Digte
20 år siden
1Sejler
knirkende årer · det stille vand · bringer vores sjæle · stille fra lar... [...]
Digte
20 år siden
0Pianomanden
pianomanden leder efter noget · noget som ingen kan se · fedter rundt... [...]
Digte
20 år siden
3Velkommen til Tankevirksomheden A/S
Træd blot indenfor i vores nydelige reception og henkast en tanke... [...]
Blandede tekster
20 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Henrik Lundquist (f. 1961)
Der var engang tre små frøer, som var ude og gå en tur.

Da skete det, som det ofte gør for små frøer, at de mødte en stork. Dette var ikke nogen helt almindelig stork, det var selvsagt en ualmindelig stork. Dels var den lidt blind og dels foretrak den at spise bredmundede frøer. De havde ligesom lidt mere saft i kødet.
   Storken var også ualmindeligt sulten og standsede derfor de tre små frøer og adspurgte den første frø:

"Nå sig mig så lille frø, er du mon en bredmundet frø?"

Nu var det så ualmindeligt heldigt for den lille frø at den var spidsmundet så den svarede:
   "Nej, det er jeg ikke, jeg er spidsmundet" - for den var spidsmundet! Og tilmed havde den lært at med ærlighed kom man altid længst.

Storken stillede sig tilfreds med dette svar, og lod dermed den lille frø slippe for at blive ædt.
   Det irriterede storken at den første frø ikke var bredmundet - for den var stadigvæk ualmindelig sulten og kræsen, og tilmed blind som en stær. Så den vendte sig mod den anden frø.

"Nå, sig mig så, lille frø, er du mon en bredmundet frø?"

Dertil svarede den anden:
   "Nej, det er jeg på ingen måde - jeg er nemlig spidsmundet" - dette på trods for at den faktisk var den mest bredmundede af alle frøerne - men denne frø var snu og havde lært, at ikke alle sandheder er lige gode at fortælle - specielt ikke til en stork som bare er ude på at æde een.

Storken stillede sig tilfreds med dette, omend uærlige svar, og lod dermed den lille frø slippe for at blive ædt.
   Det irriterede storken at ej heller den anden frø heller ikke var bredmundet - for den var stadigvæk ualmindelig sulten og kræsen, og tilmed blind som en stær. Så den vendte sig mod den sidste lille frø.

"Nå, sig mig så, lille frø, er du mon en bredmundet frø?"

"Ja, lidt bredmundet det er jeg sagde den tøvende" - for den havde lært, at med ærlighed kom man længst her i livet. Men det skete ikke i denne omgang, for AK og VE, knapt nok havde den lille frø svaret på spørgsmålet før den ualmindeligt sultne og kræsne stork havde ædt den i een stor mundfuld.

Af dette kan man lære, at det i nogle situationer er bedre være en gavflab og hitte på en lille historie!!!

Snip snap snude, så er den løgnehistorie ude, -af mit blækhus.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 10/03-2004 18:53 af Henrik Lundquist (alesis) og er kategoriseret under Eventyr og fabler.
Teksten er på 417 ord og lix-tallet er 29.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.