1Den lille pige i troldetræskoven
Der var engang en lille pige der boede under et troldetræ. · Hun va... [...]
Eventyr og fabler
11 år siden
3En virkelig historie om min oldemors ånd
Jeg var lige flyttet ind i min oldemors lejlighed sammen med min ... [...]
Blandede tekster
20 år siden
1Lille Tårer
Lille Tårer. · Tåren, · Der ramte min kind. · Lille Tårer. · Tåren, · Trill... [...]
Digte
20 år siden
0Telefonen ringer
Telefonen ringer. · Ringet er fra dig. · Telefonen ringer. · Du ringer,... [...]
Digte
20 år siden
0Sodavand
Sodavand. · Kan bruse. · Sodavand. · Kan smage sjovt. · Sodavand. · Har for... [...]
Digte
20 år siden
1Mænds lidenskab
Tom ville dagen blive og ulidelig natten. · Goldhed og tristhed vil... [...]
Digte
20 år siden
0Hånden
Tommelfinger er en tommelfinger. · Pegefingeren kan du pege med. · La... [...]
Digte
20 år siden
0Krabben
Krabber kan være store og små. · Krabber har klosakse. · Krabber kan ... [...]
Digte
20 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Tina Svenningsen (f. 1974)
En lille krabbekutter sejlede en morgen ud fra en lille havn. Krabbekutteren skulle ud for at fange krabber.
   Den lille krabbekutter skulle være væk i nogle dage.
   Krabbekutteren skulle langt ud på det store blå hav, for at finde det sted der var flest krabber.
   Men det sted den lille krabbekutter plejede at være, var blevet besat af en anden stor krabbekutter, så den lille krabbekutter måtte finde et andet sted at fange krabber.
   Da den lille krabbekutter havde fundet et andet sted, smed den sit anker og begyndte at lede med sit ekkolod, men der var ikke så mange krabber på det sted.
   Den lille krabbekutter hev sit anker ind igen og smed sit garn ud, og fangede en smule krabber, men der var ikke nok til 2 kasser, så den måtte prøve et andet sted.
   Så sejlede den lille krabbekutter længere ud på det blå hav, og der fandt den et godt sted, for der var en masse krabber, både store og små, men mest store. Så hørte skipperen på den lille krabbekutter, at der var varsel om storm og alle små både skulle søge til land, men det ville skipperen på den lille krabbekutter ikke høre tale om, for nu havde han jo lige fundet det perfekte sted med en masse krabber.
   Så han blev liggende, men det skulle han ikke havde gjort, for stormen kom og den lille krabbekutter kunne ikke stå imod de store bølger og tog en masse vand ind, så skipperen var strandet på den lille krabbekutter, sammen med alle de store krabber.
   Nu var alle råd dyre, fordi at han var stædig og ikke lyttede på det varsel der kom.
   Skipperen kunne ikke se nogen i miles omkreds, og han begyndte at sende SOS over sin VHF radio, men ingen kunne høre ham. Skipperens VHF radioledninger var blevet revet over på grund af at stormen havde været så kraftig at den havde ødelagt det hele.
   Stormen varede i 9 timer.
   Og skipperen var godt forslået og meget træt efter han skulle havde bundet alt fast, så det ikke røg ud over siderne på den lille krabbekutter.
   Da stormen havde lagt sig, kunne skipperen se de store skader, stormen havde lavet på den lille krabbekutter.
   Skipperen prøvede at få lavet ledningerne til VHF radioen, så han kunne få hjælp fra nogle andre.
   Det lykkes ham at lave dem og kalde nogen op, for at de kunne hjælpe ham.
   Der kom en stor krabbekutter og hjalp ham med hans last, så den ikke skulle gå tabt.
   Da han havde fået læsset sin last over på den store krabbekutter kunne skipperen se, nu skulle han skynde sig for den lille krabbekutter var ved at gå ned.
   Det blev skipperen ked af at se, for han havde sejlet med den i over 20 år.
   Da de var kommet i havn, spurgte de andre skippere ham om hvor hans lille krabbekutter var henne.
   Så svarede den lille krabbekutters skipper at den var sunket i stormen.
   Det syntes de andre skippere var synd for ham, så de købte en lille ny krabbekutter til ham, for det var jo hans erhverv som krabbekutterfisker.
   Og det blev skipperen meget glad for.
   For så kunne han jo komme ud, og tjene nogle penge igen til sin kone og fire børn.
   Men så sagde den store krabbekutters skipper at han hellere må lytte til den næste storm varsel.
   Det skulle skipperen nok.
   Så et par dage efter, sejlede skipperen ud igen i sin nye krabbekutter, og fangede en masse krabber.
   Det var så den historie om den lille krabbekutter som ikke var forsigtig ude på det blå hav.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 26/04-2004 18:57 af Tina Svenningsen (bamse) og er kategoriseret under Godnathistorier.
Teksten er på 606 ord og lix-tallet er 34.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.