10 veje til at gøre din dag lidt bedre


19 år siden 5 kommentarer Essays

2Fra Længslen
I blikkene, klare og rene · Mødes de nøgne sjæle · Hvor ord erstattes... [...]
Digte
11 år siden
4Bruce Willis, det er jeg
handskerne findes, de lyseblå · det hvide stof · på mine fingre, med ... [...]
Digte
11 år siden
4To - Et
meget har du budt mig · i alle disse år · du har pint og plaget · pille... [...]
Digte
11 år siden
5Savnet af Sorgløshed
Der var engang · Hvor jeg var sorgløs · Hvor døden var noget · Jeg læst... [...]
Digte
11 år siden
1Luder alene
hvor end jeg nu kigger · jeg møder mig selv · når spejlbilleder vandr... [...]
Digte
13 år siden
1To slags mødre
Der findes to slags · af mødre omkring · den ene hun stråler · og smile... [...]
Digte
13 år siden
0Ren Zen
En plasken · En sjasken · Fra barndommens minder · En søvndyssen tyssen... [...]
Digte
13 år siden
2Kære død
Du tror det vel næppe · med lykken er min · ja lige nu er den · en lill... [...]
Digte
13 år siden
1Mørkets Ranker
Jeg er træt og går til ro · lukker mine øjne to · men så kommer natte... [...]
Digte
14 år siden
0Mange
Jeg drømte om dig i nat · Det er mange år siden · Eller · Hvor mange er... [...]
Digte
14 år siden
0Æblerne
æblerne i haven hænger lavt · græsset må ikke betrædes · endnu · duften... [...]
Digte
14 år siden
7Ville jeg vælge anderledes
Ville jeg vælge anderledes · hvis jeg fik samme valg · ville jeg vælg... [...]
Digte
14 år siden
1Til Angsten
Vi to er vist nok sammen · en hjemløs og dens hund · jeg holdte dig i... [...]
Digte
14 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Camilla Moe (f. 1975)
1) Smil til en fremmede og træd til side, hvad enten vedkommende er i bil eller på cykel. Skønt det er dig der er den bløde trafikant, kan du sagtens vise storhed ved at lade den fremmede afskære din vej. Det smil du får igen vil gøre din dag lidt bedre.

Fysisk varighed: mellem 2. sek. til 10 sek.
Tid på glædesbarometer: Minimum 10 min.

2) Hop ned fra din intellektuelle genkonstrukstol og hjælp et af klodens andre levende væsener. Tag for ex. et medlem af insektverdenen og ignorér din fornufts dommedagsprofetier om at dette insekt eller andet væsen jo ikke fatter noget og alligevel snart dør. Undgå fx. at træde på det, hvis du selv ikke kommer i livsfare.

Fysisk varighed: (I kraft af valget af insekt eller andet dyr, skal der tages højde for dyrets acceleration) ml. 2 til 10 sek.
Tid på glædesbarometer: Minimum 5 minutter

3) Brug de ekstra par sekunder det tager at finde een af de tusindevis af skraldebøtter kommunen har sat op og smid dit affald der, istedetfor på gaden. Skulle tiden ikke være der, læg da affaldet i lommen, indtil du kommer forbi sådanne en bøtte, medmindre affaldet kan nedbrydes på et par timer.

Fysisk varighed. Afhængig af placering; ml. 10 sek. til 5 min.
Tid på glædesbarometer: minimum 10 min.

4) Saml en væltet cykel op og placér den så den ikke generer den næste forbipasserende. Selvom du ikke kender denne cykel eller dens ejermand, føles det godt at vide, at du måske har reddet en blind fra at falde og slå sig, eller at et ældre menneske ikke skal bruge flere af sine sparsomme kræfter på at skulle flytte den.

Fysisk varighed: ml. 10 sek. til 15 sek. (der skal tages højde for evt. et kort forsvar overfor ejermanden, skulle vedkommende komme i samme øjeblik du rører ved cykelen) NB: risiko for politiindblanding er tilstede!!
Tid på glædesbarometer: Minimum 15 min.

5) Giv en tier (eller hvad du nu synes) til en hjemløs/substistensløs hvis vedkommende spørger dig. Ja, vi ved godt at den ikke bliver brugt til mad, men vi andre kan jo også godt lide en kold pilsner i ny og næ. Og chancen for at han faktisk bruger den til noget spiseligt, er tilstede. Ignorér dine holdninger for en tid og se ham som et andet menneske der ikke har været så heldig som dig.

Fysisk varighed: ml. 20 sek. til 15 min. (afhængig af om du har overskud til at sludre lidt med ham)
Tid på glædesbarometer: minimum 30 min.

6) Smil til kassedamen. Selv hvis du har travlt. Det er ikke hendes skyld at kassebonnen løber tør. Det er noget der sker og hun gør det så godt hun kan. Hvis du har svært ved det, fordi du har møgtravlt og køen er lang, så visualisér og forestil dig selv sidde hvor hun sidder. Ignorér din utålmodighed. Den er ikke godt for dit blodtryk.

Fysisk varighed: (afhængig af længden af køen, lad være med at starte med at smile, hvis du står helt bagerst, det kan se anstrengende ud) ml. 30 sek. til 60 sek.
Tid på glædesbarometer: minimum 10 min.

7) Laver du en brøler på arbejdet eller i en forsamling, så vær den første til at grine ad dig selv. Det løsner, ikke bare i din krop, men også hos andre. Endvidere belønner din hjerne dig med serotoner og en masse T- celler som er godt for dit helbred.
Derudover får du også en portion respekt fra dine medmennesker, medmindre de selv er usikre. Så grin lidt ad dem, inde i dit hoved. De kan jo sikkert ikke gøre for det.

Fysisk varighed: (afhængig af brøleren og de økonomiske omkostninger) ml. 5 min. til 1 time
Tid på glædesbarometer: (igen afhængig af brøleren og de økonomiske omkostninger) minimum 30 min. NB: brøleren kan, afhængig af kvalitet, gå over i historien og du vil hermed være midtpunkt til julefrokoster eller lign. Ergo det kan være en brøler der bare giver og giver....

8) Forkæl dig selv. Enten med et stykke chokolade, en kold pilsner eller et lækkert glas vin. Især hvis du er stresset, vil følelsen af at du gør noget godt for dig selv, vokse og få dig til at slappe af. Dette vil medføre at dit overskud vokser og du vil kunne holde ud at gennemføre de første 7 punkter på listen.

Fysisk varighed: (afhænger af valget af nydelsesprodukt) ml. 15. min til 2-3 timer
Tid på glædesbarometer: (igen afhængig af produkt) minimum 15 min.

9) Lyt! Se! Sans! Læg mærke til omverdenen. Læg mærke til de dufte der virvler omkring dig. (dette skal ignoreres af dem der bor tæt på siloer!) Iagttag dine medmennesker og læg mærke til de fantastiske forskelle og variationer der findes. Klap en ko eller en hest eller et barn. Køb eller pluk en buket blomster, eller glæd en ven eller en mage med en uventet og anderledes gave. Et forslag kunne være en hel rullepølse og en pakke kondomer!

Fysisk varighed: ml. 10 min til et par timer (afhængig af køen i supermarkedet!!)
Tid på glædebarometer: minimum 1 time

10) Klik dig ind på fyldepennen.dk. Udforsk et sted hvor mennesker mødes uden fordomme og oplev et fantasifuldt rige spækket med litteratur af høj kvailetet og medmenneskelighed.
Giv en kommentar, hvis du læser noget der rører ved dig, eller deltag i debatterne, hvis der er noget der brænder i dig.

Fysisk varighed: ubestemmeligt
Tid på glædebarometer: ubeskriveligt

NB: Lav selv dine egne tilføjelser udfra overskud og placering.

God fornøjelse!

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 09/09-2004 18:11 af Camilla Moe (moe) og er kategoriseret under Essays.
Teksten er på 922 ord og lix-tallet er 27.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.