Biord og andre blandede besynderligheder



5Drabsaktionen
"Lasse, hvad laver du? Kartoflerne skal over nu." · Mors stemme lyd... [...]
Blandede tekster
10 år siden
23Grænsekontrol
Stemningen i vandtinget var højtidelig. Alle var præget af det fø... [...]
Fantasy
13 år siden
21Slægternes forbandelse
Jan Koefoed traskede langsomt ned i kælderen. · "Jeg er vist snart ... [...]
Noveller · krimi
13 år siden
24Hole in one
"Mads, har du lige tid et øjeblik." Karina kneb læberne sammen og... [...]
Noveller
14 år siden
36Stormfuld kærlighed
Viggo trykkede fraværende på fjernbetjeningen til sit nye TV. · "Go... [...]
Noveller · storm
15 år siden
16Bornholmerne tager affære
Den 8. december 1658 dræbte Villum Clausen den svenske kommandant... [...]
Noveller · kontrafaktisk
15 år siden
12Candomblé missionen
Lamonte sukkede, hvilket man dog ikke skulle misfortolke. Hans kr... [...]
Noveller
16 år siden
5Fliseterapi
"Du skulle prøve hypnose, Ole." Trænerens ord rumsterede vedvaren... [...]
Eventyr og fabler
16 år siden
23Nikes drøm
Der var engang. Sådan begynder de gode gamle eventyr. Og som arab... [...]
Eventyr og fabler · eventyr
16 år siden
16En drøm kaldet frihed
Livia smed notaterne fra sig. Hun havde siddet med dem hele natte... [...]
Noveller
17 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Lars Find-Andersen (f. 1943)
Birol havde lukket døren til barndommens land. Selv sproget havde han fortrængt.
Han havde ikke lyst til at erindre de første ti år på børnehjemmet for forældreløse.
Bag døren kunne han dog undertiden høre stemmer. Af og til blev han grebet af en kortvarig lyst til at låse døren op og gemme sig, men heldigvis havde han ikke nøglen.
Det var kun når han ikke forstod drillerierne, han tænkte på at åbne døren.
Det nye sprog havde ikke været så svært... på sprogskolen.
Men i virkeligheden var det anderledes. Især den danske humor var næsten som en summende bisværm om foråret, man vidste aldrig hvor den ville flyve hen og sætte sig til ro.
Og alle de tåbelige forholdsord og tillægsord... og ikke mindst... biord.

Han havde fundet sig en forstående dansk pige. Han omgikkes unge danske mænd. Han havde spillet fodbold sammen med flere af dem i Bikuben, som de kaldte deres amatørhold.
Navnet havde de fundet på fordi flertallet af spillerne havde biavl som fritidsinteresse.
Birol havde fået lov til at hjælpe med at slynge honning og gøre bistader i stand.
Han var efterhånden meget ferm til at håndtere de stikkende vilde krabater, og kunne godt tænke sig sine egne bistader.
Han havde kun en betænkelighed. Ville Belinda acceptere at han selv begyndte at tumle med bier. Han havde snakket med et par af de ældre, som ellers havde vist ham lidt kulde i starten. Hans glødende interesse for bierne havde dog tilsyneladende givet ham så meget respekt, at de efterhånden lærte ham alle finesserne. Så Birol følte sig klar.
Selv Belindas gamle kæreste, Birger, var tøet helt op.
Det var også derfor han havde spurgt Birger til råds. Troede han Belinda ville blive sur, hvis han anskaffede sig sine egne bistader? Birger rystede smilende på hovedet, klappede ham gemytligt på skulderen.
"Vi har vores eget optagelses ritual, det skal du bare overholde, så..." Birger holdt hånden for sin mund og hviskede Birol noget i øret. Han nikkede: "Kan du ikke lige skrive det ned?"

På vej hjem øvede han sig mange gange på teksten. Belinda ventede på ham i døren, gav ham et knus og bed ham kærligt i øret.
"Jeg har noget jeg skal fortælle dig," han kikkede forventningsfuldt på hende. Hun indtog en afventende, lidt skælms attitude. "Hvad ... jeg er meget spændt?"
"Jeg er blevet optaget i foreningen af biseksuelle, jeg skal..."
"Hvad er du!" hun rasede ordene ud af munden og øjnene stak med giftige jag, som sukkerkulrede hvepse om efteråret. "Så skal du kraftedeme ikke regne mig ...farvel." Hun vendte om på stedet, skred uden et ord. Bare skred.

Birol stod måbende, de andre havde jo sagt hun sikkert godt kun lide bier.
Han hænder famlede i lommerne efter den imaginære nøgle. Pludselig huskede han nogle af sit fødelands ord... alligevel bragte de ham ingen trøst.
Birger ville ikke tale med ham da han ringede. Hvad havde han gjort?

Da det ringede på døren næste dag stod der en mærkelig mand på trappen.
"Kan vi ikke finde ud af noget," spurgte han med dyb stemme og vrikkede med hofterne. Birol måbede.
"Jeg vil gerne være din bidronning," Birol forstod stadig ingenting.
Først da manden smed skægget og brillerne så han hvem det var.
"Jeg har taget navneforandring til Bilinda," sagde hun.
"Og jeg vil gerne indgå en bilateral aftale med dig i kirken... og som bifangst får du min mor som svigermor. Og, som det sidste, Birger kan være din bisidder under vielsen, han skal bare have lidt bivoks i håret først."
"Og bryllupskagen skal være bikage," sagde Birger der pludselig dukkede frem fra sit skjul bag hækken.
Birol fik sine bier i bryllupsgave, det var hans bitingelse.

De danske ord, især biordene, er så svære.
Et ord havde han dog forstået. Hvis man holdt meget af sine bier var man biseksuel.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 18/01-2005 13:55 af Lars Find-Andersen (Bibelot) og er kategoriseret under Blandede tekster.
Teksten er på 639 ord og lix-tallet er 26.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.