0Faldet for Jea - Kapitel 34
Rejsen gennem · Nu er de to første år gået, uden den helt store kla... [...]
Romaner
17 år siden
0Faldet for Jea - Kapitel 33
Kan tiden virkelig hele alle sår? · Er det den eneste faktor som ka... [...]
Romaner
17 år siden
0Faldet for Jea - Kapitel 32
Forliset i lejligheden -2 · Jeg havde siddet i sofaen i cirka fem m... [...]
Romaner
17 år siden
0Faldet for Jea - Kapitel 31
Hvor kommer Gud ind i billedet? · Hvad er det nu for et fænomen? · Va... [...]
Romaner
17 år siden
0Faldet for Jea - Kapitel 30
Tanker om lys · Jeg sad en aften ved min computer, som så ofte før ... [...]
Romaner
17 år siden
0Faldet for Jea - Kapitel 29
Bruddet med Charlotte · Jeg anede ikke hvordan jeg skulle afslutte ... [...]
Romaner
17 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Henrik Weitzmann (f. 1962)
Anders og Trine var lige blevet færdige med middagsmaden. De lagde deres bestik på tallerkenerne, så ingen kunne være i tvivl om, at de var færdige med at spise og nu var godt mætte.
   -I kan da godt spise is, ikke? spurgte Grethe, som stadigvæk havde lidt mad på sin tallerken.
   -Jeg vil altså gerne vente lidt, hvis jeg må, svarede Trine.
   -Selvfølgelig må du da det, svarede Grethe, -hvad med dig Anders?
   -Jeg vil også gerne vente lidt, sagde han, mens han holdt sig for maven.
   -Jeg er altså mæt nu, mormor.
   Grethe grinede lidt for sig selv. Hun sad og nød synet af sine børnebørn og var endnu engang lykkelig for at de var så store nu, at hun let havde overskud til at have dem på besøg, også selv om det var for to hele dage.
   For et år siden, kort tid efter at Leif døde, havde hun ikke det mindste overskud til at koncentrere sig om Anders og Trine, men havde tværtimod altid en undskyldning klar, om hvorfor hun ikke kunne passe dem.
   Nu var det hele blevet meget nemmere igen, og Grethe havde fået en del af styrken og kræfterne tilbage.
   Børnene fik lov at gå fra bordet, mens Grethe sad endnu et stykke tid og betragtede dem.
   Anders, der lignede sin far, som to dråber vand, fandt fjernbetjeningen og tændte for cartoon-network. Men Grethe sad og betragtede ham, kunne ikke undgå at bemærke, at han slet ikke fulgte med i programmet. I stedet sad han og stirrede ned i sofabordet, som om han tænkte på noget alvorligt.
   Hun vidste ikke om hun skulle spørge ham om der var noget galt, eller det måske bare var fordi han savnede sine forældre.
   Hun kunne dog ikke slippe tanken om, hvor ofte hun havde hørt historier fra Al, og Linda, om hvordan Anders havde været i stand til at forudsige ting, som slet ikke var sket endnu. Det havde ofte givet Linda indre uro og elendig samvittighed, da hun selv følte skyld for, hvorfor Anders var så meget anderledes i forhold til hans jævnaldrende kammerater. Hun havde jo ikke turde tage sig af ham de første år af hans barndom, men havde ofte ladet ham græde uden at trøste ham. Det var dog kun når hun var alene med ham, at hun forsømte ham. Når Al var der, følte hun sig mere tryg ved Anders og kunne bedre deltage, så Al vidste ikke hvordan det egentligt havde stået til mellem dem.

Grethe sad et par minutter endnu, kiggede nu over på Trine med det næsten hvide hår, og tænkte at det måtte være fra Lindas side. Hun fik igen de samme billeder frem i hukommelsen. Tiden, fra da hun selv var mor for et lille barn.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 02/07-2006 14:29 af Henrik Weitzmann og er kategoriseret under Romaner.
Teksten er på 459 ord og lix-tallet er 30.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.