Supplement til Djævelens ordbog


17 år siden 2 kommentarer Blandede tekster satire litteratur sprogbrug

5Vise om jobcentrene
Fra Langeland til Skagen der har vi et system, · med lægekonsulente... [...]
Rim og vers · satire, sygdom, ledighed
5 år siden
9Krænkelser
Vi skal til at undskylde krænkelser · fra nu skal den danske sang v... [...]
Digte · satire, politik, krænkelse
5 år siden
9De letkøbte råd
Man må smede mens jernet er varmt, · for enhver er jo sin egen lykk... [...]
Digte · konflikt, letkøbte løsninger, satire
5 år siden
4Mod dumhed
Mod dumhed kæmper selv guder forgæves, · fordi belæringen, som der ... [...]
Aforismer og gruk · citat, dumhed, sindet
5 år siden
8Tv-serier skal ses en gang om ugen
Film skal ses i biografen. · Det var Ole Michelsens faste afslutnin... [...]
Klummen · meninger, tv-serier, medier
5 år siden
3Dionysos
Du tror, du kan få os til at glemme, · du tror vi bare skal slå os ... [...]
Digte · drukture, alkoholmisbrug, dårlige løsninger
5 år siden
2Handsken
Der lå handsken, ensom og forladt · Ingen tog den op · Det kostede fo... [...]
Digte · ligegyldighed, ligeglad, tavshed
6 år siden
3Hera
Hvorfor er du jaloux? · Du er jo for længst gået kold · Hvad holder d... [...]
Digte · mytologi, jalousi, parforhold
6 år siden
7Zeus
Du sidder der på toppen · hævet over alt · du kender ikke jorden · Du k... [...]
Digte · mytologi, magt, magtspil
6 år siden
3Trosbekendelse og bøn til Jante
Vi tror på Jante den afmægtige, hadets og intolerancens skaber. · O... [...]
Blandede tekster · intolerance, undertrykkelse, mennesketyper
6 år siden
7Da han fik magt
Den dag han fik magt · Fra den dag tog han sig aldrig tid · Fra den d... [...]
Digte · magtudøvelse, forhold, forandring
6 år siden

Puls: 10,3

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Mogens Sørensen (f. 1957)
I 1911 udgav den amerikanske forfatter og journalist Ambrose Bierce (født 1842, meldt savnet i Mexico 1914) sin bog, The Devil's Dictionary (Djævelens Ordbog). Den er bygget op som en ordinær ordbog med opslag og definitioner, men definitionerne giver hans helt egne opfattelser af begreberne. Han angriber især politisk dobbelttale, men også sentimentale vendinger.

Eksempler fra dens indhold (oversat af undertegnede, da der mig bekendt ikke findes en dansk oversættelse):
- Arrest: en måde at få en person af vejen, der er anklaget for at være usædvanlig.

- Idiot: en stamme af mennesker, der har haft stor indflydelse på udviklingen.

- Kanon: instrument der er ansat til at fastholde grænser.

- Kristen: en der følger Kristi lære så langt som den ikke støder sammen med hans eget syndige liv.

- Til lykke: høflig misundelse.

Jeg har moret mig meget over at læse i den, men når jeg iagttager vor tids sprogbrug synes jeg, at den trænger til et supplement, der fører den up-to-date til nutidige danske forhold, som jeg hermed har forsøgt at give. Det er i lighed med Bierces specielle ordbog udelukkende bygget på iagttagelser af dagligdags sprogbrug, ikke videnskabelige definitioner på begreberne.

- Aktivering: en form for arbejde, hvor den arbejdsledige stadigvæk modtager og fastholdes på overførselsindkomst, mens arbejdsgiveren ikke betaler løn for arbejdet og den ledige ikke tæller med i statistikken som ledig og derfor pynter vældigt både på denne og arbejdsgiverens budget. Betegnes som meningsfuld, når det foregår på offentlige arbejdspladser.

- Almindelige mennesker: betegnelse for en selv og meningsfæller, der bruges som undskyldning for ikke at ville revidere sin opfattelse, høre på modpartens synspunkter eller udvide sin horisont. I denne dagligdags sprogbrug er "det almindelige menneskes" manglende evne til forståelse tilsyneladende ekstrem.

- Amerikanisering: skældsord for kulturel indflydelse fra USA, der ikke falder i ens egen smag. Nogen kunne f. eks. finde på at hæfte betegnelsen på denne tekst.

- Benene på jorden: betegnelse for, at en person - navnlig en person med længere uddannelse end en selv - har samme opfattelse af tingene, som man selv har.

- Fascist: skældsord for personer, der står politisk længere til højre end en selv.

- Fredsbevarende styrker: ny betegnelse for imperialistisk besættelsesmagt.

- Incitamenter: metoder til forfølgelse af arbejdsledige.

- Jobklub (eller jobsøgningsværksted): arrestationsform, hvor arbejdsledige skal sidde seks timer pr. dag og søge jobs fra en pc tilsluttet Internettet. I tilfælde af, at der er for få jobs at søge, fordyber de sig i kabalernes mysterier.

- Kommunist: skældsord for personer, der står politisk længere til venstre end en selv.

- Negativt livssyn: udtryk, der bruges til afvisning af kritik, hvad enten den er berettiget eller ej.

- Opkvalificering (også kaldet projekter): en gren af aktivering, der betegner ligegyldige, indholdsløse kurser.

- Overførselsindkomst: betød oprindelig en pengeydelse, for hvilken der ikke forventedes nogen modydelse. Det er i dag via aktivering blevet betegnelsen for lavest mulige pengeydelse for fuld arbejdsydelse.

- Politisk korrekthed: hysterisk påpasselighed med ordvalg.

- Positivt livssyn: villighed til at godtage tingenes tilstand ukritisk og lukke øjnene for misforhold uanset omkostningerne.

- Quiz: dyst om hvem der har mest mulig ligegyldig paratviden.

- Reality show: moderne udgave af de gamle romeres gladiatorkampe, sendt via TV.

- Reklamer: korte betalte indslag i TV, der betaler udgifterne og fritager for seeren for licensbetaling og tv-kanalen for kvalitetskrav. Papirspild med unyttige informationer.

- Religiøs: diffust begreb. Det eneste alle er enige om er, at de i hvert fald ikke selv falder under denne betegnelse.

- Socialt engagement: nævenyttighed.

- Talkshow: interviews, der fortæller mere om interviewerens selvoptagethed, end de fortæller om den interviewede.

- Tre akkorder, at kunne: betegnelse for, at man ikke bryder sig om en musikers musik.

- Tilbud: almindeligt salgsargument. Bruges også som dæknavn for anvisning af aktivering (se dette).

Forslag modtages.
Forfatterbemærkninger
Indgår i min digtsamling Verden af i Daghttps://www.saxo.c...ack_9788740924107

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 10/02-2007 21:44 af Mogens Sørensen (Mons1957) og er kategoriseret under Blandede tekster.
Teksten er på 632 ord og lix-tallet er 43.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.