36Det går meget godt
Henrik betragter sin mor. Hun rækker ud efter cigaretpakken der l... [...]
Noveller · storm
15 år siden
16Natflyver
Guds rige · Vi opdagede den hængte mand på lang afstand. Vi cyklede... [...]
Noveller
16 år siden
3Vi skiller os ad
De mødtes i Fælledparken for sidste gang. Nikolaj kom først. Han ... [...]
Noveller
16 år siden
28Vi tæller stjernerne
Det var koldt den vinter og herrecyklen frøs. Han hed Sorte, elle... [...]
Eventyr og fabler · eventyr
16 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Kristian Larsen (f. 1973)
Martin ved hvor lang stuen er i skridt. Han går fra den ene væg. - En, to, tre, fire. Så standser han med kakkelbordet på sin højre side og breder armene forklarende ud.
   - Når man ringer til journalisterne for at sælge historien, skal man altid huske en cykelpumpe og en cykelhjelm, siger han til den modsatte væg.
   Fem, seks.
   - Hvorfor, spørger han retorisk?
   Syv, otte.
   - Jo, cykelpumpen skal man bruge til at pumpe historierne op...
   Ni.
   - ...Og cykelhjelmen til at tage slagene, når de siger nej...
   Han står så tæt ved væggen nu, at hans ord ekkoer i savsmuldstapetet. Der er ingen der griner.
   - Hvad laver du? Det er Maria, hans kone, i den anden ende af rummet. Hendes stemme er varm og munter, som en badebold ved stranden. Martin kan ikke se noget mere, men inden i hans hoved er der stadig billeder, og badebolden er gul og rød og springer omkring. Han vender sig forsigtigt om og strejfer væggen med sine fingre.
   - Jeg øver mig på mit foredrag, siger han.
   - Går det godt? klukker hun.
   Han begynder at gå hen mod hende. Et, to, tre. - Mine jokes er rustne. De skal have cykelolie.
   - Olie? Han kan høre bolden der danser op mod sommersolen.
   Fire, fem, seks.
   - Jeg arbejder i cykelmetaforer.
   Syv, otte. Da han kan høre og mærke at han nærmer sig, løfter han sin højre hånd for ikke at støde ind i hende. Han er 1,92 og Maria er 1,58, og normalt ville han komme til at røre hende på munden eller kinden, men denne gang sænker han i sidste øjeblik hånden...
   Ni.
   ... og tager hende på brystet.
   - Badebold! siger han.
   - Hey! Hun skubber ham væk.
   Han smiler og bukker sig fremover og hvisker hende ind i øret.
   Og bolden danser på stranden.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 07/04-2007 01:04 af Kristian Larsen og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 310 ord og lix-tallet er 19.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.