36Det går meget godt
Henrik betragter sin mor. Hun rækker ud efter cigaretpakken der l... [...]
Noveller · storm
15 år siden
16Natflyver
Guds rige · Vi opdagede den hængte mand på lang afstand. Vi cyklede... [...]
Noveller
16 år siden
3Vi skiller os ad
De mødtes i Fælledparken for sidste gang. Nikolaj kom først. Han ... [...]
Noveller
16 år siden
28Vi tæller stjernerne
Det var koldt den vinter og herrecyklen frøs. Han hed Sorte, elle... [...]
Eventyr og fabler · eventyr
16 år siden
3Skitse: Flemming
Flemmings mor har fået opereret fire tæer af på den venstre fod, ... [...]
Kortprosa
17 år siden
3Skitse: Martin
Martin ved hvor lang stuen er i skridt. Han går fra den ene væg. ... [...]
Kortprosa
17 år siden
2Skitse: Mille
Mille sad og syede og mens nålen dansede ind og ud af stoffet, be... [...]
Kortprosa
17 år siden
3Graham på eventyr
En sommerdag, da Graham var 7 eller 8 år gammel, for han vild på ... [...]
Noveller
17 år siden
4Inge
Et af de første år jeg gik på universitetet, kyssede jeg lidt på ... [...]
Noveller
17 år siden
3Rumpenissen Rumpehår
Rumpenissen Rumpehår · fik en rumpenissetår · fik to, fik tre, fik m... [...]
Rim og vers
18 år siden
3Peter bussemand
Lille Peter bussemand · Han spiser altid snot · Han siger det er næ... [...]
Rim og vers
18 år siden
1Når det er koldt i januar
Når det er koldt i januar · og vinden rigtig blæser · så fryser lygt... [...]
Rim og vers
18 år siden
0Nytårsmaleri
Fyrværkeri · Det kan jeg li'! · Jeg skal ha' et kæmpe · Raketbatteri!... [...]
Rim og vers
18 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Kristian Larsen (f. 1973)
Henrik betragter sin mor. Hun rækker ud efter cigaretpakken der ligger på instrumentbrættet, slår den rutineret i enden med to fingre og tager så en cigaret ud. Så stikker hun cigaretten ind mellem læberne med den ene hånd, og lægger pakken tilbage med den anden. Hun tager cigarettænderen og hendes hænder ryster en smule mens hun tænder. Hun tager et sug af cigaretten og puster ud, inden hun stikker tænderen tilbage i hullet i instrumentbrættet. Så ser hun på ham.
   - Nå, Henrik, siger hun og smiler, og det sidste røg følger med de to ord ud af munden. Hun har den samme store mund som ham, med store skæve fortænder, og i aften hvor hun har taget rød læbestift på, synes han det ser grotesk ud. Han ville ønske hun ikke åbnede munden når hun smilede.
   - Har du været sød i år?
   - Ja, siger han.
   - Ja, du er altid sød, siger hun. - Men så stille. Så griner hun, højt og ligesom hikkende, og han er glad for at de er lukket inde i bilen, hvor kun han kan høre det.
   Hun tager et hiv til af cigaretten. Filteret er helt rødt af læbestift nu.
   - Nå, siger hun så, - sikke et forfærdeligt vejr.
   De kæmper sig gennem snefygningen hen til skolen. Det blæser kraftigt og snevejret er kun taget til i løbet af dagen og aftenen. De hvide pletter danser vildt under gadelamperne og han tænker et øjeblik at verden er ved at forsvinde i hvidt. Men skolen står som en mørk borg i uvejret, og oppe på anden er der lys i klassens vinduer. Moren tager hans hånd og siger noget til ham, men han er lukket inden bag hue og hætte og vinden hyler og han vil og kan ikke høre og trækker hånden til sig og lader sig slå kold i ansigtet af sludet.

- Henrik, hvordan synes du selv det går i klassen? spørger Elisabeth, der er klasselærer og som Henrik er lige ved at kunne lide. Hun er yngre end de andre lærere.
   - Det går meget godt, mumler Henrik.
   - Ja, det går også meget godt, siger Elisabeth.
   - Men nogen gange er du lidt fraværende i timerne, ikke Henrik? siger Matematik-Claus, der også er der.
   - Er du fraværende, Henrik? siger hans mor.
   - I dag i matematik, sad han med lukkede øjne det meste af timen, siger Claus.
   - Sov du i timen, Henrik? spørger hans mor.
   Han ryster svagt på hovedet. Han tænker at det må være muligt at gøre det med åbne øjne. Bare at sidde og kigge og nikke lidt med åbne øjne og forsvinde i hvide pletter, og så sive ud som luft gennem sprækkerne i vinduerne, op over skolen, ud i verden. Og når så klokken ringer, blinker man en gang eller to, og rejser sig hurtigt og ser om man ikke kan nå ned på biblioteket, før der sker noget.
   - Henrik. Føler du stadig at de andre holder dig udenfor nogen gange? spørger Elisabeth.
   Han ser ikke på deres ansigter, kun på overkroppene over bordet. Deres stemmer er bløde og alvorlige, men deres kroppe er spændte og hårde, som om at det anstrenger dem at tale sådan til ham. Han ryster på hovedet. - Nej, mumler han.
   - Men du er ikke særlig meget sammen med de andre, vel?
   - Jo. Nogen gange, siger han.
   - Han har aldrig nogen venner med hjem, siger hans mor. - Han sidder bare og læser tegneserier.
   - Jeg læser også bøger, siger han, pludselig vred.
   - Ja, Henrik læser mange bøger. Han er rigtig god til at læse, siger Elisabeth.
   - Du må jo også selv gøre noget, hvis du vil have venner, siger moren.
   - Man skal selv tage initiativet, siger Claus. Hans stemme er fast.
   - Ja, siger Henrik.
   - Ja, siger hans mor.
   - Hvad kunne du gøre Henrik, hvis du skulle være mere sammen med dine klassekammerater? spørger Elisabeth
   Henrik trækker på skuldrene.
   - Prøv at tænk dig om. Hendes stemme er forfærdelig blød.
   - Jeg kunne snakke lidt mere med de andre..., siger han prøvende.
   - Ja, Henrik, siger Elisabeth.
   - Du behøver heller ikke gå på biblioteket i alle frikvartererne, siger Claus, - du kan jo godt blive i klassen og spille spil med de andre. Eller gå i gården og spille fodbold.
   - Eller rundbold, tilføjer Elisabeth.
   - Ja, siger Henrik, og så kan han ikke mere. Han lukker øjnene.
   Bliver væk.
   Og åbner dem så igen. Nu kan han ikke længere høre hvad de siger. Han betragter dem fraværende. Moren ser bekymret på ham. De røde negle kradser fraværende i hendes overarme. Elisabeth sidder rankt og smiler da han fanger hendes øjne, men ser så straks ned i sine papirer. Matematik-Claus' store fingre trommer tungt og urytmisk i bordet, mens ordene, der ikke betyder noget, marcherer ud af det store skæg. Og i ruderne bag ham raser sneen gennem aftenmørket og Henrik lader uvejret komme ind og vælte borde og stole. Langsomt lader han sneen begrave dem alle i kold hvid ingenting, til han pludselig et sted i stormen hører én af dem sige ordet aftale. Så løfter han ansigtet og ser at der er frost i de andres øjenbryn og i Claus' skæg og han nikker og siger ja så højt han kan og prøver at smile og så smiler de alle sammen og stormen lægger sig og så sidder de der helt hvide og tavse i kulden og ser så tilfredse ud.
   - Det skal du ikke være nervøs for, siger Elisabeth.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 04/07-2009 19:32 af Kristian Larsen og er kategoriseret under Noveller.
Teksten er på 930 ord og lix-tallet er 24.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.