Barn til salg


14 år siden 8 kommentarer Kortprosa

3Min lille dreng og pige
Min lille dreng og lille pige · Selv om de er tæt i år · Har de forsk... [...]
Digte
9 år siden
9De få minutter
Det lille menneske han er · Prøver bare at fortælle hvem, han er · Je... [...]
Digte
9 år siden
5Mine børn
De er der et kort øjeblik · Stirrer på mig med et smil · Jeg kan næst... [...]
Digte
10 år siden
2Grønt hår
"Du kan da ikke bare gå," siger Vinnie. · "Vel kan jeg det, det kan... [...]
Kortprosa
10 år siden
4Når jeg ser ud
Når jeg ser ud · Ude bag de blanke vinduer · Er den store verden. · Den... [...]
Digte
10 år siden
6Skojagt
Jeg skubbede ivrigt vognen, imens jeg snakkede med begge børn. · "V... [...]
Kortprosa
10 år siden
6Hvor er de?
Dagen er en tåge. · Jeg kan ikke finde vejen. · Jeg kan ikke finde bø... [...]
Digte
10 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Lise Jensen (f. 1979)
Der hænger et skilt om mit hals. Et pap skilt med ordene: Til salg, hen over. Store, barnlige og skæve bogstaver. Jeg ser på det i spejlet, laver en grimasse. Skiltet med de røde tusch bogstaver, skærer mig i øjnene. Det gør ondt at se på dem.
   "Hvad skal det forestille?" arrigt river Nikoline skiltet af mig.
   Flår det i stumper og stykker. Jeg kigger på mit hjemmelavet skilt, der havner itu på gulvet. Et øjeblik høres kun lyden af pap, der bliver revet i stykker.
   "Hvad skulle det til for?" siger Nikoline igen.
   "Ikke for noget," mumler jeg.
   "Hvad er det for nogen sære ideer du får? Om jeg forstår dig," hun ryster på hovedet og går igen. Jeg går ind og sætter mig på sengen. Kommer til at lave uorden i Nikolines sengetæppe og alle pyntepuderne. Hun har prøvet at gøre værelset hyggeligt. Jeg har mit eget læsehjørne, med lampe og hyggestol. Et skrivebord og en rigtig fed kontorstol. Jeg plejer at sidde i den og snurre rundt og rundt, imens værelset farer forbi.
   Jeg har pakket taskerne med næsten alt mit tøj og mine skolebøger. Jeg kigger på de tre halvstore tasker. Propfyldte med de ting jeg ikke kan undvære.
   Birthe kommer og henter mig om lidt, så jeg rejser mig og bærer tingene ned i gangen.
   Nikoline sidder ved køkkenbordet og drikker kaffe.
   "Hvis jeg da bare forstod dig," mumler hun.
   Hun ligger hånden på min skulder, stryger mig hen over håret.
   "Hvorfor har du skrevet de ord?" spørger hun, og ser på mig.
   Jeg tager tilløb til at svare. Jeg får krampe i maven, så ondt at jeg kun kan hviske.
   "Det er bare sådan jeg har det," får jeg sagt.
   "Hvordan?" Nikoline fatter det ikke. Jeg kan se det på de hævede øjenbryn, der forlanger at få en forklaring.
   "Jeg mener," begynder jeg og ser væk.
   Jeg kan ikke finde de forbistrede ord. Jeg kan ikke forklare hvordan det er, ordene klister fast i halsen.
   "Jeg kan ikke," hvisker jeg.
   Nikoline opgiver.
   Inde i hovedet kan jeg forklare det for mig selv. Jeg føler mig sat til salg. Kommunen henter mig ved mine forældre, giver mig til en anden familie for en sum penge. Fem vederlag, for at bo her. Fem.
   Jeg får ondt i hoved og mave af at tænke. Så besværlig er jeg. Det gør så ondt at jeg knækker sammen, og Nikoline siger noget uforståeligt.
   Når Nikoline ikke kan have mig, bliver jeg sendt ud til Birthe, som også får fem vederlag for at have mig.
   Er børn som mig til salg?
   Jeg bor ved Nikoline, og ved min mor også penge for at have mig.
   Er det køb eller salg? Jeg ved det ikke, men det er mig der har ondt i maven. Det er mig, der er pakken eller tingen. Det er mig, der er til salg.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 11/09-2009 17:01 af Lise Jensen og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 478 ord og lix-tallet er 22.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.