1Efterlysning
hvor er de dog de to fødder · de forlod mig som uforenelige rødder · ... [...]
Digte
10 år siden
0Du og jeg
Sidder og lytter til franske · hviskende romantiske sange, · erkende... [...]
Digte
12 år siden
0Hvor er det svært
Hvor er det svært, · og dog ganske enkelt, · og dog så svært! · Ville s... [...]
Digte
12 år siden
0Fik nået dagens indhold
Dagslyset dæmpes så sagte så sagte · en stjerne klistres · på himlen... [...]
Digte
13 år siden
0Det sker iblandt
Hvor blev stemningen af, den jeg plejer at elske? · ser mig omkring... [...]
Rim og vers
13 år siden
0Västerbotten
Når jeg vandrer i Västerbotten · Bliver sindet lagt til ro, · Eng o... [...]
Rim og vers
13 år siden
0Glemsomhed
Mennesker er noget man tror · De er jo på de steder de bor! · Må erk... [...]
Digte
13 år siden
0Velkommen til oktober måned
Denne skønne farverige måned med sin tendens til storme og frostk... [...]
Blandede tekster
13 år siden
0Det er nu underligt
Vejen gennem livet er i princippet ganske lig, · du fødes, vokser o... [...]
Rim og vers
13 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Bjarne Willingshøj (f. 1945)
Forsøger at få søvnen af øjnene og finde balancen efter en god nats søvn.
Vejret er lidt gråligt og blæsende, jeg ser mig i spejlet,; jo den er god nok, jeg er mig!
Vasker mig let og tænder for saunaen så den er klar til at modtage mig når jeg kommer tilbage fra min morgentur.
På med træningsdragten og gummiskoene og ud i naturen.
Jeg slentrer stille gennem området, det er rimeligt tidligt, vinden snakker lystigt med træer og buske, de skønne livlige små rødbrune egern hopper fra gren til gren i fyr og lærketræer, eller spæner for fuld drøn over grusvejen.
En hare kommer luntende lige mod mig, stopper op og spidser ørene; er her nogen, syntes den at spørge sig selv, og så kommer der gang i bagbenene, den har lugtet mig og afsted det går over stok og sten for pludselig at forsvinde helt mellem løv buske og lyng!
Jeg går lystigt videre mens jeg bemærker et par fasaner der går og kigger ned i skovbunden, ikke langt derfra ser jeg yderligere en agerhøne, sjovt plejer ikke altid at bemærke hvad jeg ser i dag.
De skønne nuancer er nu er helt tydelige mellem træer og buske, der ligger allerede visne blade på stier og skovbund, lærketræernes nåle er stille og roligt begyndt at rive sig løs, en pragtfuld årstid.
Vandrer videre og fornemmer nu fjordens duft noget fremme, går over lyngsletten mod Viborgvej, den altid travle og stressede vej med larm fra de hurtige lastvogne og personbiler eller fræsende traktorer.
Jeg passerer hurtigt vejen, er nu på strandsiden og når ned til sand og vand.
Lyden af biler er nu afløst af lyde fra de lystige bølger der lader sig forføre af den kraftige blæst for at lægge sig til ro ved fjordens bred.
Lyden fra småsten og skaller der knaser under min vægtige fod når mine øre og skaber hurtigt en herlig symfoni i takt med stemningslyde fra blæst og vand, mit indre orkester med tanke på Händel og Vivaldis lyst til Water Music og Åstider, får min krop til at bevæge sig i rytme med dette herlige og lystige spil.
Et væmligt larmende signal får mig væltet ud af min drømmeagtige tilstand;;
En stor lastbil gør opmærksom på sin tilstedeværelse i rækken af de mange biler der befinder på vejen, som jeg uden at tænke har nærmet mig.
Pludselig befinder jeg mig i en helt ny verden, jeg stopper op og styre forsigtigt over vejen og søger straks mod skoven, og inden længe fortoner de vilde ubehagelige lyde fra vejen sig og afløses af musvitter og solsorte der muntrer sig og hjælper med til atter at finde den forsvundne stemning fra symfonien ved stranden.
Der er også kommet lidt liv i området, nogle rydder op og gør klar til vinteren, andre fejer indkørsel, der kommer en kondiløber og der et par cyklister.
Får en snak med mange af dem jeg møder, hyggeligt at vende forskellige emner med forskellige mennesker, eller måske samme emner med forskellige mennesker!
Jeg er atter hjemme ved min hytte, blæsten er taget til og regnen er tæt ved, det er halvkøligt.
Saunaen venter mig med herlig varme som jeg nyder til fulde.
Et par ristede stykker rugbrød fra Guldbageren i Farsø fylder min mave suppleret med et par glas juice, herligt!
Tager avisen og sætter mig i min læsestol, ser ud af vinduet hvor regnen nu slår mod ruden, bemærker lærketræernes voldsomme dansene bevægelser, jo é vinden har travlt i dag.
Jeg sætter mig tilbage i stolen, kigger på brændeovnens knitrende flammer der slikker sig langs glasset og sender herlige varmebølger mod mig, åbner avisen og falder i søvn.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 16/10-2009 18:04 af Bjarne Willingshøj (willing) og er kategoriseret under Blandede tekster.
Teksten er på 606 ord og lix-tallet er 46.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.