Tunesisk flamme. Arabisk brand


11 år siden 11 kommentarer Kortprosa

3Kontinentet og Øen - Kapitel 3
Camina · Udenfor hyler vinden og rusker i min jakke, og jeg tager e... [...]
Romaner
11 år siden
3Kontinentet og Øen - Kapitel 2
Camina · Ligger på min briks og sluger strømmen af nyheder fra Bomt... [...]
Romaner
11 år siden
5Bonnie
Nogle ting er bare svære at forklare. · Min ældste spurgte engang; ... [...]
Digte
11 år siden
6Kontinentet og Øen - Sindenes kamp. Kapitel...
Martin · Min søster kaster op, og jeg vågner til lyden af opkast ... [...]
Romaner
11 år siden
4Vi låner lidt af dit mod
Har ikke flere tårer, og mit hjerte er blevet til sand. For du fl... [...]
Blandede tekster
11 år siden
34Til min eftertid
Human mice for the angel of death · Four hundred thousand more to d... [...]
Noveller
11 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Jan Kristoffersen (f. 1974)
"Borgmesteren er optaget."

Døren smækker hårdt, og jeg kan høre låsen blive drejet. For første gang siden Samia startede på universitetet, mærker jeg tårer flyde. Men i dag er det ikke glædestårer. I dag har jeg fået nok. Raseriet breder sig fra brystet. Eksploderer i mine arme, og jeg hamrer og sparker på den massive dør.

"Hvis ikke du vil høre på mig, så ...!"

Vender ryggen til døren og løber gennem gangen ud i forkontoret, hvor en overvægtig kontorfuldmægtig med dovne øjenlåg rejser sig fra sit skrivebord og holder hænderne afværgende op foran sig. Men jeg tager fat i hende og rusker.

"Det er mit levebrød . Mit levebrød. Hvordan kan du bare sidde her og se på? Du kender mig. Jeg har altid arbejdet hårdt." Jeg fikserer hendes blik. "Du kender mig."

"Det her er mit levebrød," siger hun stille.

Jeg slipper og et langt øjeblik forvandles hendes brune øjne til nogle jeg har set før, og jeg ser sorgen i mors øjne, da far døde. Sorgen, da hun giftede sig med onkel. Tomheden, da jeg stoppede med skolen, og helligede mig frugtvognen. Hendes øjne er min mors.

Jeg løber ud på gaden der stinker af pis og håbløshed. En bil dytter, og et par af mine faste kunder hilser.

"Salam aleikum."

Men jeg løber forbi uden at hilse. I dag er det slut.

Jeg har betalt betjentenes fiktive bøder og opdigtede gebyrer, siden jeg var ti. Men i dag slog hun mig. Hånede mig. Tog min vogn, min frugt og min elektroniske vægt, som det tog mig otte måneder at spare op til. Og jeg skylder stadig for dagens frugt. Min mor, min onkel og mine brødre er sultne og søster Samias studier er dyre.

Luften er kølig i butikken, og kunderne ser forskrækkede ud. De er ikke vant til at se mig sådan. Oprevet. Den glade frugtsælger er pludselig ikke glad mere. Jeg griber en blå dunk, og farer ud på gaden igen.

"Jeg vil ikke mere!"

Min stemme knækker, og i det øjeblik ved jeg, hvor ligegyldigt det er. Ingenting bliver bedre. Ikke for sådan en som mig. Jeg kommer aldrig til at køre til torvet i en pickup fyldt med frugt. Jeg kommer aldrig længere end en frugtvogn.

"Mohamed! Stop!"

De kommer løbende fra butikken, da jeg tømmer dunken. Min skjorte klæber til kroppen, og nu står de og ser på mig med underlige, forskrækkede blikke. Trækker lighteren op ad lommen og retter blikket mod rådhuset. Benzindampene river i næsen.

"Hvordan forventer I jeg skal leve?" råber jeg, inden flammerne befrier mig fra smerten.
Forfatterbemærkninger
Inspireret af Mohamed Bouazizi - den tunesiske frugtsælger, der brændte sig selv og startede det arabiske forår.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 19/06-2012 13:11 af Jan Kristoffersen (JanK) og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 427 ord og lix-tallet er 25.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.