Enkeltrejse Ras Al Ain-Ceylanpinar


11 år siden 2 kommentarer Kortprosa

3Bogtyven
Han sad der faktisk allerede fra den første dag, hun kom der. Bib... [...]
Kortprosa
10 år siden
4For din egen skyld...
Skal vi ikke bare se at få det overstået? · Køreturen var alt rigel... [...]
Blandede tekster
10 år siden
4Kaffe med de døde
Langt derude, hvor havet fortættes til himmel og himlen fortættes... [...]
Kortprosa
10 år siden
4Plastiksandalerne
Det forår Kálmán fyldte 6, ankom familien på 5 til Szengai fra Ko... [...]
Kortprosa
11 år siden
3Danserinden
Hun havde altid ønsket at danse. Uanset, hvad de andre omkring he... [...]
Kortprosa
11 år siden
3Indbruddet
Han bad hende åbne munden. Så sprøjtede han hende på tungen med n... [...]
Kortprosa
11 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Stine Smith (f. 1950)
De havde netop forladt hønsehuset, da granaten sprang.
   Ved synet af de meterhøje flammer greb hun drengen ved hånden og løb. Med solen på sin venstre side tog hun retning mod nord. Ad de ujævne fortove, hvor de fandtes, fra port til port, hvor de endnu stod, krydsede hun sig frem med drengen grædende i hånden.
   For enden af grusvejen så hun en gruppe mænd med rød-hvide tørklæder om hovedet. Rædselsslagen løb hun ind i et forhenværende thehus. På de lave borde stod tavlaspillene endnu fremme med de små terninger på brættet, som om de blot ventede på nogen, der lige var gået udenfor for at slå en sludder af med skrædderen i den næste muråbning.
   Drengen og hun trykkede sig ind i hjørnet bag den primitive bar. Der blev de, mens mørket faldt på, og byens lyde skiftede fra hårde daglyde til bløde nattelyde.
   Fra kanden med det løgformede låg på barens bord skænkede hun drengen et glas kold te, og inden de fortsatte igennem natten, slugte hun selv et.
   Nogle hundrede meter længere fremme lå militærforlægningen. Hun valgte at vige sønden om den for at komme nærmere på pigtråden, som trak sig som en lynlås gennem det åbne land for enden af hovedvejen. Det, vidste hun, var det farligste.
   I mørket skimtede hun grænsevagtens hus med en lille lund omkring og på den anden side stationsbygningen.
   Drengen gav ondt af sig - hun havde klemt hans hånd helt sammen i angst for at miste grebet i ham.
   Hun tyssede på ham og viste ham de næste skridt. Fra træ til træ, en ad gangen. Han forrest, hun bagefter.
   Hans gesvindte lille krop forsvandt bag den første stamme. Da hun anede ham nå den næste, begyndte hun selv at løbe.
   Midt i trægruppen fik hun øje på mænd og kvinder på jernbaneterrænet, klædt i mørkt og med slørede ansigter. Kun deres hænder lyste svagt, som om de havde gnedet dem med fosfor for at gøre dem synlige i natten.
   Hun så drengen blive modtaget og trukket igennem pigtråden. Mere end halvt fuldført.
   Så samlede hun de sidste kræfter, dækkede sit hoved og kravlede frem mod hullet i hegnet. To hænder blev rakt frem mod hende. Til den ene side en stærk hånd med brede fingre og korte negle. Årerne stod som bjergkamme hen over håndryggen. Til den anden en smal ubrugt, med mandelformede negle og hvide måner. På ringfingeren bar hun Fatimas Hånd. Den usmykkede og den smykkede, den stærke og den svage, den gamle og den unge, den fælles styrke trak hende igennem.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 24/04-2013 11:25 af Stine Smith og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 424 ord og lix-tallet er 33.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.