4Muren er af glas
Jeg har snøret løbeskoene, stramt, så de ikke ville falde af. Ogs... [...]
Kortprosa
7 år siden
2Forfaldne, lyse verden
Forfaldne, lyse verden · var du blot tilgængelig, for mig · du håner ... [...]
Digte
9 år siden
3Poesien
Pige · "Du snakker om kærlighed; som bien summer om blomsten; som d... [...]
Blandede tekster · kærlighed
9 år siden
12Tilbage til køkkenet
Hun vimsede rundt. Fra køkkenet til stuen, tilbage igen, ind i so... [...]
Kortprosa · kønsroller, mennesker, samliv
9 år siden
9To om kaffe
Kaffekanden stod på bordet. Én dråbe trak en lige linje ned langs... [...]
Kortprosa · humor, mennesker
10 år siden
2Bedåre
følelsen af at tiden er gået · det er for sent · jeg er gammel · jeg er... [...]
Digte
10 år siden
2Rå fornemmelser
Alfabetet · Behandles · Centralt · Drømmende · Efter · Foranderlig · Grimasse... [...]
Digte
10 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Sophie Pødenphandt (f. 1990)
Kaffekanden stod på bordet. Én dråbe trak en lige linje ned langs siden. Tre stole stod omkring bordet. Hun sad på den ene, han sad på den anden. Hun holdt om koppen med begge hænder for, at den anden ikke kom til at flagre forvirret rundt. Hun sad med det ene ben bøjet med foden på sædet, hun hvilede hagen på knæet et øjeblik. Han så på kanden og så på hende.

"Jeg er ked af, jeg inviterede på kaffe," sagde hun.

"Det' okay, det er hyggeligt." Der gik nogle sekunder før han smilede. Hans ben kørte op og ned.

Stuen var sparsomt møbleret og intet passede sammen, tilfældighederne og tilgængelighederne herskede i hjemmet. Hun tog en tår, selvom den var alt for varm. Hun gentog fejlen.

"Det var godt, du kunne komme."

"Jeg var lige i nærheden."

Hun satte sig i skrædderstilling på stolen, åbnede munden, kun luft kom ud, så hun drak mere af den nu tempererede kaffe.

"Kan du virkelig ikke lide kaffe?" Hun var stadig overrasket.

Han rystede på hovedet.

"Te?" Hun rejste sig.

"Nej, jeg er ikke til varme drikke."

Hun råbte ude fra køkkenet: "Et glas vand? Jeg har vist også lidt juice, nej vent, det er min rumbos, men jeg er sikker på, du gerne må få et glas."

"Nej tak."

Hun tog en dyb indånding og gik tilbage til stuen. Hun drak kaffen alt for hurtigt. Bankede med fingrene på koppen.

"Kom du godt hjem i fredags?"

"Ja, jeg fulgtes med min veninde. Blev det sent?"

"Nja, blev nok en time efter, du var gået."

Hun nikkede og frygtede, Englen ville gå for længe gennem stuen. "Du kunne altså bare have sagt, du ikke ku' lide kaffe."

Hun forstod det ikke, han havde været så charmerende til festen, de havde virkelig hygget sig. Han havde ikke engang prøvet på noget. Han havde virket oprigtig interesseret, da hun ringede og spurgte, om han kom forbi til kaffe. Måske kaffe betød noget andet i hans verden? Hun sad uroligt på stolen og prøvede at fange hans blik, mens hun åndede irriteret ud. Han fandt sin mobil frem og læste en sms.

"Ej, det må du undskylde, jeg havde glemt, jeg havde lovet at passe min lillebror. Jeg bliver nødt til at gå." Han rejste sig lidt for hurtigt og gik målrettet mod døren. Da han havde åbnet den, tøvede han lidt.

"En anden gang ikk? Og så måske noget andet end kaffe." Joken faldt hårdt mod jorden.

Der opstod et akavet øjeblik, da han efter atter en tøven lagde op til at give hende et knus. Da de blev enige om, hvem der gik til hvilken side, klappede de hinanden på ryggen.

Hun åndede lettet op, da hun lukkede døren bag ham. Hun fandt mobilen frem og slettede hans nummer.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 31/03-2014 17:34 af Sophie Pødenphandt (Phandt) og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 466 ord og lix-tallet er 21.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.