Når vejret arter sig


8 år siden 3 kommentarer Smilebåndet afmagt natur tidens gang

7Uoverensstemmelser
Holms og Olsens interessante uoverensstemmelser startede længe fø... [...]
Smilebåndet · arrogance, hovmod
3 måneder, 21 dage siden
7Skildpadden
Svend havde placeret sig i stuens luneste krog sammen med resten ... [...]
Smilebåndet · juleaften, chokolade, konsekvenser
4 måneder, 26 dage siden
7Overflødighedshornet
Ved juletid hørte underboen en nat ved 3-tiden, hvordan Louis snu... [...]
Smilebåndet · grådighed, pladsmangel, stædighed
11 måneder, 1 dag siden
2Fødselsdagen
Karen holdt sin 78-årige fødselsdag på en forårsdag med fuld sol ... [...]
Smilebåndet · grotesk, stemningsskift, enetaler
1 år, 1 dag siden
4Slinger i valsen
Efter et kortvarigt ophold i en beskyttet bolig på én af sydhavsø... [...]
Smilebåndet · nykker, kørekort, konsekvenser
1 år, 1 måned siden
3Jagten på den forsvundne UFO
Sommerens første hedebølge væltede som en tung dyne ind over byen... [...]
Smilebåndet · sommer, lykke, frihed
1 år, 2 måneder siden
3Juletræet
Der var ikke meget, man kunne blive enige om i boligforeningen, m... [...]
Smilebåndet · julehygge, besvær, naturkræfter
1 år, 2 måneder siden

Puls: 14,8

Publiceret: 0
Afgivet: 7
Modtaget: 3
Lejsy Storm (f. 1955)
Her i byen er vi beriget med Foreningen af hhv. Yngre og Ældre Våbenbrødre. Et laug som består af spidsborgere i en forunderlig loge.

Første lørdag i juni afholdes den årlige fugleskydning for De Yngre Våbenbrødre, der skyder til måls efter en metalskive. Det foregår i lige linje ca. 500 meter fra vores villavej. Dermed kan vi og resten af vejens beboere, få optimal glæde af de metalliske smæld hen over dagen, indtil vinderen er kåret som Fuglekonge sent om eftermiddagen. Næste år køres han i morgentimerne i hestetrukken landauer ind gennem skoven frem til hytten, akkompagneret af pigegarden, der brager gennem den balsamisk stille skov, der hermed vækkes til live med trækbasuner og trommer. Det er dog ikke altid, at musikkorpset har held til at ramme tonerne, når lungerne fyldes med luft, og det marcherende tableau af våbenføre mænd og kvinder kan høres flere kirkesogne væk.

Omkring midten af august starter det hele forfra blot med De Ældre Våbenbrødre i frontzonen.

Sidstnævnte begivenhed er just overstået.

Denne gang blev arrangementet udvidet med nogle sprælske vejrguder, som var i dårligt humør allerede fra morgenstunden.
På det tidspunkt hvor den regerende fuglekonge skulle køres i landauer fra hjem til skydeteltet i skoven fulgt af det marcherende broderfolk, så åbnede himmelens sluser sig i et inferno af lynild fra en ravnsort tordencelle med saftigt indhold, der havde vokset sig stor og mægtig under sin vej fra hedelandskabet i det nordlige Tyskland indtil den nåede Torvet. Her åndede den ud.
Regnguden hældte nådegaven ud over provinsbyen og skabte dermed en velsignet fred, hvis man ser bort fra tordenbrag og klirrende vinduer samt skybruddets trommehvirvler på taget. Men det var sød musik.
Gardens henrivende pigebørn iført hvide støvler og strutskørter samt toppede fjerhatte, blev hjemme.
Ingen garde! Ingen åben landauer!

Fremfor at marchere bag den spillende parade og den hestetrukne vogn, listede broderfolket til skydeteltet i en bilkortege med hermetisk oprullede vinduer, mens søer af regn fik spulet det rullende materiel rent for ugegamle fugleklatter og afdøde insekter!
Et dyk på hektopascal skalaen gjorde, at det samtidig ruskede godt i trætoppene.

Ved 12-tiden brød solen frem, og luftfugtigheden steg til ækvatoriale tilstande. Netop dernede foran skurvognen - og inden for i det opslåede telt - er der til daglig et aktivt og velfungerende samfund af jordbier, der har den uvane at blive så skrækkelig "prikne" i stikkende varme.

Naturens luner havde unægtelig lagt en gevaldig dæmper på selskabet, som ellers plejer at få sig en lille én til halsen med hørlig fællessang mellem de endeløse skudsalver.

Jovist, har vejrguder også har en vilje!

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 18/08-2015 08:49 af Lejsy Storm og er kategoriseret under Smilebåndet.
Teksten er på 429 ord og lix-tallet er 45.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.