2Regndråber
Alt kan dræbe · i rette mængder · mobning, skyggespil og magt · selv re... [...]
Digte · refleksion, hverdag, anerkendelse
1 måned, 12 dage siden
2Bedrageriets bod
Bag boulevardens brosten · befordrer boligmægleren bestikkelsen · bab... [...]
Digte · korruption, samfundskritik, løgne
1 måned, 20 dage siden
5Halvvejs rundt om jorden
Halvvejs rundt om jorden · indså jeg · at den forbistrede skygge · som ... [...]
Digte · tid, refleksion
1 måned, 24 dage siden
6Måne / Sfære / Sol / Jord
Vi dansede på månen · forbi krater, flag og fælder · set nedefra på j... [...]
Digte · isolation, opvækst, tankeflugt
2 måneder, 8 dage siden
3Ildstorm
Hendes øjne, gløder magma · sjælen hejser, hvidt flag · venernes stre... [...]
Digte · medlidenhedsdrab, samfundskritik
2 måneder, 17 dage siden
5Vi valgte ikke selv dette liv
Vi valgte ikke selv · dette liv · hvor skarpe røde tunger · skærer frih... [...]
Digte
2 måneder, 19 dage siden
5Først når man bliver atten
Tilladelse · er som indavl, · respekt og autoritet · Blot et ord · Hvad e... [...]
Digte · grænser
2 måneder, 28 dage siden
1I det forvitrede hus
I det forvitrede hus · omfavnet af tidens tand · ligger nu fortidens ... [...]
Digte · minder
3 måneder, 4 dage siden

Puls: 24,3

Publiceret: 10
Afgivet: 41
Modtaget: 33
Tommy Skovby Mikkelsen (f. 1989)
Tre brødre gik sent hjem en nat.
   Den første var frygtløs, den anden bror selvcentreret, og den tredje bange for sig selv.
   Her stødte de på en kvinde, som sad sammenkrøbet i vejkanten.
   Den frygtløse bror spurgte, om hun var faret vild, og var alene, og hertil svarede kvinden

"Jeg ved ikke umiddelbart hvor jeg er, men jeg er aldrig alene. Jeg har altid døden som følge".

To af brødrene grinede, mens den sidste straks blev bange.
   De lovede dog kvinden, at de nok skulle få hende hjem den nat.
   Den frygtløse gik hen til kvinden, og løftede hende op på benene.

"Kom med mig, nu skal jeg følge dig hjem" sagde han.

Kvinden fulgte ret, på trods af at hun ikke havde givet broderen adressen.
   Den frygtløse og kvinden vandrede tretten minutter, før de stødte på en høj klippe som blokerede deres vej.

"Jeg husker ikke denne klippe være her før, men lige meget. Vi klatrer blot over" sagde den frygtløse.

"Er du sikker på, at dette er vejen vi tager?" spurgte kvinden, og det var den frygtløse bestemt.

Han klatrede syv meter op på klippen, men da han rakte armen ud for at hjælpe kvinden op, mistede han fodfæstet og røg ned.
   Og sådan tog døden sit første offer.

De to resterende brødre var begyndt at blive henholdsvis rastløse og bekymrede, og da besluttede den selvcentrerede bror, at gå efter hans storebror, den frygtløse.
   Han fandt kvinden, og så til sin skræk hans døde bror foran ham.
   Det eneste han dog kunne tænke på var, at han måtte komme i sikkerhed.
   Han stormede væk fra klippen og glemte i alt sin hast brødrenes løfte til kvinden.
   Lidt senere kom den selvcentrede bror til udkanten af byen, uden at have set sig tilbage en eneste gang. Adrenalinen havde sat sit spor, og han følte sig årvågen som aldrig før.
   På asfaltvejen foran ham fløj en pengeseddel, tabt af en ung kvinde et par timer tidligere på aftenen. Broderen tænkte ikke et sekund over konsekvensen, og spurtede efter pengesedlen, mens den dansede i nattens vind.
   Han fangede den også.
   Sekundet efter, da han for første gang den aften vende sig om, kom en kvindelig bilist kørende alt for stærkt på den isolerede vej. Hun ænsede ham ikke.
   Og sådan tog døden sit andet offer.

Den sidste bror som var bange for sig selv, frygtede også nattens væsner, og turde ikke rykke sig en meter.
   Efter et godt stykke tids venten, kom kvinden tilbage fra mørkets horisont.

"Ingen af dine brødre kunne følge mig hjem, men kan du ikke fortælle mig, hvilken vej vi tager? spurgte hun.

Den sidste bror svarede:

"Jeg har flere gange i miv liv truffet beslutninger, som har skadet andre og mig selv. Derfor tror jeg det er bedst, at du vælger vejen, før jeg har ikke i sinde at spille helt. Men jeg vil gerne følge dig hjem, både for din og min egen skyld".

Kvinden smilte og pegede mod nord

"Denne vej min ven".

Den sidste bror overnattede hos kvinden, og gjorde det flere gange det forgående år. De blev senere gift, og lovede hinanden at dele seng til det sidste.

En dag vågnede den nu gamle bror op i sin seng, og fandt til sin overraskelse døden liggende ved hans side. Han kyssede hende på kinden og omfavnede deres tid.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 06/11-2015 16:08 af Tommy Skovby Mikkelsen (timmytommy) og er kategoriseret under Eventyr og fabler.
Teksten er på 556 ord og lix-tallet er 30.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.