Sælg dig selv til halv pris


6 år siden 1 kommentar Smilebåndet lommefilosofi tankespind underholdning

2Styrt
Højt at flyve dybt at falde · Undervejs en at knalde · Kyssende emoji... [...]
Digte · kærlighedssorg, længsel
1 år, 2 måneder siden
3Et år er gåed
Et år er næsten gåed · Det var da noget mærk'li' nåed · Ufred i Europ... [...]
Digte · satire, samfund
1 år, 5 måneder siden
4Samvittighedskvaler
Sidder og tænker på tiden der forsvandt · Milepæle der blev tabt og... [...]
Digte · eftertænksomhed, selvrefleksion, fortidsminder
1 år, 5 måneder siden
11En definition af livet
Livet er en seksuelt overført tilstand med dødelig udgang
Aforismer og gruk · livets gang, filosofi
5 år siden
4Floskler
Forventninger og fordomme · Ses sjældnere gå end komme · Samtale åben... [...]
Digte · ironi, samfundskritik
5 år siden
2Giv mig en dag
Højere magter! Giv mig en dag · en dag hvor jeg ikke føler mig svag... [...]
Digte · længsel
5 år siden
1Sælg dig selv til halv pris
En fiktion i 'En elektronikers bekendelser': · Det viste sig at mon... [...]
Smilebåndet · lommefilosofi, tankespind, underholdning
6 år siden
2En elektronikers bekymringer vedr. turismen...
En fiktion i 'En elektronikers bekendelser': · Et større hold montø... [...]
Smilebåndet · underholdning, lommefilosofi, tankespind
6 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Holger Madsen (f. 1969)
En fiktion i 'En elektronikers bekendelser':

Det viste sig at montørerne i årevis, ganske godtroende, var blevet taget kraftigt ved næsten. Fra 0730 til 1530 fik de helt normal løn. Det var jo godt nok. Så skete der det pudsige, at fra 1530 til 1930, 1500 til 1900 fredage, samt 0800 til 1200 lørdage overgik de til 50 % timer. De fik altså kun HALVDELEN af deres normale timesats!!!
Og endnu mere mærkværdigt var det; efter 50 % tidspunkterne gik de tilbage til normal sats: 100 %...

Kiggepåflaskermontøren bragte sig staks i et møde med regnesammenchefen og forelagde den sagen, samt kravet om udbetaling af det udestående gennem 5 år; differencen mellem det faktisk udbetalte og 150 % og 200 % satserne. Med tilbagevirkende kraft... Omgående! Medbragt var dokumentation for de faktiske overarbejdstimer, samt de enkelte års timeløn fra ansættelsesdato til dags dato.
- "340.690 kroner OG 75 øre", sagde kiggepåflaskermontøren og slog hårdt i bordet. En firmakuglepen faldt på gulvet. Det gav ingen lyd. Gulvet var hårdt og pennen billig. Tre andre truede med at følge efter.
- "Sammen med næste torsdags rejseudgifter!", tilføjede han højlydt. Kuglepen nummer to var lige ved at give fortabt og ville ned og give førstehjælp til sin ven på gulvet.

Regnesammenchefen virrede et kort øjeblik med hovedet, men fattede sig hurtig.
- "Jamen kiggepåflaskermontør... Vi har jo fra firmaets side handlet i god tro. Og det vil vi til enhver tid henholde os til!".
Efter en kort pause tilføjede den:
- "Og hvis der ikke var mere, så skrid. Du spærrer for min udsigt til kopirummet...!"

Bakkende mod døren, slået af regnesammenchefens snarrådighed og beslutsomhed, forsøgte kiggepåflaskermontøren spagt et sidste forsøg i håbet om, at kunne få råd til et nyt køleskab på sin bopæl:
- "Jammen jeg kan da godt nøjes med halvdelen...", "Hallo...?", "Eller en fjerdedel... Sådan skal det jo heller ikke være.. Vel?", "Regnesammenchef???..."

#SLAM#

Kiggepåflaskermontøren nåede lige akkurat at undgå at brække næsen, da døren blev lukket...
- "Hvad nu med udsigten til kopirummet?", tænkte han, da han drejede tændingsnøglen og begav sig af sted på næste montage.

Han kørte næsten galt, mens han filosoferede: "Hvis man vil have en vare til 100 kr. og skal betale 25 % i moms. Så skal man af med 125 kr. fordi værdien tillægges. Hvis 50 % af personalet i et firma med 40 personer er montører, er der så sammenlagt 60 personer ansat?"... "Når vi som firma giver vores kunder 10 % rabat på et køb til 100 kr., skal kunden så af med 110 kr..."... "Når jeg har kørt de her 500 km og har fået sovet ud, så ved jeg sikkert godt, at firmaet ikke må fordoble standarttaksten overfor kunden, blot fordi montøren skal have det dobbelte. Firmaet må nemlig ikke fordoble fortjenesten... Derfor er kolonnerne på timesedlerne mærket 50% og 100%..."

[Elektroniker - Et bayersk begreb der henvender sig til montører med speciale i inspektions- og kontrolmaskiner. Fagligt beskæftiget med elektronik og fagområdet dækkes i Danmark af en elektronikmekaniker eller lignende.]

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 30/04-2018 16:22 af Holger Madsen (Zyborg) og er kategoriseret under Smilebåndet.
Teksten er på 507 ord og lix-tallet er 27.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.