7Perception
Nogle gange er det vi hører · ikke det vi ser · og nogle gange er det... [...]
Aforismer og gruk · eftertænksomhed
1 år, 9 måneder siden
6Soldat
"Krigen er det sted, hvor unge mennesker, der ikke kender hinande... [...]
Klummen · civilisation
2 år siden
1For helvede da
Håbefulde og lidt naive demokrater, · der lever deres eget livs tot... [...]
Digte · ukraine
2 år siden
5Løgnen
Jeg fyrer bare løgnen af selv om jeg ved, · at alle de andre også v... [...]
Digte · løgnen
2 år siden
5Jeg ser
Jeg ser op mod den danske himmel, · med store hvide skyer der drive... [...]
Digte · ukraine
2 år siden
2Når alt går i fisk
Så nærmede den store forårs konkurrence sig endelig og jeg måtte ... [...]
Blandede tekster · fisketur
2 år siden
5Hængerøve og hundehandlere
Kritik af alt og alle · er blevet det nye "in", · alt mødes og kommen... [...]
Digte · nyheder
2 år siden
2Nytår
O · o O · O o O · O · Jeg elsker bøger · disse papirblokke · rummer så meget · ... [...]
Digte · godt nytår
2 år siden
4Virkning og årsag
Når jeg har fået politikerlede, · er det udelukkende fordi, · at jeg ... [...]
Aforismer og gruk · politikere, politik
3 år siden
5Luftkastel
Nu har jeg bygget mig et helt eget lille paradis. · Fundamentet er ... [...]
Digte · drømmeverden
3 år siden
3Det evige limbo
Et liv uden glæde · er ikke et rigtigt liv. · Du eksisterer kun, · du e... [...]
Digte · sindstilstand
3 år siden
5Midnats timeglasset
Jeg hører nu klokkernes første slag, · de første slag fra rådhusklo... [...]
Digte · nytårstanker
3 år siden

Puls: 2,9

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Nils Højsager-Jessen (f. 1956)
Selv om indkøb til husholdning aldrig har været min stærke side, sagde jeg beredvilligt ja, da min kone spurgte mig, om jeg ville huske at købe rugbrød med hjem fra bageren.

"Hvad skulle der være," spurgte en sød ung bagerpige bag disken, da jeg stod i bagerbutikken.

"Rugbrød," sagde jeg kort, med en klar intention om, at det her skulle gå hurtigt.

"I skiver?" Spurgte bagerpigen.

Der stod jeg. Jeg kunne have sagt mig selv, at jeg ikke bare kan gå ind i en bagerbutik og sige rugbrød, og så få et rugbrød i hånden.

"Tja", sagde jeg, "det ved jeg faktisk ikke. Må jeg lige ringe hjem og spørge." Ekspeditricen nikkede med et lidt opgivende blik, og jeg fiskede mobilen frem, klappede den op, valgte "Speed dial" og ringede konen op.

"Det er mig", sagde jeg, da min kone svarede i den anden ende af linjen. "Det der rugbrød, øh, skal det være i skiver." "Selvfølgelig ikke," sagde min kone, "Vi får da aldrig rugbrød i skiver. Det bliver tørt." "Det rugbrød, du sætter ind på bordet foran mig, er i det mindste altid i skiver." indvendte jeg, hvorefter jeg lagde røret på.

"Det skal ikke være i skiver," fortalte jeg lidt forlegen bagerpigen.

"Hvor stort?" spurgte hun videre, "Et helt, eller et halvt."

Der havde hun mig igen. Jeg kastede et hjælpeløst blik på de omkringstående kunder, men her var der jo selvfølgelig ingen hjælp at hente. "Jeg kommer nok til at ringe hjem igen," mumlede jeg og klappede igen mobilen op. Min kone sagde hallo og jeg kunne høre noget opgivende i tonefaldet.

"Det er mig igen. Skal det være et helt eller et halvt rugbrød." "Et halvt, og hvis de kun har et helt, så bed dem skære det over, Hvad skulle vi dog stille op med et helt rugbrød, menneske."

Jeg klappede atter mobilen sammen. "Et halvt rugbrød," sagde jeg med et stolt blik rettet imod kredsen af kunder. Jeg havde løst min opgave og havde ret til at være en smule stolt.

"Lyst eller mørkt rugbrød, hr.?" Spurgte hun nu. "Hvabehar," sagde jeg og tabte fatningen, ja hele lampen og blev atter usikker som en skoledreng der var taget i at ryge ude bag skoletoilettet.

"Skal Deres halve rugbrød være lyst eller mørkt?" Jeg stod der uden at kunne svare.

"Ring hjem til konen og spørg," kom det sarkastisk fra en lille tyk mand, der stod nede bagved.

Jeg ringede hjem. "Nu det der kvarte rugbrød," sagde jeg, da min kone med træt stemme sagde hallo, "Skal det være lyst eller mørkt?" "Jamen menneske, du ved da udmærket godt, at vi spiser lyst rugbrød og husk det skal være et halvt og ikke et kvart," hørte jeg min kone sige med den der opgivende tone, der plejer at være fulgt af et himlende blik.

"Jeg har altså aldrig tænkt over farvenuancer og den slags på det rugbrød jeg spiser," retfærdiggjorde jeg mig og stoppede telefonen i lommen igen.

Jeg var ved at blive en smule irriteret. "Det skal være lyst, et halvt lyst rugbrød," sagde jeg til bagerpigen og rodede nogle småpenge frem.

"Halvsigtet!" Kom det nu fra bagerpigen. "Nej, lyst, for himlens skyld. Lyst rugbrød ellers bliver jeg sendt tilbage for at få det byttet." Svarede jeg med et anstrøg af desperation i stemmen.

Bagerpigen så mig dybt i øjnene. "Lyst og halvsigtet er altså det samme," oplyste hun kort. "Er du sikker på det?" Mumlede jeg tvivlende. Jeg var ikke glad ved den vending sagen havde taget. Rådvild så jeg mod de andre utålmodige og ventende kunder bag mig.

"Det er rigtigt nok," lød det i kor fra alle dem der stod der og ventede, "Lyst og halvsigtet er det samme.

Ring hellere hjem og få det bekræftet," kom det spottende fra den lille tykke mand nede bagved. Han irriterede mig. Jeg kunne have knaldet ham en lagkage fra montren lige i synet.

"Friskbagt eller skal det have sat sig?" Kom det nu fra bagerpigen Det gav et sæt i mig.

"Friskbagt," røg det hurtigt ud ad munden på mig.

Der blev stille helt i butikken. "Friskbagt," gentog jeg fasthed i stemmen og fastholdt bagerpigens blik.

Folk bagved begyndte at mumle til hinanden. "Hvor ved du det fra?" Spurgte de så i kor. "Det kan da være revnende ligegyldig, hvor friskt det er." Sagde jeg ironisk. "Et rugbrød er vel et rugbrød."

"Tør du fastholde det, når du kommer hjem," kom det fra den lille tykke mand.

Resolut greb jeg telefonen og ringede hjem. "Det skal være friskbagt," lød min kones stemme træt, før jeg fik sagt et ord. Forbløffet klappede jeg atter mobilen sammen.

Jeg stod og sundede mig lidt og triumferende lod jeg blikket løbe hen over flokken af ventende kunder.

Så betalte jeg, og fik "Det friskbagte, halve lyse/halvsigtede, ikke skiveskårne rugbrød" i hånden.

Da jeg kom hjem, følte jeg virkeligt, at jeg havde præsteret lidt af en bedrift, men min kone så opgivende på mig og spurgte: "Hvad fa'n vil du gøre, hvis du skulle købe alt ind hver dag?" Jeg ville til at sige noget, men åbnede kun munden halvt op. Der kom ikke en lyd ud, jeg vidste simpelthen ikke, hvad jeg skulle sige.
Forfatterbemærkninger
En vits jeg hørte på et kursus på Haraldskær og senere førte ned på papir. Jeg synes dialogen og de tanker den sætter i gang er så dejlig.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 09/09-2018 15:07 af Nils Højsager-Jessen (storyteller) og er kategoriseret under Blandede tekster.
Teksten er på 870 ord og lix-tallet er 28.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.