Når bussen invaderes


5 år siden 2 kommentarer Smilebåndet kaos trængsel ørepine

7Uoverensstemmelser
Holms og Olsens interessante uoverensstemmelser startede længe fø... [...]
Smilebåndet · arrogance, hovmod
3 måneder, 15 dage siden
7Skildpadden
Svend havde placeret sig i stuens luneste krog sammen med resten ... [...]
Smilebåndet · juleaften, chokolade, konsekvenser
4 måneder, 20 dage siden
7Overflødighedshornet
Ved juletid hørte underboen en nat ved 3-tiden, hvordan Louis snu... [...]
Smilebåndet · grådighed, pladsmangel, stædighed
10 måneder, 25 dage siden
2Fødselsdagen
Karen holdt sin 78-årige fødselsdag på en forårsdag med fuld sol ... [...]
Smilebåndet · grotesk, stemningsskift, enetaler
11 måneder, 25 dage siden
4Slinger i valsen
Efter et kortvarigt ophold i en beskyttet bolig på én af sydhavsø... [...]
Smilebåndet · nykker, kørekort, konsekvenser
1 år, 1 måned siden
3Jagten på den forsvundne UFO
Sommerens første hedebølge væltede som en tung dyne ind over byen... [...]
Smilebåndet · sommer, lykke, frihed
1 år, 2 måneder siden
3Juletræet
Der var ikke meget, man kunne blive enige om i boligforeningen, m... [...]
Smilebåndet · julehygge, besvær, naturkræfter
1 år, 2 måneder siden
3Der er grænser
Mormor passede Ida og hendes lillebror Victor. Sammen havde de pl... [...]
Smilebåndet · børn, viljefast, løsning
1 år, 4 måneder siden

Puls: 15,2

Publiceret: 0
Afgivet: 8
Modtaget: 3
Lejsy Storm (f. 1955)
For en del år siden måtte min mand og jeg klare os med offentlige transportmidler til og fra arbejde. Inklusiv et skift ved Holmens Kanal, kunne min mands transporttid nemt løbe op i 1½ time hver vej.

Efter fyraften sænkede han sit trætte legeme ned i et sæde på linje 43. Hans værkende hoved fandt hvile på nakkestøtten. Men kun to stoppesteder. Som et fast dagligt indslag blev bussen invaderet af snakkesalige kvinder fra en stor fabriksbygning. De havde også fået fyraften. Ifølge min mand så steg kakofonien til over 90 decibel i kabinen.

Kvinder i cottoncoats og håndtasker kæmpede om at komme til. Samtalerne fløj gennem luften i spredt fægtning.
"Guuuud, dér kommer Grethe! Sikke dog en rædselsfuld hat hun har på hovedet." Efter få sekunder trådte en dame ind i bussen. "Hej Grethe! Sikke en flot hat du har. Er den ny?"

Bagfra blev der skreget: " Åhhhh... Se lige Hanne! Hun nåede ikke bussen. Det var synd..."
"Ja!" blev det bekræftet af en 8-10 stykker.
"Hun har nok været inde hos Larsen, fordi hun ikke har overholdt akkorden. Han er også et dumt svin. Men hun kunne jo også bare have rubbet neglene noget mere!"

En kvinde på ca. 50 år satte sig på sædet foran min mand, og to andre bag ham. Det forhindrede på ingen måde den foran siddende i at vende sig 180 grader på sædet. Herfra kunne hun uden besvær kommunikere med de to andre hen over hovedet på ham. Lydniveauet i bussen var efterhånden nået op i det sundhedsskadelige område. Det tvang hende til at tage den orale skærebrænder i brug, for at trænge igennem.
"Vidste I at Sørensen er blevet fyret?" skreg hun.
"Neeeeeeeiiiiiiii guuuud...! Er han da det?" lød det i et sensationslystent kor bagfra.
"Ja! Det er noget med hende sekretæren nede på 1. sal!"

Min mand mærkede en trykbølge presse hårdt på skiftevis brystben og skulderblade.

"Ja! Ja! Det tænkte vi nok. Ham har jeg heller aldrig kunnet lide. Han har altid kun spegepølse med i madpakken."
"Ja... og så bruger han cykelklemmer!"
Synet må have været latterprovokerende, fordi det udløste tre kokette hvin, der fik hammer, ambolt og stigbøjle til gå i resonans på min gemal. Hylene skar som grovtakkede savblade i hjernen på ham.

Bagest i bussen sad Birthe, som åbenbart havde genvordigheder med fødderne.
Kvinden på sædet foran min mand måtte simpelthen opdateres og skreg:
"Hvordan gik det hos fodlægen i går?"
Birthe kunne fra bagsædet informere om, at ligtornen blev skåret væk.

"Guuuud!" Lød det fra en dame i lavendelfarvet spadseredragt "Vi skal af nu!"

I det smalle gangareal blev der en skubben og masen. Man afholdt sig ikke fra at bruge håndtaskerne som slagvåben for at komme forrest.

Da dørene lukkede sig, sænkede stilheden sig som vat over det rullende miljø. Dog kæmpede min mand med en hyletone, der stadig sang i ørerne.

Næste dag besluttede han sig for at vente og tage bussen 5 min. senere. Uheldigvis var der sammenfald med flokken, som af uvisse grunde var blevet forsinket samme 5 min.

Herefter trængte anskaffelsen af en bil sig kraftigt på hos min gemal. Måneden efter fik vi vores første bil.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 10/03-2019 12:13 af Lejsy Storm og er kategoriseret under Smilebåndet.
Teksten er på 529 ord og lix-tallet er 26.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.