Helårsnissen


2 år siden 1 kommentar Blandede tekster skæbnefortælling leg

4Jeg vil bære min byrde med et smil
Aldrig vil jeg · tillade beklagelser · komme ud af min mund · Ved blot · ... [...]
Digte · mennesker, optimisme, smerte
6 dage siden
3Dronningen
Det var den forbandede · der blev · Dronning · Det var hende · Der var hj... [...]
Digte · tårer, livsrefleksion, forandring
14 dage siden
2Et gyldent øjeblik i min dag
Hver dag køber jeg et rugbrød, som jeg går ned i parken nedenfor ... [...]
Blandede tekster · dyr, eventyr, livsglæde
18 dage siden
5De nøgne træer
Smukkest er · de nøgne træer · De der ingen · varme mærker · Og ingen bla... [...]
Digte · afsavn, forår, følelser
28 dage siden
4Kære dagbog
Du er den, der kender mig bedst · Du har været med mig i storme, de... [...]
Blandede tekster · evighed, indre balance
1 måned, 7 dage siden
3Glæden
Er en rar og hyggelig ven · der besøger mig hver dag · Nogle gange gå... [...]
Digte · positivitet
1 måned, 14 dage siden
3Den store forblændelse i kærlighed
Intensitet · har ikke · nødvendigvis noget at gøre med · Intimitet · Det ... [...]
Aforismer og gruk · reflektion, følelser, ægte kærlighed
1 måned, 18 dage siden
3Vær altid glade
Bed uophørligt. Sig tak under alle forhold, for dette er Guds vil... [...]
Blandede tekster · tårer, liv, hverdagslivet
1 måned, 25 dage siden
1Reiki healing er sådan en gave
Det er så velsignet at blive healet. Og det giver lige så meget s... [...]
Blandede tekster · taknemmelighed
1 måned, 28 dage siden
2Min klostergang
At gå på gaden er min klostergang. Min tid til bøn. · Som det først... [...]
Blandede tekster · spænding, nuet, hverdag
2 måneder, 12 dage siden
1Det er så velsignet at blive ældre
Livet bliver større og større med aldreren. · Passionen endnu mere ... [...]
Blandede tekster · lommefilosofi, livsrefleksion, kærlighed
2 måneder, 16 dage siden

Puls: 26,9

Publiceret: 15
Afgivet: 21
Modtaget: 53
Christina Harritz (f. 1975)
Er en gammel sjæl
En hestehale har han i nakken. Han har runde, fyldige kinder og varme smilende øjne

Han er klog og kærlig. Meget vis og hviler i sig selv.
Han lærer mig at sænke farten, og at man ikke behøver at knokle og stresse rundt, men at en lille indsats hver dag er nok.

Han rejser verden rundt og samler fortællinger fra fjerne lande.

Han bor i min kælder her på Nørrebro, for han finder, art det er her i verden, at der er rarest for nisser at være.

Han opholder sig meget ude. Han fodrer duerne og giver gaver og opmuntrende ord til hjemløse. Han putter dåser i byens skraldespande om sommeren til de afrikanske flaskesamlere.

Han hænger digte på bænker i parker.

Han sidder under træerne på Assistens kirkegården og fortæller historier for børn.

Han tegner kunst og graffiti på gavle og vægge.

Han kommer til alle dem, der har sanserne åbne; øjne at se med og øre at høre med, og giver dem gaver.

Han er ven med dyrene, han taler fuglenes sprog og synger deres sang.

Han putter gode gaver i affaldscontainerne, som romarene kan komme og tage og sælge videre.

Han hænger ideopslag op ovre på biblioteket

Om lørdagen tager han i Sjællandsgade Bad, og nyder at ligge i et varmt karbad med himalayasalt og en duft af æteriske olier.

Han kan godt lide en øl. Om sommeren kommer han med en pakke Kings øl, og vi sidder og får en lang snak i solen ude på min svalegang. Han kommer med jord og blomsterfrø til mine krukker og hyggelige lanterner.

Når jeg er ked af det, så lytter han længe på mig. Hans dybe ro, smitter af på mig. Han hjælper mig til at finde ind til mine egne svar, og han kommer kun med råd, når han kan se, at jeg ikke kan finde dem selv.

Han er stor kunstkender og meget litterær. Han har læst store filosofiske værker, og han deler med glæde sin viden med mig. Han har så mange bøger, som han opbevarer på genbrugspladsen, i genbrugser og antikvarboghandlere.

Om sommeren går vi langs stranden i stilhed og lytter til vandets brusen, mens vi samler sten med huller i.

Han værdsætter, når jeg laver god mad til ham.

Han plukker urter i naturen, og vi lavet te at dem.

Jeg fortæller ham om alle mine drømme og længsler, og han siger, at jeg skal tro på hver og en, for i rette tid, vil alt godt komme til mig.

Han er altid rolig. Han er altid glad. Han er altid mild.

Han er en stor og glad giver, men nøjes selv med meget lidt. Lige nøjagtigt har han, hvad der kan være i hans christianiacykel.

Om sommeren elsker han at ligge i telt ved vandet i øde egne og lave bål på stranden.

Nogle gange går vi på værtshus sammen, hvor har fortæller jokes og viser humoristiske tegninger. Jeg er flad af grin.
En dag gav han mig Ekstra Bladets årskalender. Det er godt at kunne grine lidt af det hele, siger han.

Han er livsnyder. Han kan godt lide en god pibe tobak. Det var ham, der lærte mig at ryge. Man skal ikke være så sart og bange for lidt røg, for glad hjerte giver en sund krop, siger han. Han må vide, hvad han taler om, for han er 123 år gammel og er aldrig syg

Han er den sejeste. Han er stærk. Han fortæller mig, at godt mod gør hver dag til en fest.

Han giver mig masser af gaver, fordi jeg værdsætter hver og en lille ting, jeg får.
Han ved, at jeg elsker overraskelser, så jævnligt, når jeg kommer ned i vaskeriet, har han puttet 5 kroner i automaten til mig.

Han giver mig så meget, at jeg slet ikke ved hvordan at give igen. 'Det skal du ikke bekymre dig om, for jeg nyder bare dit selskab', siger han.

Han lærer mig om betingelsesløs kærlighed.

Han har været hos mig hele mit liv, og jeg har, lige siden jeg var barn elsket at lave grød til ham.

Hver dag vågner jeg og tænker - hvad er der mon i sokken i dag?, og der er altid en overraskelse til mig. Men han er også en drillepind. Nogle gange er sokken tom, så har han gemt gaven et andet sted. Men den er der altid. Nogle gange skal jeg bare lede lidt efter den.

Han er et forbillede for mig. Han viser mig, at ægte skønhed og ungdommelighed ikke har nogen alder. Han er bevis på en levende ånd i kød og blod.

Han er mit livs bedste selskab, min bedste ven.
Han er min helt egen superhelt.

(Denne tekst er skrevet til minde om alle de dejlige og helt særlige nisser, jeg har mødt i min liv)

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 24/01-2022 20:23 af Christina Harritz (Anniina) og er kategoriseret under Blandede tekster.
Teksten er på 806 ord og lix-tallet er 24.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.