Ordet er frit · Dåseåbner

11 svar
Senest opdateret 5 år siden · 5 bruger(e) deltager
5 år siden

Det er ikke en almindelig dåseåbner jeg tænker på, men de der små ringe der sidder på øldåserne til at åbne dem med. På aktivitetscentret hvor jeg kommer, har én sat en indsamling i gang af disse ringe, Hun siger, at hun giver dem videre til en mand der sende dem til Afrika, hvor de laver ting af dem. Jeg har deltaget i indsamlingen og har haft en del fornøjelse af det. bare det at drikke alle de øl.

Men i dag ved frokostbordet, sagde én, at det var det rene pjat, og at det var nogen der holdt grin med os. Nå, det tog vi nok så roligt, hvis det bare var en spøg var det jo ret uskyldigt. Jeg er ikke blevet alkoholiker, for mine øl var alkoholfri. Og hvis nogen sidder et sted og griner af os,så har vi tænkt os at grine med.

Men er det et fupnummer, eller hvad?

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Min søster samlede også ind til en der sagde at hun "sendte dem videre", så vi har da givet MANGE til hende. Vi plejer at købe øl i Tyskland, s¨det bliver da til en del.
Jeg ved så ikke om det er sandt eller ej. Jeg har altid kun kendt nogen der kendte nogen der kendte ... Men det har da stået på i mange år i hvert fald.

5 år siden
5 år siden
#2 Polo

Jeg synes, den person ved frokostbordet har gjort sig lidt for (u)klog. Der er indsamlet ringe i mange år. I modsætning til resten af øldåsen er de af ren aluminium og anvendes til produktion af benproteser. Aluminium koster mange ressourcer at udvinde, og det er fornuftigt at genbruge det, hvor det er muligt.

Søgeordene "ringe fra øldåser" giver information på Google, f.eks. denne:
https://daaseringe...ojekt-daaseringe/

5 år siden
5 år siden

Nåja, nu havde jeg lige affundet mig med at det var bare for sjov. Men jeg er da glad for, at det her sjov kan komme til nytte for kvæstede mennesker. Så jeg vil fortsætte med at tylle øl.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Jeg er også stødt på fænomenet, og har naturligvis tænkt at det nok ikke batter noget.
Aluminium er ikke et sjældent stof. Det findes i ganske store mængder. Det findes mest bundet i mineralet bauxit og problemet er at denne kemiske binding er meget stærk.
Derfor kræves stor tilførsel af energi for at få frigivet metallet. Det sker i elektrokemisk industri, og noget sådant findes ikke i Danmark. Mere sandsynlig er Norge som et land hvor det kan betale sig på grund af landets geografi. Når sneen smelter på bjergene er vandet tilbøjeligt til at løbe nedad, og det giver en gratis kraft, der bliver udnyttet.

Indsamlet aluminium til genbrug kræver næppe så store ressourcer, og hvis man kan samle et større antal tons, kan det nok svare sig. Men med 0.3 gram aluminium pr øldåse er det nok lidt op ad bakke. Det er nok klogere at undlade alkoholindtagelse og så bruge det sundere levned til nok så konstruktivt arbejde. Men det er jo ofte knapt så morsomt og festligt.
Selv bidrager jeg ikke stort, da jeg kun drikker hvad der nok svaret til en øl om ugen, og der sker oftest ved flasker eller glas fyldt fra et fadølsanlæg.

5 år siden
5 år siden
#5 Polo

Hvis artiklen fra 2010 i dette link ellers passer, skulle det nok batte noget.
http://mec-ht.dk/?p=3066

Tro nu i øvrigt ikke, at jeg er dybt engageret i denne sag. Jeg drikker af princip ikke noget fra dåser, netop fordi det er aluminium, jeg har smidt mine aluminiumsgryder ud for flere år siden og ville helst leve uden flåede tomater på dåse. En rulle stanniol varer flere år i min husholdning. Nej, jeg syntes bare, det var ulideligt af den frokostspisende at udtale sig så skråsikkert om noget, vedkommende ikke havde ringeste viden om. Men altså, det sker jo hver dag og om langt mere alvorlige ting.

5 år siden
5 år siden

Dino

" Men med 0.3 gram aluminium pr øldåse er det nok lidt op ad bakke. Det er nok klogere at undlade alkoholindtagelse og så bruge det sundere levned til nok så konstruktivt arbejde. Men det er jo ofte knapt så morsomt og festligt."

Ja ja, du har fuldstændig ret. Man kan jo altid gøre noget der er klogere end det man gør nu, ikke?

Jeg er nok ikke klog nok. Så jeg vil fortsætte med at drikke mine dåseøl, og jeg vil levere dåseringene til Inger i centret, som bliver glad, og hun giver dem videre til en mand der også bliver glad, og så vil jeg forestille mig at jeg kan hjælpe en etbenet mand til at få to. - Nåja, så bliver jeg nok alligevel til grin. Er det ikke herligt?

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Jovist. Jeg gad også godt drikke mere øl, men jeg tåler det dårligt.

5 år siden
5 år siden

Jeg har også hørt om fænomenet.
Sågar set en skuldertaske fremstillet udelukkende af dåseringe. ("-indbrudssikker Rustning?")

Da Københavns renovering for et par år siden iværksatte affaldssortering, var et af argumenterne at metal var vigtigt.
Der går under 70 leverpostejsbakker på et stel til en racercykel...

I bund og grund, drejer det sig hovedsageligt om ikke på nogen måde at "fucke" med vore børnebørns grundvand!

-og så skål, hvadenten det er øl/vand på dåse eller flaske (ølkapsler er også af metal)

Hilsen levi

5 år siden
5 år siden

Dino

Århh1 Du kan vel nok klare et par alkoholfri - og når det nu er til et godt formål.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Men efter 70 bakker leverpostej, er man måske ikke lige typen på at køre racercykel?
Man kunne nok også sige at blot ét stel til en racercykel kunne blive til 70 bakker levepostej! Altså bortset fra postejen.

Kåemer - hvis jeg nu lader være med at drikke øllet, så bliver der endnu mere metal til de fattige.

5 år siden
5 år siden

Dino

" hvis jeg nu lader være med at drikke øllet, så bliver der endnu mere metal til de fattige."

Er det rigtig? Nu får jeg jo dårlig samvittighed. Betyder det så, at jeg med alle mine øller, har drukket en fattig mands kunstige ben?

Jeg er lidt forvirret over de 70 bakker leverpostej. Her du spist dem? Agter du at spise de?. Og har du spist dem for at få metal til en racercykel? Umuligt. Jeg tror dig ikke.

Kåemer

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten Dåseåbner er startet 22/10-2018 18:38 af Kåemer Asmussen (Kåemer) og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

5Dine største inspirationskilder?
6 dage siden · AnsuLa
2Digtteknikker: GAS-sætninger
25 dage siden · Tungnemt
4Dage med Ralf.
26 dage siden · MollyTrine
10Berøringsangst mht. kommentarer?
1 måned, 18 dage siden · David H
2Hvor blev digtene af?
1 måned, 26 dage siden · Tungnemt
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
2 måneder siden · Kafkaesque
43Dagens DJ
2 måneder, 2 dage siden · Ansu
5Digtteknikker: undgå adjektiver
2 måneder, 3 dage siden · Tungnemt
25Digte
2 måneder, 7 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
2 måneder, 8 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
2 måneder, 11 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
2 måneder, 12 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
2 måneder, 14 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
2 måneder, 15 dage siden · Tungnemt
4163Dagens ord
2 måneder, 22 dage siden · Savanti
11Hvad sker der for, at ingen læser m...
3 måneder, 6 dage siden · Løvinde
1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
3 måneder, 15 dage siden · Skriverkunstner
3Fortivlet: Ægteskab uden romantik -...
3 måneder, 17 dage siden · Maria77
8Poesi forlag søges
3 måneder, 26 dage siden · heksemutter
3Dagens Dok
4 måneder, 9 dage siden · HamDenKorte
5God digital bogside
4 måneder, 10 dage siden · HamDenKorte
3Dansk eller Engelsk?
4 måneder, 11 dage siden · cell
5Dagens Sketch (del en sketch/joke)
4 måneder, 11 dage siden · HamDenKorte

Ordet er frit

1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
3 måneder, 15 dage siden · Skriverkunstner
3Dansk eller Engelsk?
4 måneder, 11 dage siden · cell
521Kontraster
4 måneder, 18 dage siden · Brehmer
1Spørgeskema; Hjælp mig lige med min...
9 måneder, 26 dage siden · Snowlion
1Pennemakker efterlyses (ihærdigt)
10 måneder, 20 dage siden · ScribblyCat
4Se verden i et nyt lys!
11 måneder, 24 dage siden · heksemutter
35Mellemgaard - et forlag i frit fald
1 år, 1 måned siden · Bullensohn
5Er jeg den eneste, som savner en pe...
1 år, 1 måned siden · Eddie
0Wadskjær Forlag
1 år, 2 måneder siden · RBAN
4Hvordan håndterer man skriveblokade...
1 år, 2 måneder siden · grkemacar
2Boganmeldelser
1 år, 5 måneder siden · Brit Skovgaard
140Dagens Vits
1 år, 6 måneder siden · leviP
27Chatten
1 år, 7 måneder siden · grkemacar
15Gang i lidt større projekter: Novel...
1 år, 7 måneder siden · Eddie
1Selvudgivelse, momsfritagelse og Am...
1 år, 11 måneder siden · Turse
0Alt er relativt
2 år siden · Ansu
2Feedback søges til min novellepodca...
2 år siden · Stenfisker
4Hjælp ønskes til sangtekster
2 år siden · Den Lianer Gois...
0Presse meddelser
2 år siden · JesperSB
20Komplimenter
3 år siden · Prem
1DAGENS KÆRLOGHED
3 år siden · Engbo
6Dagens Dammark ,døde mink
3 år siden · Engbo
27Godt man ikke kan
3 år siden · Wernn