5Stinna fra Støvring
Stinna sidder og venter på sin kæreste i cafeteriaet i Føtex. · Hun... [...]
Kortprosa · parforhold, livsanskuelse
7 år siden
6Kvinden der talte til 10
Der var engang en kvinde der talte til 10, og bagefter gjorde hun... [...]
Kortprosa
20 år siden
5Rend mig i østrogenerne!
Hvorfor er jeg så fandens fyldt af østrogener? · Min barm fylder sg... [...]
Digte
20 år siden
2Magi' la Tour de France
Ohh du dejlige Engel uden vinger · som skæbnen har plantet ved min ... [...]
Digte
20 år siden
1Hjemløs
Kun min krop og min sjæl er mit hjem, er min borg ligenu · med de g... [...]
Digte
20 år siden
3Jeg tændte for min pc
Jeg tændte for en pc · Og søgte 'out of space' · There must be an ang... [...]
Digte
20 år siden
3Tøsen kender ingen grænser...
Tøsen kender ingen grænser i sin kærlighed · til Dig · Ingen smalle s... [...]
Digte
20 år siden
3Når du spø’r mig om jeg elsker dig
Når du spø’r mig om jeg elsker dig... · er det så fordi du tvivler ... [...]
Digte
20 år siden
6Man får hvad man fortjener
Hvorfor skulle det dog være anderledes for mig? 'Noblesse Oblige'... [...]
Klummen
20 år siden
1Fanget
Jeg skriver, nu i desperation, stille desperation, men desperatio... [...]
Klummen
20 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Sofie Saper (f. 1966)
Der var engang en kvinde der talte til 10, og bagefter gjorde hun det igen og igen og igen... i flere timer.

Hun gjorde det lige indtil tallene, der kom ud af hendes mund, ikke længere lød som søvnige snøvlerier fra en værthusgæst, der for lang tid siden burde være gået hjem, eller som en forstoppet håndvask.
   Først der forsøger hun forsigtigt at bevæge sine fingre på venstre hånd, hun holder vejret i angst for om de ville reagere på hjernens kommandoer eller ej. Og med den ufattelige glæde der ligger i forløst længsel, ser hun at fingrene langsomt besvarer hendes indre råb. Langsom glidende vals henover bordkanten.

Hendes hjerne forsøger nu forsigtigt at sende information af sted til venstre arm: Løft dig! ...Og armen løfter sig... langsomt, men den gør det, med besvær, men den gør det.
   Kvindens hjerte banker hurtigt nu og svedperler springer frem på hendes ellers kolde pande. Hun bliver grebet af stille eufori og tæller og tæller og tæller til 10, lige indtil hun kan genkende sin stemme som sin egen.

Den tomme rødvinsflaske på bordet, det ene tomme glas, det fyldte askebæger, mørket udenfor, den intense snorken fra soveværelset, den næsten lydløse puslen af dyne fra børneværelset står igen klart for kvindens blik og øre. Lige så klart som guldringen på hendes ringfinger lyser i skæret fra stearinlyset, i den ellers mørke store tavse stue.

Kvinden tager forsigtigt en dyb indånding og forsøger at rejse sig. Det lykkes... med spæde skridt går hun som i trance hen til telefonen og ringer til nummeroplysningen.
   'Jeg vil gerne ha' nummeret til Frederiksberg Hospital.'
   'Ja, nummeret er...'
   Damen i den anden ende af røret har forstået de ord, der kommer ud af kvindens mund, og kvinden smiler for første gang i mange dage.

Nu åbner hun de franske døre indtil soveværelset, ...hun ser ham ligge der... snorkende, og fornemmer hurtigt den lugt af sur alkohol-ånde der fylder rummet, som en tågedis. Med rolige skridt går hun gennem rummet, hun sætter sig langsomt på sengekanten og rusker i ham. Men manden viser ingen tegn på kontakt. Kvinden rusker i manden igen.
   Med nogenlunde klar høj stemme siger hun:
   'Jeg tager på Frederiksberg Hospital, der er noget galt...'
   Den monotone lyd af snorken fortsætter ufortrødent. Kvinden gentager sig selv
   'Jeg ta'r på Frederiksberg Hospital nu.'
   Efter et par gange vender manden sig døsigt i sengen, og uden at åbne øjnene siger han:
   'Ja, gør du det.'
   Der er skabt kontakt.
   Han vender sig om igen, og hans krummede ryg gemmer sig under den svedige dyne.
   Kontakt slut.

Hun rejser sig, taxaen kommer, afgang. Kontakt. Hvide kitler. Undersøgleser. Nåle under fødderne. Hold min hånd. Klem til. Kan du se hvad der er derovre?
   Mekanisk. Robot. Lystrer. Ser intet. Andet end ringen på sin finger. Hører hvisken fra rummet ved siden af. Sygeplejersker der bliver til Elefantfruerne i Dumpo ... ja, havde det været mig der lå der, ville jeg da ha' min mand var der ved min side... tænk, kun 35 år... sund og rask og ved du at hun har tre børn... det er da forfærdeligt...
   Stilhed.
   Tårerne presser på, men kvinden vil ikke græde. Guldringen lyser hæsligt, som de stållamper der hænger over hendes hoved.
   Enestue. Sygeplejersker. Læger. Det er nat. Hvorfor kommer de hele tiden ind? En hånd aer forsigtigt hendes kind. Piller.
   'Forsøg at få sovet lidt, du kære.'

Og det eneste kvinden ser i sine drømme er køer, gravide store uformelige drøvtyggende sortbrogede malkekøer. Og manden. Han sidder og tygger drøv. Sammen med køerne.

Da manden endelig besøger kvinden på hospitalet kigger hun på ham. Hun forsøger uden held at holde hans blik fast ved sit. Manden siger ikke et ord. De sætter sig ud i bilen og kører af sted i tavshed.

Og ugerne går i tavshed, månederne med. Manden drikker sin rødvin i tavshed. Kvindens skrig bliver skreget i tavshed.

En morgen rejser kvinden sig fra stolen og så tæller hun til 10. Én gang. Inden hun lukker hoveddøren bag sig.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 22/07-2004 11:07 af Sofie Saper (Tawanda) og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 668 ord og lix-tallet er 25.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.