0Tidens evige charade
Hvad er det? · der følger ikke nogen · men alle, ALLE følger den? · TID... [...]
Digte
5 år siden
2Udover lunden jeg har aldrig gaaet
Udover det hele · Jeg tror paa at du venter paa mig... · Udover alle ... [...]
Digte
5 år siden
4Ingen gik saa langt
Pludselig · Jeg vil gerne gaa ud over alt stof · At opnaa noget hvor ... [...]
Digte
7 år siden
8Paradoks
Idag skal aldrig være idag igen · Men · Imorgen · ALTID · Er anden dag...
Digte
7 år siden
7Hendes navn var Intet
Hendes navn, var "Intet" · Jeg ved at der en der hedder "Ingen" · Men... [...]
Eventyr og fabler
7 år siden
2Noget at tiden kan ikke tage
Idag bliver jeg til den same ting · Uden svarer · Bare denne foelelse... [...]
Digte
7 år siden
4Kompas
Jeg er her, · så som i går · Jeg er der, · så forskellige fra i morgen · ... [...]
Digte
8 år siden
2Rutine
Hvis husker jeg om mit eget liv? · Det er nemt... · Bygningen med hvi... [...]
Digte · digte, lykke
8 år siden
3Landtange
Gysen mig til at huske dine blå øjne, mens du gik mod havet, mod ... [...]
Essays
8 år siden
1Lys Effekt
Destination viklet ind i, spor af en fortid, som natten verden ne... [...]
Fantasy
9 år siden
2Første Lys
Vinden susede uhyggeligt . · Hele havet syntes vækket til raseri. · L... [...]
Eventyr og fabler
10 år siden

Puls: 4,9

Publiceret: 0
Afgivet: 1
Modtaget: 0
Anne Russel (f. 1980)
Saa skete det at hun sagde ja... Saa tidlig. Det var nemmere at tro paa kaerligheden denne gang, hvor droemme og haab var alt, hvad der var.Han ville gerne vise hende en ny verden, langt fra hendes verden, og hans ord var saa dejlige... hun sagde ja.De skulle dele deres livshistorie, som ville starte i det oejeblik, de var blevet foert sammen.Det var sjovt at dele for at addere. Hun taenkte ikke paa matematiske beregninger, men maaske hun burde. Hun troede kun paa kaerligheden.
Og det saa ud til at vaere saa aegte, hvad han foelte, at det var saa let at smile og at sige ja.
De skulle snart giftes, og hun droemte om det soede selskab med ham. Han skulle vaekke hende med et lille kys og skulle hviske i hendes oere, hvor hoejt han elskede hende, og de skulle elske hinanden for evigt.
Tilliden til denne fremtid var allerede nok til at goere hende lykkelig, selv om hun var langt væk fra sin elskede.Det var laenge siden, han havde fortalt om ture, hvor de begge to skulle
Foelges ad i fremtiden. Og naar hun lukkede oejnene for at sove, kunne hun se, ligesom i en droem, hvordan virkeligheden ville vaere ved siden af en mand, som hun elskede saa hoejt. Hun iagttog havets overflade fuld af flere hemmeligheder, som ikke forklarede, hvad der manglede i livet, fordi livet snart var forbi, uden vores oenske, skoent livet udfordrer os, gennem en evig følelse af at være fyldt op af skoenhed.
Hun troede, at saaledes skulle hans kaerlighed være for hende, og det var i stand til at give hende ro og glæde. Livet maatte have en ende, men hvad de foelte for hinanden, kunne gøre, de kunne leve for evigt.
Maaske, levende i hinandens erindring, maaske i hinandens sjael.
Og hun elskede ham meget for det! Han respekterede hende og sagde, at han troede paa, hvad hun talte om, skoent han aldrig havde troet på det foer.
Det var noget, der gjorde hende en lille smule trist, men hvis han nu troede paa, alting skulle vaere forskelligt. Saa hun sagde ja.
Disse blaa oejne af skoenhed og godhed, saa ud til at vaere vendt kun mod hende, mod hendes taenker og oensker. Hun sagde ja, fordi han sagde ja foerst. Han skiftede sit liv og gernninger, for at de kunne blive bare én, ind i denne kaerlighed.
Og hun fortalte om fornuft og følsomhed, og han fortalte om virkeligheden, som ville vaere der, naar de var sammen.
Og paa denne virkelighed var der ikke vaegt fra ofre, ikke engang vanskelighed, som er bragt med et ny liv. Saa hun startede med at spoerge om, hvorfor intet gjorde ham bange for de lidelserne eller den ondskab, livet er fuld af, og vi maa vaere parat.
- Jeg tror paa mig selv! - det var hans svar.
- Ikke på noget andet? - spurgte hun ivrigt, alligevel hvem kunne han vaere altsaa.
- Intet andet. Vi kan ikke spilde tid med lidelse eller med sorg, vi maa goere, hvad vi har lyst til at goere.
- Men, hvorfor? Hvordan kan vi goere, hvad vi vil, hvis at goere det sikkert vil goere ondt i én, der tilfældigvis krydser denne egoistisk vej.Han svarede ikke. Han forstod ikke, hvad der kunne fortsaette over hans egoisme.
Hans oejne saa ikke ud til at vaere saa blaa mere. Droemmene de delte saa ud til at vaere langt væk, og nu kunne ingen nå dem. Stederne hvor hun forestillede sig ved siden af ham, var bare tomhed nu, paa den samme maade som på ham, når hendes foelelser proevede at komme taettere paa, men ligesom i en oerken, der har vaeret tørt inden at krydse den stor vej .
Og hun sagde ja. Ja for hvad mente den ufuldstændig form fra hendes droemme.
Det havde vaeret den foerste fejl hun gjorde i sit unge liv.
Aldrig igen, hendes fornemmelser gav efter, eller hendes droemme foelgede havets vej.
Hendes skridt foerte hende på afstand fra disse blaa oejne og fra dette haab, allerede mistet for laenge siden.
Maaske det var hende, én der gik gennem den oerken, hvilket hendes liv var blevet til nu
Men kaerligheden fortalte meget mere, end han nogensinde kom til at forstaa.
Kaerlighed fortalte, at kaertegn uden bade om noget til gengaeld, frihed, vished, evighed, sikkert han havde fundet kaerligheden som han ville smilende laeber, ingen forstyrrelse, interesse for, hvad han havde og ikke for, hvad han var,;
...Men hun, ville stadig have en lang oerken at overvinde... alene.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 02/09-2005 09:38 af Anne Russel (ARussel) og er kategoriseret under Blandede tekster.
Teksten er på 761 ord og lix-tallet er 27.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.