Hvornår er man gammel?


18 år siden 16 kommentarer Klummen alderdom filosofi mennesker

5Vise om jobcentrene
Fra Langeland til Skagen der har vi et system, · med lægekonsulente... [...]
Rim og vers · satire, sygdom, ledighed
5 år siden
9Krænkelser
Vi skal til at undskylde krænkelser · fra nu skal den danske sang v... [...]
Digte · satire, politik, krænkelse
5 år siden
9De letkøbte råd
Man må smede mens jernet er varmt, · for enhver er jo sin egen lykk... [...]
Digte · konflikt, letkøbte løsninger, satire
5 år siden
4Mod dumhed
Mod dumhed kæmper selv guder forgæves, · fordi belæringen, som der ... [...]
Aforismer og gruk · citat, dumhed, sindet
5 år siden
8Tv-serier skal ses en gang om ugen
Film skal ses i biografen. · Det var Ole Michelsens faste afslutnin... [...]
Klummen · meninger, tv-serier, medier
5 år siden
3Dionysos
Du tror, du kan få os til at glemme, · du tror vi bare skal slå os ... [...]
Digte · drukture, alkoholmisbrug, dårlige løsninger
5 år siden
2Handsken
Der lå handsken, ensom og forladt · Ingen tog den op · Det kostede fo... [...]
Digte · ligegyldighed, ligeglad, tavshed
6 år siden
3Hera
Hvorfor er du jaloux? · Du er jo for længst gået kold · Hvad holder d... [...]
Digte · mytologi, jalousi, parforhold
6 år siden

Puls: 11,3

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Mogens Sørensen (f. 1957)
Hvornår er man gammel?
Filmkomikeren Woody Allen sagde engang, at det er man, når man spiller Duke Ellington for unge mennesker, og de tror, at det er Mozart. Det tyder nu nærmere på manglende musikkundskaber, men jeg morede mig over den alligevel.
Jeg kan sige, hvornår jeg selv begyndte at vejre, at den var ved at være gal for mit vedkommende.
Da jeg for syv år siden som 41-årig blev omtalt som "den unge mand" af en mindre flok mennesker i folkepensionsalderen, og jeg opdagede, at jeg minsandten blev smigret over den betegnelse.
For ikke at tale om når unge mennesker siger De til mig eller at det tager flere dage at komme ovenpå igen efter nytårsfejringen eller Tønder Festivalen.
Eller hvad med når man opdager, at ens gamle helte runder hjørner? For nylig kunne John Lennon være blevet 65, hvis ikke han var blevet taget brutalt af dage med en pistolkugle. Det var allerede lidt foruroligende for en del år siden, hvor Bob Dylan sandelig blev halvtreds, men nu er jeg begyndt at vænne mig til, at han og flere andre gamle guitarsvingere er rundet tres, og jeg har da også vænnet mig til den tanke, at jeg selv følger med.
Ret beset kan gammel have en betydning, som ikke refererer til fødselsåret på dåbsattesten. Det er ikke længe siden, at jeg kom til at betegne en person som en gammel nar og bagefter til min skræk opdagede, at han og jeg var jævnaldrende.
Ja, for en sur og gnaven adfærd sender signaler ud om gammelhed (hjemmelavet udtryk), og derfor kan glade og imødekommende halvfjerdsårige virke mere ungdommelige end en person sidst i fyrrerne, der optræder surt og vrantent.
Gammel i den betydning, der hentyder til ens fødselsår, det kan vi ikke gøre noget ved. Der er delte meninger om, hvor skellet går, og meningen om det skel har det med at flytte sig lidt opad med alderen, men gammel i den anden betydning, den synes mere at være noget medgørlig, til at gøre noget ved. Vrantenhed over nymodens opfindelser og nutidens ungdom kan melde sig allerede sidst i trediverne eller måske før. og det sender gammelhedssignaler ud. Er det noget der melder sig ligesom de grå hår og furerne i ansigtet? Det er der nogen, der mener, men jeg håber det ikke, heldigvis er der da ældre mennesker, der er eksempler på det modsatte.
Min teori på nuværende tidspunkt er, at når illusionen om, at alt var meget bedre før, er den dominerende faktor i måden at tænke på, så er man gammel uanset fødselsårets afstand til det nuværende år, for så præges man af surhed og vrantenhed overfor tingenes nuværende tilstand. Det er gammelhed.
Lad mig da til slut nævne et eksempel på, hvornår man føler sig ungdommelig.
På Voksenunderviseruddannelsen gik jeg sammen med en 59-årig, der tidligere havde undervist meget i brug af pc, som han havde lært sig omkring de halvtreds. Han havde året før siddet med en flok i starten af halvtredserne, der mente, at de var blevet for gamle til at lære det med pc'en, det kunne de ikke finde ud af i deres alder. Med hans egne ord: der følte han sig ungdommelig!
Som jeg også gjorde, at jeg for nylig hørte en cirka fyrreårig sige, at han var blevet for gammel til at høre Beatles.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 19/01-2006 13:55 af Mogens Sørensen (Mons1957) og er kategoriseret under Klummen.
Teksten er på 555 ord og lix-tallet er 39.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.