Kirkestat vs. Kirke + Stat


18 år siden 2 kommentarer Klummen

1Vurdering af et menneske
Der er gået 38 år siden det skete, men i mange områder af verden ... [...]
Klummen
14 år siden
040 og 4 og færdig
Fuldmånen lyser i toppen af sceneriet. Nedenunder blinker i tusin... [...]
Klummen
17 år siden
0En heftig 50-års fødselsdag
I disse dage - for nøjagtig 50 år siden - var Budapest og Ungarn ... [...]
Klummen
17 år siden
0Brunch
Jeg har spist > 100 brunches i ind- og udland. Det skyldes flere... [...]
Klummen
17 år siden
0Bogforum
En journalist skrev inden den årlige bogmesse 2006 i Københavns F... [...]
Klummen
17 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Erik Hulegaard (f. 1949)
Kirkestat
Ifølge velunderrettede kilder er ca. 86 % af den danske befolkning medlem af folkekirken. For mange politikere er dette et uomtvisteligt bevis på, at den kristne kulturarv nyder en voldsom folkelig tilslutning. Derfor findes normalt ikke noget akut motivation for at adskille dette særlige grundlovssikrede ægteskab af stat og kirke i Danmark.

Vores skandinaviske partnere har hhv. adskilt (Sverige) og overvejer dette (Norge). Dette er ikke nævnt alene for den moderne benchmarking (i næsten alle sammenhænge) skyld, men blot som et sammenligningsbidrag fra vores egen kulturkreds.

Når præster øver (skjult) politik på prædikestolen, medfører det reaktioner fra politikere, senest ved et ledende Venstre-medlems udmelding (jan. 2006) af Den Danske Folkekirke.

Ved sidelinien står den voksende næststørste religion i Danmark islam og betragter det aktuelle sceneri.

Hvorfor Kirke + Stat?
Som det er nu, behøver den danske folkekirke ikke forny sig særlig meget, da staten delvis har fjernet presset til fornyelse. Hvis man adskilte kirke og stat, ville kirken blive tvunget til fornyelse og derved forventelig til at appellere mere til den danske befolkning.

Danske gudstjenester er meget lidt besøgte, hvilket man godt kan forstå, når en almindelig gudstjeneste overværes. Det gennemsnitlige niveau for formidlingsevne og gejst fra den tjenestemandsansatte uniformerede person på prædikestolen er skandaløst dårligt - eller som kirkeminister Haarder udtrykte det primo jan. 2006 "kedeligt".

En privatisering vil kunne optimere dette forhold, hvilket er strengt nødvendigt, hvis der skal ske en tiltrængt opblomstring af den protestantiske tro i Danmark - noget der efterhånden er temmelig meget brug for.

Din webmaster er en troende protestant med respekt for andre religioner. Personligt ville jeg godt betale lidt mere til en anderledes engageret kirke; modsat for nærværende, hvor man er nærmere udmeldelse af det etablerede folkekirkesystem.

Der er sikkert andre vinkler, men hvilke?

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 13/04-2006 13:43 af Erik Hulegaard (ehu) og er kategoriseret under Klummen.
Teksten er på 293 ord og lix-tallet er 49.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.