3Drømmetanker
Jeg drømmer om at være en drømmer. · Drømmer om at være typen der f... [...]
Digte
10 år siden
5Kan ikke tage det tilbage
Det jeg sagde. · Det sagde jeg. · Det jeg gjorde. · Gjorde jeg. · Det jeg... [...]
Digte
10 år siden
3Føler
En følelse! · Følelser! · Kærlighed! · Had! · Kærlighed er lunefuld. · Forv... [...]
Digte
11 år siden
5Min død
Hvornår dør jeg? · Jeg har ventet så længe. · Ventet på slutningens e... [...]
Digte
11 år siden
2Skrivestop
Glassets kant berører blidt mine læber. · Rødvinen er hældt et pænt... [...]
Blandede tekster
11 år siden
7Sansebedrag
Lænker. · Mine hænder er bundet. · Mine fødder cementeret til jorden.... [...]
Digte
11 år siden
1Ragnarok, en forsmag
Thor brøler og ryster sin hammer i den svangre luft. · Hungrige sky... [...]
Eventyr og fabler
11 år siden
9Du er gud
ER JEG GUD? · Der er intet svar på noget! · Kun på alt og intet! · Inge... [...]
Filosofihulen
11 år siden
6Mit lig
Jeg ligger i vejkanten. · Mudderet jeg er smurt ind i er størknet, ... [...]
Kortprosa
11 år siden
2Temponauten
Klokken er 0600 · Buzz-Buzz... · Hans hænder famlede i mørket, de prø... [...]
Noveller
11 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Kenn Bruun (f. 1978)
Jeg ligger i vejkanten.
   Mudderet jeg er smurt ind i er størknet, det har farvet min hud og mit tøj gråt.
   Huden plejede ellers at være sort som nattehimmelen, tøjet plejede at være brunt.

De kunne have taget alle mine ejendele, eller de få jeg nu havde!
   Jeg ville ikke have gjort modstand. Jeg var for svag og sulten.
   Alle her i landet er sultne.
   Det var de også.
   Måske var det derfor at de tog mit allerkæreste eje.
   Mit liv..
   Jeg nåede lige at blive 30, inden de tog det.
   Jeg troede at jeg ville have mange år endnu.
   Men måske er det ligegyldigt om jeg lever eller dør.
   Hvad ville et par år mere, havde betydet for nogen.?

Et par drenge, sikkert på vej til markedet, standser op.
   -Er han død? Spørger den ene dreng.
   Hans tøj er laset, hans arme er tynde, og hans mave udspilet.
   Den anden dreng, lidt større end den første, men mindst lige så laset og sulten, genmæler.
   -Det tror jeg! Prøv at prikke til ham!
   Den mindre dreng finder en pind, og prøvende lader han den ramme min kind, han prikker lidt hårdere. Jeg reagerer ikke. Jeg er død!
   Jeg mærker heller ikke, da den lidt større dreng overtager pinden. Han prikker mig først lidt i næsen, flytter derefter pinden op til mit øje. Han presser til.
   Det får mit øjeæble ti at briste. Og sender et sprøjt af safter ud i luften, hvoraf en del rammer den største dreng.
   -advr! Udbryder han højlydt og griner til sin ven
   Dermed er de overbevist om mit manglende liv, og begiver sig videre.

Solen står højt på himmelen.
   Jeg tænker at hvis jeg ikke var død, ville det føles stegende hedt at ligge her i grøften.
   Det er det altid her landet..
   Fluerne har fundet mit lig. De lander på mit ansigt. Og de begynder at kravle ind i alle åbninger.
   Mine ører, næse, mund, tilmed hullet hvor mit øje engang var.
   De lægger deres æg, og forlader mig så. Blot for at give plads til deres artsfæller.
   Gad vide hvor længe der skal gå før deres æg klækker, og begynder at spise af mit lig?
   De er jo sultne! Det er alle her i landet.

Et orange skær, overtager den ellers blå himmel. Den bliver snart afløst af nattens dunkle favntag.
   Dagens sol har sat sine spor, jeg er begyndt at lugte.
   Det har et par vilde hunde bemærket. Og deres næser har ledt dem direkte til mit lig.
   Den først ankomne, sniffer mig i ansigtet.

Efter lidt tid er den overbevist om mit manglende liv, den begynder at gnave og rive i mit øre.
   Jeg tænker at det er heldigt at jeg er død. Larmen ville være sønderrivende.
   Den anden hund begynder at æde af min højre hånd.
   De nyder ædegildet i en halv times tid. De er sultne, det er alle her i landet.
   Pludselig farer de op. en skinger kvindestemme råber
   -Væk! Væk!.
   En ung kvinde, Ca. 16 somre, nærmer sig.
   Hun er klædt i en meget kort nederdel, hendes bluse er nedringet, og hun stinker af sprut og sæd.
   At dømme ud fra dette er hun prostitueret.
   Hun nærmer sig langsomt mit lig, bukker sig ned ved mine fødder. Hun binder mine snørrebånd op, og tager skoende af mit lig. Hun går tilfreds videre med skoende dinglende i hånden.
   Hun er sulten, det er alle her i landet.

Lidt senere vender de to hunde tilbage, de er stadig sultne.
   Mange andre dyr besøger mig også i løbet af natten, de spiser af mit lig.
   De er sultne.....

Solen står op, menneskene begynder deres daglige vandring til byens marked.
   De går alle i en stor bue uden om mit havspiste lig.
   Jeg er også begyndt at lugte,

Maddikerne er begyndt at klække og spise.
   Jeg er rådden! Jeg stinker!

En lastbil standser.
   To mænd hopper ud, de stinker også..
   Den ene tager fat i mine ben, den anden armene.¨
   -en-to-tre! De smider mig op på ladet af lastbilen, og kører videre.
   Det er en skraldebil.

Jeg ligger blandt lort, madrester og andre lig.
   Vi er alle på vej til vores sidste hvilested.
   Lossepladsen!

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 04/03-2013 18:31 af Kenn Bruun og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 695 ord og lix-tallet er 21.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.