0Ildfugle - 35. kapitel - Embedsmisbrug.
"Johnsen påstår Lindegård skød Rasmussen i irritation over han mø... [...]
Romaner · politisk krimi
5 år siden
0Ildfugle - 34. kapitel - Flygtninge.
Smerter fra hullerne efter jagthagl vækkede Christian efter et pa... [...]
Romaner · politisk krimi
5 år siden
1Ildfugle - 33. kapitel - Angreb.
Blyhagl fløj om ørerne på Christian da den ene havedørs glas blev... [...]
Romaner · politisk krimi
5 år siden
1Ildfugle - 32. kapitel - Jagthytten.
"Det her er vidst en pæn sjat menneskeblod" meldte den ene teknik... [...]
Romaner · politisk krimi
5 år siden
1Ildfugle - 31. Kontrol.
"Hvis Lindegård eller Rasmussen havde bemærket deres fælles elske... [...]
Romaner · politisk krimi
5 år siden
0Ildfugle - 30. kapitel - Brainstorm.
"Hvis du kan sætte navn på psykoviggo, og hænge hans tre drab sam... [...]
Romaner · politisk krimi
5 år siden
0Ildfugle - 29. kapitel - Sidste offer?
"Det er åbenbart risikabelt for utilfredse medhjælpere at bede om... [...]
Romaner · politisk krimi
6 år siden
0Ildfugle - 28. kapitel - Om formuleringer!
"Jeres mordofre overdrev de oplysninger, de blev bestukket til at... [...]
Romaner
6 år siden
0Ildfugle - 27. Kapitel - Indbrud
"Der har mindst været en million i sort at dele om året, gennem d... [...]
Romaner · politisk krimi
6 år siden
0Ildfugle - 4 Del - 26. kapitel - Sorte peng...
"I forhindrer flere drab, håber jeg, hvis dem, der er sket, skyld... [...]
Romaner · politisk krimi
6 år siden
0Ildfugle - 25. kapitel - Returkommission.
"Gunnar er vidst blevet snydt systematisk gennem flere år" indled... [...]
Romaner
6 år siden
0Ildfugle - 24. kapitel - Rygter.
"Nicolas lovede at undskylde sit første overfald på dig, når i fo... [...]
Romaner · politisk krimi
6 år siden
0Ildfugle - 23. kapitel - Manipulationer
"Hvem var det mon der brugte sit haglgevær til at skjule Lindegår... [...]
Romaner · politisk krimi
6 år siden
0Ildfugle - 22. kapitel - CYRANO.
"Cyber, Recon, Analytic Operation???" spurgte Eigil træt, da han ... [...]
Romaner · politisk krimi
6 år siden
0Ildfugle - 21. kapitel - Parallelt baghold.
"Det er mindst risikabelt for os og omgivelserne at lokke ham ud ... [...]
Romaner · politisk krimi
6 år siden
0Ildfugle - 3. Del - 20. kapitel - Ildfugle.
"Er der også fredede sommerfugle, der hedder Ildfugle?" spurgte C... [...]
Romaner · politisk krimi
6 år siden
0Ildfugle - 19. kapitel - Seriesvindel.
"Seriesvindel forekommer oftere end man tror. Folk gentager altid... [...]
Romaner · spænding
6 år siden
0Ildfugle - 18. kapitel - Sammenhængende års...
"Ingen af drabsofrene kan kædes sammen med fjernelsen af plantern... [...]
Romaner · roman
6 år siden
0Ildfugle - 17. kapitel - Wardriving.
"Når logikken ophører, starter politikken" huskede Bryn ham på. "... [...]
Romaner · mord, virkelighed
6 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Henning Blauenfeldt (f. 1954)
"Vi må altså skabe eller anden mulighed for ESM det vil sige 'Experience Sampling Method' uden at overdrive den kontrol, de vil acceptere."
   Formanden bladrede åndsfraværende rundt i papirerne, og så bestemt på de nærmeste.
   "Har nogen stillet forslag om, hvad der skal kontrolleres, og hvordan det skal gøres?". Gruppens eneste kvindelige koordinator, betragtede bekymret formanden.
   "Ikke direkte! Dem, der støtter en ESM-mekanisme, har bestilt instrumenter med mulighed for styring og kontrol. "Måske bør vi forberede et eller andet inden de får alt for gode ideer? Nu skal det vedtages først, men fornemmer man en skjult dagsorden? En mekanisme kan jo overvåges under hele processen. Under HELE processen! Fangede i den???"
   De nærmeste nikkede indforstået. Formanden havde bladret færdig og fortsatte.
   "ESM-mekanismen skal fortsætte med at give støtte på vilkår og betingelser, der opfyldes uden diskussion, som kan kontrolleres. Konditionering kaldes det. De håber vel, det i bedste fald skal opfattes som konfirmering eller bekræftelse."
   Flere rystede på hovedet, og formanden bankede irriteret i bordet med sin pibe, for at understrege sagens alvor.
   "Det er jo det, vi gør i forvejen! Men der er vel ingen tvivl om, de narrestreger skal begrænses fra starten. Det skal ske inden ret lang tid!"
   "Hvordan gør vi det, når et flertal allerede tilslutter sig oplægget?" spurgte den kvindelige koordinator igen og trak vejret dybt. Hendes barm fik ikke den normale opmærksomhed fordi alle stirrede ud i luften og tænkte.
   Gruppen af embedsmænd, der stod for at forberedte møder og materialer med finansielt og økonomisk indhold, og, nikkede alle.

Sammenblandingen af forskellige landes vaner og uvaner, inden for administration, gjorde det fra start nødvendigt at oprette mellemled til at koordinere det hele. De mellemled var samlet i en fast gruppe under formanden. De koordinere op- og ned og til siderne for at forebygge nogen blev grebet i modstridende fadæser eller andre af livets normale påfund indenfor administration.
   Alle var enige om at de folkevalgte 'tillidsmænd' fanme ikke skulle få for mange ideer af den slags. Det var de bestemt ikke vant til for så skulle de arbejde på en helt anden måde. Til gengæld var de særdeles rutinerede i at manipulere med en dagsorden med masser af bilag og henvisninger. Det fik som regel tingene til at ende i de rammer, de var trygge ved og kunne styre. Heldigvis påhvilede den tunge pligt med referat også dem. Referater blev forsynet med henvisninger til de bilag, der ikke modsagde hinanden.
   Med syvogtyve aktive deltagere og ligeså mange oplæg havde koordinator-gruppen som regel nok at vælge imellem.

COREPER, som gruppen af koordinatorer var underlagt fremlagde kun oplæg der var kontrolleret igen og igen. De kunne vælge de bilag, fra flere kilder, der kun understøttede det, de skulle.
   Samtidig var det også en fordel at være forberedt på det, der kom bagefter. Dagsorden og indlæg blev formuleret og vægtet, så de mest umulige ideer, på forhånd kunne neutraliseres eller hurtigt sendes ud på et sidespor.
   Gruppens møde den aften bestod af syv mand og en kvinde med adgang til vin, Chinzano og hvid vand store mængder. Vandet var til formanden. Efter flere års møder nægtede hans lever for det meste at koordinere yderligere indtagelse af alkohol, med resten af kroppens funktioner. Han skævede kun til sin pibe, men bygningen var, som en af de første i EU, totalt røgfri.

"En ting af gangen" sagde formanden "Jeg har indtil videre haft kontakt med kolleger i Berlin, Madrid og Paris. Det er der ingen der vil tage stilling til. Jeg fik lige så mange fortolkninger af formålet med ESM og det, der forventes behandlet næste gang"
   Han holdt endnu en pause. Flere nikkede for at bekræfte tilsvarende erfaringer.
   Ordet 'mekanisme' og ESM's mulige fortolkning, stod krystalklart på nethinden hos alle, af forskellige årsager. Det var desværre lige så krystalklart, dem der stillede det forslag, på forhånd, havde sikret sig opbakning, til at få monsteret vedtaget.
   "Gennemførelse er der indtil videre ingen der tør forholde sig til."
   Formanden havde gruppens fulde opmærksomhed.
   "Og hvad, konkret, forventer de af ESM, uanset eventuelle skjulte hensigter?". Den yngste deltager vovede at spørge, hvad alle tænkte.
   "Jeg kan naturligvis ikke svare for, hvad Kansleren, og kolleger tænker, eller har visioner om. Jeg kan finde ud af Wikipedia. Den giver elleve forslag på begrebet. Der er såmænd nok et par stykker til. Electronic Support, Surveillance Measures, Experience Sampling Method eller Management. Der kan ikke blive tale om nogen af delene før den dybere mening fremgår. Det bliver sikkert først efter næste topmøde. "
   Formanden kikkede rundt, for at sikre sig det trængte igennem.
   "Forholdet er" fortsatte han, "at der under alle omstændigheder, bliver fremsat forslag, der kan give lidt problemer."
   Han så sig omkring med hvasse øjne.
   "OG vigtigst af alt ikke må ligne overordnet styring." Det var Vernet fra Frankrig.
   "Forfatningsdomstolen i Berlin har meddelt, enhver form for 'Big Brother' mekanismer strider mod Lissabontraktaten," meddelte tyskeren, Dearden bestemt, Det vidste de alle i forvejen.
   "Madame Merkel har påtaget sig rollen som talsmand for projektet," konstaterede franskmanden tørt. "De venter med flere ambitioner til næste gang. Forfatningsdomstolen har ikke skræmt nogen væk, tværtimod".
   "Kansleren har jo aldrig været pivet. Hun har sikkert forudset at den ide, ikke uden videre, bliver gennemført." Den yngste deltager havde ikke mistet modet.
   "Naturligvis ikke! Andre regeringschefer støtter spøgen, deres bagland tilsyneladende også. En mekanisme lyder troværdig", mente formanden "Lad os indtil videre begrænse den til noget, der ikke ligner den rene fiasko."
   "Det giver lejlighed til mindst tre indlæg til, til næste topmøde", sagde en stemme i baggrunden.
   "Tre taler fra syvogtyve lande", sagde en anden ironisk. Alle så på manden.
   "Fra hvert medlem, selvfølgelig". Han var en gammel rotte i faget.
   "Jeg har fået forskelligt til overvejelse og returnerede det hele med krav om konsensus i stedet for en stak forslag med bilag, der modarbejder hinanden. Så får vi se om de kan blive enige om det efter nytår."
   Alle nikkede for at bekræfte tilsvarende erfaringer, men tænkte det samme.
   Enhver form for kontrol eller 'Internal Affairs' kunne også vende indad. Ingen var specielt opsat på udsigt til det. Det var et tveægget sværd, og hvem skulle svinge det, og mod hvem?
   "Mit forslag er, at vi arbejder videre i fleksible grupper", fortsatte formanden. "De forskellige forslag og instrukser, der indeholder noget anvendeligt, kan sammenskrives i en tilbagemelding om, det der er stemning for, selvom det ikke er helt officielt endnu".
   "Er der nogen eksisterende procedurer, der kan opfylde det krav? Hvert land har sine." Belgieren var en praktisk mand
   "Når flere ønsker ESM så skal de altså ha' ESM. Vi kan ikke komme med en barberet udgave og kun tilbyde SM," meddelte tyskeren, Dearden bestemt.
   "Hvis kansleren kan nøjes med det, tager jeg jobbet", meddelte Italieneren fornøjet. Han rankede sig op og skød brystet frem. Det havde langt fra den ønskede virkning.
   "Stil op i køen," brummede Hollænderen.
   Formanden slog med piben i bordet. "Sammenlign det eksisterende, og se hvad der skaber gode resultater. Helst med passende henvisninger. Er opgaven forstået gentlemen?"
   "Kan vi bruge eksterne konsulenter til stille forslag til noget af det?".
   "Meget gerne, Karsten", svarede formanden. "Har du en ide om det?"
   Karsten nikkede bekræftende. Formanden sluttede mødet, stak piben i munden og ønskede alle god nat.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 01/01-2014 16:30 af Henning Blauenfeldt (HenningB) og er kategoriseret under Romaner.
Teksten er på 1203 ord og lix-tallet er 39.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.