0Ildfugle - 35. kapitel - Embedsmisbrug.
"Johnsen påstår Lindegård skød Rasmussen i irritation over han mø... [...]
Romaner · politisk krimi
5 år siden
0Ildfugle - 34. kapitel - Flygtninge.
Smerter fra hullerne efter jagthagl vækkede Christian efter et pa... [...]
Romaner · politisk krimi
5 år siden
1Ildfugle - 33. kapitel - Angreb.
Blyhagl fløj om ørerne på Christian da den ene havedørs glas blev... [...]
Romaner · politisk krimi
5 år siden
1Ildfugle - 32. kapitel - Jagthytten.
"Det her er vidst en pæn sjat menneskeblod" meldte den ene teknik... [...]
Romaner · politisk krimi
5 år siden
1Ildfugle - 31. Kontrol.
"Hvis Lindegård eller Rasmussen havde bemærket deres fælles elske... [...]
Romaner · politisk krimi
5 år siden
0Ildfugle - 30. kapitel - Brainstorm.
"Hvis du kan sætte navn på psykoviggo, og hænge hans tre drab sam... [...]
Romaner · politisk krimi
5 år siden
0Ildfugle - 29. kapitel - Sidste offer?
"Det er åbenbart risikabelt for utilfredse medhjælpere at bede om... [...]
Romaner · politisk krimi
6 år siden
0Ildfugle - 28. kapitel - Om formuleringer!
"Jeres mordofre overdrev de oplysninger, de blev bestukket til at... [...]
Romaner
6 år siden
0Ildfugle - 27. Kapitel - Indbrud
"Der har mindst været en million i sort at dele om året, gennem d... [...]
Romaner · politisk krimi
6 år siden
0Ildfugle - 4 Del - 26. kapitel - Sorte peng...
"I forhindrer flere drab, håber jeg, hvis dem, der er sket, skyld... [...]
Romaner · politisk krimi
6 år siden
0Ildfugle - 25. kapitel - Returkommission.
"Gunnar er vidst blevet snydt systematisk gennem flere år" indled... [...]
Romaner
6 år siden
0Ildfugle - 24. kapitel - Rygter.
"Nicolas lovede at undskylde sit første overfald på dig, når i fo... [...]
Romaner · politisk krimi
6 år siden
0Ildfugle - 23. kapitel - Manipulationer
"Hvem var det mon der brugte sit haglgevær til at skjule Lindegår... [...]
Romaner · politisk krimi
6 år siden
0Ildfugle - 22. kapitel - CYRANO.
"Cyber, Recon, Analytic Operation???" spurgte Eigil træt, da han ... [...]
Romaner · politisk krimi
6 år siden
0Ildfugle - 21. kapitel - Parallelt baghold.
"Det er mindst risikabelt for os og omgivelserne at lokke ham ud ... [...]
Romaner · politisk krimi
6 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Henning Blauenfeldt (f. 1954)
Tre dage efter svarede Jersey. Det var uden tvivl Susan Lewis, der stod i Paris, i en øm tete-a-tete, med brødrene Gerhard.
   En kendelse om skattesnyd førte til arrest og ransagning af hendes bopæl. Det frembragte, endnu et par USB'ere. Den ene gav adgang til en Dropbox som Nick frabad sig yderligere beskrivelse af, og til Jersey politis lettelse, oplyste, de ikke behøvede spilde ret meget tid på. Den anden USB indeholdt et par IT- banknøgler og et komplet regnskab for BCJ Consultants Inc., Antillerne med en adresse til en postboks. Det regnskab ville Nick til gengæld meget gerne se.
   Jersey politiet oplyste til sidst de også fandt kokain i pæne mængder samt at de tidligere havde udspurgt miss Lewis og Lennox om handel med det. Dengang klarede de frisag. Var der noget lignende i Nicks sag, ville de gerne vide?
   Det kunne han kun bekræfte, og bad dem få yderligere oplysninger i Paris.
   De elektroniske adgangsnøgler, til SevenOcean banken, en i Panama og på Antillerne manglede heller ikke. Loggen på Lewis' PC'ere, i hjemmet, og på hendes arbejdsplads, bekræftede løbende kontakt med alle tre banker, indtil for et halvt år siden.
   SevenOcean bekræftede, uden yderligere krumspring Susan Lewis var sidste fuldmægtig til BCJ's konto. Udskrift af kontoens omsætning kunne sagtens udleveres, mod anmodning, bilagt en dommerkendelse med formodning om ulovligheder. De fik begge dele så hurtigt, de sikkert blev svimle. Henvisningen til mord og to mistænkelige dødsfald fik en dommer til at underskrive de nødvendige papirer, uden at læse dem igennem.

Kun tre dage efter havde de en oversigt over BCJ's omsætning over de sidste fem år. De fik alle til at se måbende på hinanden. Bogholderiet for Firmaet Carter, Davies og St. John var fortsat under grundig gennemgang. Man havde indtil videre ikke fundet skygge af ulovligheder efter Jerseys eller Belgiens lovgivning. Lennox' firma var, efter alt at dømme også helt lovligt, så længe ingen brokkede sig, eller anmeldte noget.
   Miss Lewis og Lennox havde holdt de to aktiviteter skarpt adskilt. Dog kunne det bekræftes at firmaet Carter, Davies og St. John været fast leverandør af større regnestykker til både Delacroix og en anden sagkyndig konsulent i Belgien. Det var der Meeks havde arbejdet. BCJ havde været underleverandør alle tre steder og sikkert flere.
   Susan Lewis hjælper indtil videre politiet med undersøgelser, om et lokalt skattespørgsmål, sluttede den foreløbige rapport med vanlig britisk underdrivelse.
   "Det betyder på almindeligt sprog damen er tilbageholdt," oversatte Nick med tilfredshed.
   Beskeden fra Jersey sluttede med en høflig anmodning om Advokat Schoppen kunne besvare det par spørgsmål sit om kendskab til drab af en engelsk statsborger.
   "Ja-ja. De skal bare stille op i køen," gryntede Nick. "Den er snart pænt lang. Han render ingen steder."
   Han begyndte igen at tegne cirkler på et stykke papir, og sætte hovedpunkterne, sammen i en lang række.
   ***

Få dage senere kom besked om Chefkommissær Messens og Nick skulle møde hos den offentlige anklager, klokken ni den følgende dag, hvis belejligt, sluttede beskeden høfligt. Nick og Den Gamle kikkede på hinanden.
   Klokken otte femogfyrre tog Nick omslagene for Lennox, Meeks, Jeanne og Gerhard og nikkede muntert farvel.

De kom tilbage to timer senere. Den Gamle var edderspændt rasende og meddelte at han holdt fri resten af dagen, og muligvis et par år mere.
   "Det forstår jeg godt Gabriel," sagde Nick, og vinkede resten af holdet ind i et mødelokale, med besked om at tage kaffe med.
   "Helst stærk," tilføjede han, og fandt en flaske whisky med prisseddel fra Jersey og en håndfuld glas.
   "Situationen er som følger," forklarede han. Lad mig sige anklageren såmænd var meget flink. Efter de havde studeret paragrafferne mener skrivebordspygmæerne ikke det er ulovligt at skrive regninger for vurderinger, modtagerne er tilfredse med. Han ser helst at modtageren anmelder en begrundet svindel. Som plaster på såret bekræftede han dog at der ikke er kommet nye regler om at slå hinanden ihjel."
   "Så må du hellere skænke," kom det fra Alain. Han havde prøvet det før.
   "Jeg har læst oplysningerne om Meeks igennem igen. Ganske normal sag om overdosis. Beklager Nicolas. Ingen notater om Computer eller USB blandt hans efterladenskaber."
   Nick havde imens delt glas ud og sendt flasken rundt.
   "Santé, venner". Alle løftede glassene.
   Nick fortsatte. "Årsagen bliver penge og jalousi. For så vidt angår malkemaskines indtægt på omkring seks millioner euro, menes det indtil videre, at så længe de leverede noget, modtageren var tilfreds med er den potte ude. Måske et par mindre skattesager. Det er andre myndigheder."
   Han trak vejret dybt og skænkede igen. "Politiet fra Jersey meddeler Susan Lewis er løsladt med undskyldning, på samme grundlag. Kokainen vælger de ikke at gøre noget ved. Hun kan se frem til en mindre skattesag."
   Marc stirrede måbende. "De har flikket, gud ved hvor mange skrivelser sammen med et system af byggeklodser, som min dreng kan bruge lige så godt, og skrevet regninger for det, i en syv otte år. Vil i virkelig påstå det er lovligt?"
   "Vi mangler kun en lillebitte formalitet. Den er ikke uvæsentlig." sagde Alain. "Nemlig at, dem du ved nok, vil indrømme de har været til grin, ligefrem er blevet fuppet med genbrug, plus indgiver anmeldelse for et eller andet."
   "Den får vi aldrig. Vi må nøjes med tre, måske fire dødsattester, blandt producenterne af den helvedes bunke regninger. Mon Gerhards PC oprindeligt kom fra Meeks eller Lennox?" spurgte Theis, der rystede på hovedet.
   "Man orienterede en af modtagerne ret grundigt. Han oplyste de er tilfredse med det, de har modtaget. Det havde vi gættet på forhånd. De regninger, der eksisterer, er, så vidt jeg ved, normale," svarede Nick
Forfatterbemærkninger
Ps. henvisning og forklaring om 'ADAM' findes som bemærkning under kap 37.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 18/05-2014 12:55 af Henning Blauenfeldt (HenningB) og er kategoriseret under Romaner.
Teksten er på 935 ord og lix-tallet er 38.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.