1Sødrings skriveblokade
Lærer Sødring Kristiansen var min klasselærer i ottende -niende k... [...]
Blandede tekster
4 år siden
2Bolden
Bolden.1 · Jeg var nok omkring seks år , ikke startet i skolen endn... [...]
Blandede tekster
4 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Erling Thestrup (f. 1951)
Bolden.1
Jeg var nok omkring seks år , ikke startet i skolen endnu .
En mindre godt slidt bold var dukket op i mit univers , punkteret uden luft , strengt taget ubrugelig , men i min fantasi fik den liv , hvor skægt kunne jeg ikke have det hvis den blev lappet og fik luft .
Det var ikke noget jeg selv kunne klare , så jeg beklagede min nød til min mor , og spurte om hun ikke kunne spørge min far om at bringe liv i bolden , og det ville hun selvfølgelig gerne . Bolden blev lagt i en skål på køkken bordet , så far kunne se på den når han kom hjem , det var ikke meget jeg så til ham i hverdagen , han var kort hjemme og spise kl. 17.30 så tog han ned til en kammerat i Hillerød som havde et bilværksted i kælderen , og der vidste jeg at de reparerede ting , så derfor anmodningen , så sikke sjov jeg skulle have det når han havde klaret det , tiltroen var stor , så jeg lagde mig glad til at sove , overbevist om at min far klarede den for mig .

Næste morgen var bolden væk ,jeg havde håbet at det var hurtigt klaret, nå, det var måske lidt sværere end først antaget , noget skuffet , men ved godt mod , og dagligdagen gik videre , og de intense fantasier gled i baggrunden .
Jeg gik hjemme hos mor , som tog ud og hjalp til ved hovedrengøringer , frugtplukning , og andet forefaldende , hjemme var storvasken et job der tog et par dage , og det fulgte jeg med i . Men indimellem kunne jeg ikke komme med , og det var gerne på kortere opgaver , og så var jeg alene hjemme .
Ikke så mange dage efter bold fantasiene , en lørdag morgen tror jeg.
Jeg boede i pigeværelset ude ved køkkenet , og havde direkte adgang til køkkenet hvor spisebordet stod .
Om vinteren brugte vi et andet bord i stuen inde ved kakkelovnen .
Men om sommeren var det bordet i køkkenet der var omdrejningspunket .
Og omtalte morgen ,godt sulten , men søvnig , men huskede trods alt vade uden om potten , og tog det ene trin op i køkkenet og kikkede mig omkring ,og så på mor og far , og anede så en vis forventning i deres holdning , hm hvad f. kunne det være , og så øjnede jeg bolden i fadet , men det var ikke den gamle jeg havde lagt .
Min far beklagede , men det vrag af en bold jeg havde ønsket genoplivet , desværre ikke stod til at redde .
Sorgen over den gamle bold , kom jeg mig forbavsende hurtigt over .
Ude i gården , som var belagt med perlesten , ikke særligt sjov at drible rundt i , glæden ved bolden var ellers enorm , og jeg var ikke vant til at få ting foræret af min far.
Den nye bold lignede overhovedet ikke liget ,som jeg havde gået i forbøn for , men var en større gummibold, den var rødbrun. Med et læderbold lignede mønster nedfældet i gummiet.
Efter jeg havde nydt den dejlige bold et stykke tid, jeg ved ikke hvor længe, det har nok ikke været særlig længe .
Hvad er der ved at have en bold , hvis der ikke er nogen der ved noget om det ?
Så ! ,ud af gården og ned af vejen , ned til trekanten , ved jernbaneoverskæringen, der var en koncentration af børn , fra jernbanehusene, til dem som bevogtede overskæringen .
Trekanten er opstået pga. jernbanen .
Et ubrugeligt område , imellem vej og jernbane.
Men det blev et eldorado for omegnens børn og unge , det drejer sig om ca 100 m2 , i en trekant , racerbaner , hulebyggeri , jordhuler ,og ind imellem var det så jævnet , hvem der så egentlig sørgede for det .
Og i en sådan en periode ,var det at jeg havde fået, foræret en ny bold, af min far .
Det vakte en kæmpe interesse for mig og min bold , og den skulle selvfølgelig i spil.
Nogen særlig organisering af spillet var der ikke noget af , det eskalerede i den grad , nå de fik fat i bolden så tyrerede de til den uden at vide hvor den havnede , og da jeg var den yngste og mindste , var jeg uden indflydelse , da dette kaos havde på gået et stykke tid , det er jo nok kun minutter det drejer sig om .
Så skete det fatale.
En eller anden havde fået muligheden for
at tildele bolden et ordentlig los , men desværre ind i blommehækken , som afgrænser trekanten ind til naboen.
Al tumult stopper , og alle iagttager boldens ejer, mig.

Alle deltagerne var trukket over på den anden side af vejen , og afventede hvad der nu ville ske .
Jeg masede mig ind i blommehækken for at få fat i min elskede bold .
Det fik jeg også, men den var punkteret af to torne , og lige så ubrugelig som den gamle bold , et hurtigt levnedsforløb må man nok sige .
Da jeg havde fået frigjort bolden , og frygtede konsekvenserne ved min hjemkomst med den punkteret bold .
Det var uoverskueligt , jeg blev så stik tosset, sort i blikket , og røg ud af ørene , jeg greb et forhånden værende ko tøjer og jagtede alt og alle for at straffe dem.
De forstod ikke hvad de indirekte havde været skyld i .
jeg havde endelig fået en anerkendelse fra min far , og så kaster jeg den i grams og den går til , efterfølgende kan jeg ikke huske at jeg fik noget af min far.
Først da jeg var et sted i tyverne og havde , sørget for et kørekort til mig selv , fik jeg lov at låne hans bil .

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 23/10-2019 20:55 af Erling Thestrup (ordkløver6) og er kategoriseret under Blandede tekster.
Teksten er på 908 ord og lix-tallet er 36.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.