2På efterløn - og hvad så
Året var 1993, jeg var lige blevet enkemand, fyret og kommet på e... [...]
Essays
18 år siden
0Post for Gevær eller En bevæget nat
Det var kort tid efter anden verdenskrig og han skulle ud på sin ... [...]
Essays
20 år siden
0Et helt almindeligt ægteskab
Året var 1962 og de blev gift på Rådhuset en lørdag formiddag i m... [...]
Blandede tekster
21 år siden
1Natur på Naturens præmisser
Hun satte sig i sin stol på stranden. Solen var på vej ned og sø... [...]
Kortprosa
21 år siden
1En skilsmisse og livet derefter
Jeg var blevet skilt fra min kone gennem 20 år. Heldigvis i en pe... [...]
Livshistorier
21 år siden
2En tragisk Søndag - En autentisk beretnin...
Det var tredje søndag i juli i det herrens år 1952. · 2 små piger ... [...]
Livshistorier
21 år siden
6Søster Marie
Den lille landsby var i sorg omkring en begravelse. Deres jordemo... [...]
Eventyr og fabler
21 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Rudolf Foustad (f. 1933)
Den lille landsby var i sorg omkring en begravelse. Deres jordemoder Søster Marie var død og blev nu stedt til hvile.
   Efter højtideligheden samledes man i forsamlingshuset til den obligatoriske kaffe med blødt brød og lagkage, og brugte lejligheden til at mindes store og små begivenheder, hvori Søster Marie havde været hovedpersonen.

Imens dette stod på, havde Søster Marie fundet vejen til Skt. Peter og Perleporten: Hun blev hjertelig modtaget og Skt. Peter sagde til hende, at da hun nu havde været et godt menneske og hjulpet så mange nye guds børn til verden, måtte hun få 3 ønsker opfyldt.
   Første ønske kom så hurtigt, at man skulle tro hun havde forberedt det på vejen derop; men det havde hun ikke.

"Jeg vil ønske at kvinder herefter kan føde sine børn uden smerte, og at faderen i stedet må bære fødselens kvaler og lidelser."
   "Din vilje ske," sagde Skt. Peter, "således vil det være fra nu af."

"Så vil jeg gerne have lov til at besøge min landsby endnu en gang, for at se hvordan det virker."
   "Se dig om," sagde Skt. Peter.
   Hun kiggede op, og så at hun nu stod ved gadekæret i sin gamle by, og kunne kigge lige hen til bagerens hus, hvor hun vidste at bagerens kone netop måtte have født sit tredie barn.
   Hun gik hen og bankede på og blev lukket ind og budt hjertelig velkommen. - På grund af Skt. Peters indflydelse, var der ingen der fandt det usædvanligt at hun sådan dukkede op - og hun blev præsenteret for den lille nye - en lille pige. Hun spurgte bagerfruen om hvordan fødslen var gået, og fik det svar som hun håbede på og ventede; nemlig at fødslen var forløbet helt smertefrit, og glat.

I den videre småsnak fik hun lejlighed til at spørge til bageren - hvordan han havde det. Han havde det fint og havde ikke været syg i 20 år, bedyrede bagerfruen.

Forskrækket trak hun sig tilbage og gik videre gennem byen, og mødte byens sladrekælling, som hun gav sig i snak med. Hun spurgte om dit og dat, i øst og i vest; mens hun ligesom tilfældigt drejede samtalen hen på byens borgere og hvordan de havde det. Om nogen havde været syge?
   "Åh ja," svarede sladrekællingen, "den dag bagerens kone fødte, måtte doktoren skynde sig hen til smeden, der havde fået så forfærdelige smerter, at han troede han skulle dø!! Men han kom sig hurtigt."

Søster Marie skyndte sig tilbage til gadekæret, hvor hun mødte Skt. Peter der var rejst ned for at se hvordan det ville spænde an. Han spurgte hende, om hun vidste hvad hun ville bruge sit tredie ønske til.

"Jeg vil gerne have de 2 første annulleret omgående!!"

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 18/07-2003 16:51 af Rudolf Foustad (rudolf) og er kategoriseret under Eventyr og fabler.
Teksten er på 455 ord og lix-tallet er 30.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.