5Før jeg forsvinder
Har prøvet at passe ind · set for meget, levet for lidt · Jeg forvent... [...]
Digte · sårbarhed, traume, eksistentielt
2 år siden
10Uden for rækkevidde
Hold om mig · men du må ikke røre mig · Se mig, se smerten · men du må ... [...]
Digte
12 år siden
4Håbløshed
Tavse skrig runger i natten · ingen hører efter · Alle har deres eget... [...]
Digte
12 år siden
8Bare hold om mig
Bare hold om mig · for det er det jeg trænger til · Mest af alt · bare ... [...]
Digte
12 år siden
0At græde rigtigt
Hun græder de tåreløse tårer · de kommer aldrig rigtigt frem · Alle s... [...]
Digte
12 år siden
3Will I survive?
Millions of tears · Wich I can't cry · Just trying to hide · Im doing m... [...]
Digte
19 år siden
1The pain is eating...
Im dying slowly · The pain is eating me from the inside · Soon there ... [...]
Digte
19 år siden
0Your game?
Lies... · That's all I got · You promised to be there · Promised to hel... [...]
Digte
19 år siden
1Suddenly I woke up
Suddenly I woke up · White walls all around · For a second I felt hap... [...]
Digte
19 år siden
1Sorry...
Looking at the water, it seems so tempting · Maybe you'll drag me u... [...]
Digte
19 år siden
1So many...
So much pain in my heart · So many worries in my head · So many who d... [...]
Digte
19 år siden
3But I trusted you
I trusted you, so how could you do it? · I gave you my heart · Gave y... [...]
Digte
19 år siden
0Your game?
Lies... · That's all I got · You promised to be there · Promised to hel... [...]
Digte
19 år siden
1You promised...
Why did you do it? · You promised not to brake my heart · God damn yo... [...]
Digte
19 år siden
1It wont get you...
Death is knocking on the door · I know - you know · It has almost got... [...]
Digte
19 år siden
1Glemte tårer
Nogle gange græder jeg · glemte tårer · Ingen lægger mærke til det · In... [...]
Digte
19 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Mari Petersen (f. 1984)
- Ung på linie, det er Siv.
   Det var en søndag aften. Det var lige i starten af vinterferien. Jeg havde en veninde hjemme til video aften. Vi sad og så en film, som virkelig gjorde mig ked af det. Jeg havde bare brug for at tale med en. Så gik ud af værelset og fik ringet op..
   - Ja hej øh.. kan øh.. du fortælle mig hvornår.. hvornår Liv er der igen?
   Jeg var virkelig nervøs. Jeg forsøgte at holde tårerne tilbage, så jeg løs som om jeg var ok. Og bare lige ville høre hvornår Liv var der igen.
   - Jo selvfølgelig, lige et øjeblik.. Hov for resten, du vil ikke tale med mig? Du lyder meget ked af det. Er det rigtig?
   Der faldt dråben. Jeg sad og prøvede på at beherske mig så godt som muligt. Så hun ikke kunne høre, hvor meget jeg græd. Men den gik ikke. Hun gennemskuede mig. Trods hun ikke kendte mig overhovedet. Jeg begyndte bare at græde fuldstændig da hun havde sagt det.

- Er du der endnu?
   - Ja.. Det er jeg. Men.. Jo.. Jeg.. Ej, jeg kan ikke.
   - Tag det helt roligt, tag en dyb indånding. Helt ned maven.
   - Jamen.. Jeg sidder jo bare og tuder endnu mere nu.
   - Det er også helt i orden med mig. Vi kan også bare være stille sammen.
   - Nej. For guds skyld ikke. Jo mere stille jo værre.
   - Ok, kunne du starte med at fortælle mig, hvor gammel du er, evt dit navn, du bestemmer selv.
   - Jeg er 17, og hedder Lone.
   - Ok, Lone, hvordan kan det være du græder? Mon du kan fortælle mig på det.
   - Min.. veninde, hun sidder inde på værelset. Det var meningen vi skulle have en hyggelig aften.. Men.. Så ville hun se den her film. En film jeg har, som virkelig er god. Det er den altså. Jeg plejer godt at kunne se den, når jeg er alene. Fordi så er der ingen der ser jeg græder.. Men.. Nu ville hun altså.. altså se den her film. Og jeg begyndte bare og få en større og større knude i maven. Så jeg var nød til at gå. Jeg kan ikke tale med mine plejeforældre, og jeg.. Jeg havde bare lige brug for.. At tale med en. Og.. Ja, jeg ville også gerne vide.. Vide hvornår Liv er der igen.
   - Det er også helt Ok. Jeg kan lige starte med at fortælle, at hun er der næste søndag. Om aftenen. Men hvad er det ved filmen, som gør dig ked?

Jeg anede ikke hvem hun var. Hun havde bare kunnet høre på mig, at jeg var ked. At jeg sad og græd, hun var kommet ind under huden på mig med det samme. Noget som ellers ingen gør. Det plejer at tage mig langt tid. Hun var bare så sød, så forstående. Jeg prøvede virkelig at fortælle det. Men det var svært..

- .. Jamen.. Hvis jeg nu bare siger, at titlen på filmen er..

Stilhed. Jeg blev fuldstændig tavs. Sad bare og hulkede. Snøftede, og tørrede tårer bort. De blev ved at løbe, hurtigere og hurtigere, der kom bare flere og flere. Jeg havde slet ikke lyst at gå ind til min veninde. Tænk hvis hun så mig sådan her.

- .. filmen hedder "Voldtægten". Om en pige der bliver..
   Tårerne pressede sig endnu mere på nu. De blev bare ved. De ville slet ikke stoppe. Jeg kunne godt udtale titlen, men ikke.. kunne ikke udtale ordet, da det først var pigen som blev det.
   - Ja.. En pige der bliver voldtaget. Jeg føler jeg er nødt til at spørge dig direkte. Er du blevet voldtaget?
   - .. min bror.. det er derfor jeg bor i plejefamilie.
   - Har du boet der længe?
   - Nej ikke så længe. Lidt over et år.
   - Det var da alligevel et stykke tid. Hvordan har du det med dem, kan du lide dem, og tale med dem?
   - Nej.. det kan jeg ikke. De ved ikke hvordan jeg har det. Og skal heller ikke vide det.

Hvordan kunne jeg fortælle hende alt det her? Burde jeg overhovedet. Nej.. Et eller andet sagde mig, at jeg burde gå tilbage på værelset til min veninde. Men jeg havde bare også brug for at tale om det. Brug for lige at falde lidt ned igen. Brug for ikke at græde mere.

- Hvordan har du det lige nu?
   - Det ved jeg ikke.. Sidder bare og prøver på at samle mig, så jeg ikke græder mere. Min veninde må ikke se mig sådan her. Fuck hvor kunne jeg godt bruge at blive holdt om lige nu.
   - Jeg ville ønske jeg kunne gøre det. Men kan din veninde ikke det?
   - Jamen nej.. Hun må ikke se mig sådan her. Det går ikke. Jeg kender hende ikke så godt. Hun er bare sådan en jeg kan have det sjovt med. Hun vil nok ikke forstå alligevel.
   - Ok. Det er jo også dit valg.
   - Ej.. Jeg er altså nød til at smutte. Jeg lovede at skynde mig. Hun tror jeg ringer til en veninde der havde brug for det.
   - Det er helt ok. Hvis du har brug for det. Så er jeg her igen i morgen aften. Så kan vi måske tale lidt mere. Det vil jeg meget gerne.
   - Tak.. Måske ringer jeg. Åhh jeg skal have de tårer til at forsvinde.
   - Hey prøv lige at kigge ud af vinduet. Kan du se den stjerne deroppe. De der længst til højre. Den som blinker. Det er mig. Kik på den, og smil. Så forsvinder tårerne.

Jeg begyndte at grine. Kunne ikke lade være. Som om hun skulle være en stjerne. Hvis hun var noget. Så var det da en engel, fordi hun fuldstændig kunne gennemskue mig, lige da jeg kun havde ringet op.

- Jeg kigger, jeg kan altså ikke se den.
   - Jo kig godt efter. Den er der. Den blinker til dig.
   - Der var den.. Et forsigtig smil fra mig.
   - Det var godt. Smut du ind til din veninde, og ring du så i morgen, så taler vi videre.
   - Tak.. Tak for snakken.
   - Hej hej..
   - Hej..

Jeg gik ud på toilet, hældte noget koldt vand i hovedet, og kiggede mig selv i spejlet. Åhh gud, ville hun ikke kunne se at jeg havde grædt. Eller måske var hun opslugt af filmen, så hun ikke ville ligge mærke til noget. Jeg håbede på det sidste, og listede ind på værelset igen. Hun sov. Tak Gud. Så kunne jeg ligge mig under dynen som om ingenting var sket.
   Denne ene samtale var starten på mange. Jeg talte med hende gennem et år. Hun hjalp mig virkelig meget, og støttede mig. Har ændret hendes navn, for en sikkerheds skyld. Men uden hende, så ville jeg ikke have fået taget hul på bylden. Så ville jeg aldrig have fortalt om min far. Hun var den første jeg fortalte til, at han havde forbrudt sig mod mig også. Jeg har stadig den dag i dag kontakt med hende. Vi skriver privat sammen over e-mail. Ikke så meget som vi gjorde i starten. Men når det hele brænder på, så ved jeg, at jeg kan lade raseriet gå ud over hende, og det benytter jeg nogle gange.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 12/04-2004 22:57 af Mari Petersen (Just me..) og er kategoriseret under Noveller for børn/unge.
Teksten er på 1226 ord og lix-tallet er 14.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.