1Den usynlige lyskrydsbestyrer
Jeg ser verden i striber · og lever kun halvt · det med livsmodet kni... [...]
Digte
14 år siden
0Et moderne juleeventyr
Der var engang en lille pige, som både var nysgerrig, tænksom og ... [...]
Eventyr og fabler
14 år siden
6Krisen krasser
En ting som RKI · er kommet for at bli' · de tider er forbi · med kæmpe... [...]
Digte
15 år siden
5Svinedigt
Man behøver ikke Mensa · for at vide influenza · er en sygdom mange f... [...]
Digte
15 år siden
3Jeg går morgentur på nettet
Jeg går morgentur på nettet · Mens jeg ser mig lidt omkring · Og den ... [...]
Digte
15 år siden
1Giv kroppen lov til at fylde
Kroppen er kvindekroppen og fylde er faktisk det modsatte af hvad... [...]
Klummen
15 år siden
0Hestia – en arketype
Kan vi så liige få Hestia på banen... Hestia var det første barn ... [...]
Blandede tekster
15 år siden
0Hera – en arketype
En af mine venner viste mig et billede af 4 gudinder stillet over... [...]
Blandede tekster
15 år siden
1Athene - en arketype
Athene - en arketype. Og sikke da en dejlig en. Jeg holder meget ... [...]
Blandede tekster
15 år siden
3Surt feministisk opstød uden relation til v...
Baby bleskift er for kvinder · Chokolade er for mænd · Og hvem er d... [...]
Digte
15 år siden
0Zeus og Hera
Man skriver Zeus og Hera · Men glemmer ganske at · Der kan fortælle... [...]
Digte
15 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Lone Jensen (f. 1965)

Til slut

Hvad siger man til folk, som roder?
Så lidt som muligt. Rod er personligt. Stikpiller hjælper oftest ikke. Hvis du ikke bor i hjemmet, så drop bemærkninger som:

Det eneste, du burde ønske dig til din fødselsdag, er en rulle sorte skraldesække til alt dit tøj... eller... Godt egypterne ikke vidste, man kunne bygge pyramider på hovedet ! - hvis nu man får alle køkkenskabets skåle væltet ud... eller... Du har rygrad som en regnorm - tag dog at blive voksen ... eller... Jeg forstår simpelthen ikke, at I ikke bare rydder op ... eller... Har her været indbrud? ...eller... Smid dog det gamle lort ud! ... eller... Du burde/skulle/må altså se at få... eller... Ja, jeg ville ikke kunne holde ud, hvis der var så rodet hjemme hos mig.

Til gengæld kan man godt sige: Vi kan godt ses, men jeg kommer ikke i dit hjem, så længe det roder sådan (hvis man vel at mærke kender personen godt og er villig til at stå ved sit ultimatum som en personlig manifastation, en markering af egne grænser frem for en kritik eller styring af andres.)
Man forærer dem ikke rengøringsmidler som værtindegave, en bog om oprydning kan til nød gå, men ALDRIG rengøringsmidler.
Man bruger heller ikke et besøg, hvor man er inviteret som gæst, til at små-oprydde/tage opvasken eller lignende. Hvis du har et ærligt ønske om at hjælpe, så ring og tilbyd din hjælp, så I kan sætte kryds i kalenderen. Det skal ikke sniges ind.
Hvis rodehoveder ærligt beder om ikke at få uanmeldt besøg, så respekter det. Det er deres hjem.
Folk, som roder, skal have værktøjer til at hjælpe dem med at få orden - ikke dårlig samvittighed. Et eller andet sted er der altid en grund til at hjem roder. Når man finder grunden, så er det noget lettere at gøre noget ved det.

Når livet ændrer sig
Permanent rod kommer af at livet ændrer sig - og vi ikke ændres med. Dette kan enten komme snigende eller brat. Der er visse tidspunkter, hvor dette er særlig aktuelt, og det er, når der sker større ændringer i ens liv.
Det er fx når to voksne flytter sammen, når man skilles, når ældre mennesker flytter fra noget stort til noget mindre og... når børnene flytter hjemmefra.
Så slap man da endelig af med teenagerens rod - gjorde man ikke? Tja, når ens barn flytter hjemmefra, så kommer den ultimative prøve. Var det egentlig barnet, der rodede eller var en selv. Der sker noget pudsigt med de fleste børn, der bliver voksne og flytter hjemmefra. Alt efter type, så ønsker de stadig en binding til hjemmet. Denne binding gør ofte, at de efterlader ting, som de absolut ikke selv har plads til at tage med sig, men som forældrene på den anden side heller ikke må røre. Bamserne, de første kopper, ting, man måske engang får brug for såsom et elektrisk fodbad eller et gammelt anlæg, møbler.
Når børn flytter hjemmefra, så står forældrene ofte tilbage med nogle af barnets ting, som af 86 forskellige personlige grunde ikke kan kassereres, men... hvis man som udenforstående kommer tilbage 10 år efter - så står tingene der stadigvæk!!! Det er da ok at opbevare sine børns ting, men mange ting bør have en begrænset tidsperiode. Herefter må barnet så selv opbevare dem - eller sørge for de kommer UD.

Mikro-rengøringsguide
Der findes mange gode bøger omkring hvordan man gør rent, så jeg medtager kun det vigtigste her. Se boglisten for forslag.
Jeg har opdelt det efter hvor tit, det skal gøres. Det er naturligvis minimum, man kan sagtens gøre det oftere, men hvis nedenstående overholdes er der acceptabelt rent i ens hjem.

Hver dag:
Karklud til vask
Skraldespand tømmes
Opvask tages
Køkkenbord afvaskes
Snavsetøj fjernes lægges i dertil indrettet

Hver uge:
Køkkengulv vaskes
Badeværelse rengøres
Støvsugning overalt
Støv tørres af
Spejle pudses

Hver anden uge:
Skift sengetøj. Støvsug madrassen samtidig
Glas og papir sorteres til genbrug. Skal derefter UD. Pantflasker UD

Hver måned:
Støv på høje flader tørres af, over døre, skabe etc.
Ovnen rengøres, træk den ud og afvask bagved også
Tastatur, PC og fjernbetjening afrenses
Lamper støves af
Paneler og lignende steder afvaskes

Hvert kvartal:
Vinduer pudses
Køleskab og fryser afrimes
Gennemgang af legetøj. Byt noget ud med det, der er sat væk
Løse gulvtæpper bankes og luftes

Årligt:
Vask dyner og hovedpuder
Gennemgang af køkkenskabe, UD med det overflødige
Gennemgang af tøjskabe, UD med det overflødige

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 02/04-2005 13:40 af Lone Jensen (L23one) og er kategoriseret under Blandede tekster.
Teksten er på 740 ord og lix-tallet er 26.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.